Shoei RF-1000 ??

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Dom flesta av dom större fabrikanterna klassificierar dessutom sina komposithjälmar enligt en norm som jag har för mig hette Snell någonting. Den föreskriver lite annorlunda tester med annorlunda krav än DOT normen. För att kunna uppfylla den normen måste dom stoppa in en hårdare inredning som gör att hjälmen tål två lika hårda smällar på exakt samma ställe innan hela den stötupptagande förmågan är förbrukad. Detta är dock något som nästan aldrig inträffar i praktiken. Det som händer är att på grund av sin hårdare inredning så kommer man vid en smäll inte att använda lika stor del av inredningens stötupptagande förmåga. Dvs smällen mot huvudet blir hårdare eftersom inredningen tar upp en mindre del.

Stämmer inte riktigt, det är på DOT-kravet som dom släpper hjälmen 2 gånger från exakt samma höjd.
pro02.jpg

pro01.gif


Finns mer att läsa angående Snell o DOT här: http://www.shoei-helmets.com/road/rd_protection.aspx

Hur ECE-testet går till finns här: http://www.shoei-europe.com/en/safety/SSC_folder.pdf

Har skummat igenom bägge och bägge är väldigt likvärdiga förutom nåt enstaka test extra för alla normer.

Lite intressant var detta:

Requirement

SNELL M2005
Peak G shall not exceed 290G.

DOT
Peak G shall not exceed 400 G
Accelerations in excess of 200G shall not exceed a cumulative duration of 2.0 milliseconds; and
Those in excess of 150G shall not exceed a cumulative duration of 4.0 milliseconds.


På ECE-testet så står det följande:
The acceleration of the dummy head due to gravity must not exceed 275g

d.v.s inte direkt stor skillnad så om du säger att hjärnskador kan uppstå vid 150g så är det inget som säger att en ECE godkänd hjälm skulle vara bättre.

Dessutom så släpps hjälmarna från en högre höjd på Snell-testet än ECE-testet vilket borde resultera i högre g-kraft.

Däremot kunde jag inte hitta just testresultaten för Shoei på deras sida iaf. Hittar inget direkt på internet heller...

Har väldigt svår att tro att alla hjälmtillverkare ändrar inredning i hjälmen för att klara olika krav. Skulle inte förvåna mig om någon hjälmtillverkare gör på detta sättet.
Tillverkare som Arai & Shoei brukar ligga rätt högt i testresultat och att deras Snell och DOT märkta hjälmar inte skulle klara ECE-kravet som inte är direkt tuffare mot smällar på skalet låter rätt otroligt.

Det är inte direkt en hjälm av märke "hey baberiba" vi pratar om. Shoei har precis samma skal på sina komposithjälmar vare sig det är i Japan, USA eller Europa. Om Shoei har ändrat nåt på inredningen är inget som iaf jag hittar någon information om. Det återstår väl att se när min hjälm kommer. Skulle det vara skillnad så kommer jag skriva det här och sen kommer jag plocka över inredningen från en XR-1000 som jag har liggande.

När jag får se testresultat som visar att en RF-1000 är sämre än en XR-1000 samt en billig plasthjälm med ECE-märkning så kommer jag definitivt inte köra vidare med USA-krukan.

Summarum, vill man betala 2 till 3 tusen extra för en hjälm som har en ECE-märkning vilket inte bevisar något att hjälmen är bättre på något sätt tills motsatsen är bevisad så varsågod. Ser inte varför man blir en poser bara för man handlar hjälm från USA?

@ rBy, enligt Steffo så är den ju anus och enbart för posörer ;)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Stämmer inte riktigt, det är på DOT-kravet som dom släpper hjälmen 2 gånger från exakt samma höjd.
pro02.jpg

pro01.gif


Finns mer att läsa angående Snell o DOT här: http://www.shoei-helmets.com/road/rd_protection.aspx

Hur ECE-testet går till finns här: http://www.shoei-europe.com/en/safety/SSC_folder.pdf

Har skummat igenom bägge och bägge är väldigt likvärdiga förutom nåt enstaka test extra för alla normer.

Lite intressant var detta:

Requirement

SNELL M2005
Peak G shall not exceed 290G.

DOT
Peak G shall not exceed 400 G
Accelerations in excess of 200G shall not exceed a cumulative duration of 2.0 milliseconds; and
Those in excess of 150G shall not exceed a cumulative duration of 4.0 milliseconds.


På ECE-testet så står det följande:
The acceleration of the dummy head due to gravity must not exceed 275g

d.v.s inte direkt stor skillnad så om du säger att hjärnskador kan uppstå vid 150g så är det inget som säger att en ECE godkänd hjälm skulle vara bättre.

Dessutom så släpps hjälmarna från en högre höjd på Snell-testet än ECE-testet vilket borde resultera i högre g-kraft.

Däremot kunde jag inte hitta just testresultaten för Shoei på deras sida iaf. Hittar inget direkt på internet heller...

Har väldigt svår att tro att alla hjälmtillverkare ändrar inredning i hjälmen för att klara olika krav. Skulle inte förvåna mig om någon hjälmtillverkare gör på detta sättet.
Tillverkare som Arai & Shoei brukar ligga rätt högt i testresultat och att deras Snell och DOT märkta hjälmar inte skulle klara ECE-kravet som inte är direkt tuffare mot smällar på skalet låter rätt otroligt.

Det är inte direkt en hjälm av märke "hey baberiba" vi pratar om. Shoei har precis samma skal på sina komposithjälmar vare sig det är i Japan, USA eller Europa. Om Shoei har ändrat nåt på inredningen är inget som iaf jag hittar någon information om. Det återstår väl att se när min hjälm kommer. Skulle det vara skillnad så kommer jag skriva det här och sen kommer jag plocka över inredningen från en XR-1000 som jag har liggande.

När jag får se testresultat som visar att en RF-1000 är sämre än en XR-1000 samt en billig plasthjälm med ECE-märkning så kommer jag definitivt inte köra vidare med USA-krukan.

Summarum, vill man betala 2 till 3 tusen extra för en hjälm som har en ECE-märkning vilket inte bevisar något att hjälmen är bättre på något sätt tills motsatsen är bevisad så varsågod. Ser inte varför man blir en poser bara för man handlar hjälm från USA?

@ rBy, enligt Steffo så är den ju anus och enbart för posörer ;)

Så du menar att det inte är någon skillnad på att släppa en hjälm från 183cm höjd och att släppa den från 300 cm höjd???
Snell testet innebär att man släpper hjälmen från en högre höjd och man har bara en begränsning på Peak-G som är 290G. I DOT har man en begränsning på varaktigheten på G-kraften. 2 ms med 200G eller 4 ms med 150G. Det är inte enbart G-kraften som skadar utan även varaktigheten i G-kraften.

Läs exempelvis igenom det här testet.
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

I det testet visar det sig bland annat att glasfiberhjälmarna som är klassade enligt Snell 2000/2005 ger en ungefär lika hård smäll från 8 fot som en billig plasthjälm som enbart uppfyller DOT ger från 13 fot. Dvs plasthjälmarna som kostar under 100 dollar gjorde en kick butt på glasfiberhjälmarna som kostar mångdubbelt mer.

För övrigt innehåller den ett uttalande av före detta chefen för Snell Memorial Foundation där han säger att visserligen har deras krav fört hjälmutvecklingen framåt under åren men i dagsläget bidrar den till att hjälmarna blir lite för hårda för att ge optimalt skydd för ett huvud vid en verklig olycka.

För det ter sig ganska självklart att för att en hjälm ska klara ett fall från 300 cm följt av ett fall från 225 cm så måste man göra skummet hårdare än för att klara två fall från 183cm.

Summeringen enligt åtminstone detta test är att en glasfiberhjälm skyddar inte bättre mot smällar än en plasthjälm. Oavsett skaltyp så är skalet i princip tillräckligt hållbart för att du ska kunna krocka med en yxa. En Snell 2000/2005 märkt hjälm utsätter ditt huvud för en hårdare smäll vid en faktiskt olycka än en hjälm som inte är märkt med Snell 2000/2005 och följdaktligen en högre risk för hjärnskador.

Den innehåller visserligen inte något specifikt test av just Shoei XR-1000 men det säger i alla fall något om skillnaden i praktiken hos hjälmar klassade enligt de olika skyddsnormerna.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Det där testet var en helvetes massa text...orkade skumma igenom en tiondel. Det intressanta var väl testresultaten lite längre ner. Eller ska man säga ointressanta för dom hade ju inte fixat samma hjälm med olika märkningar för testet. Hade varit mer intressant om då t.ex RF-1000 med alla 3 olika märkningar var testad för att se om det var nån skillnad.

Tråden handlar om Shoei RF-1000, hade ens Shoei NÅN hjälm med i det där testet?

Skrev jag nånstans att det inte var nån skillnad på att släppa från 183cm o 300cm? Skrev bara att testen var ganska likvärdiga ECE-testet överlag. Finns ju inget som säger att en ECE-klassad hjälm inte klarar SNELL o DOT-testerna galant.

Skulle fortfarande inte sätta en plastkruka på skallen även om den enligt tester skyddar minst lika bra eller bättre än komposithjälm.
 

vulgopervot

kör så skiten ryker
Gick med
13 Jan 2006
Ort
i byn som gud glömde
Hoj
Såld
kan väl säg så här med tanke på att jag har en hjälm köpt i US of A om den inte skulle va säker skulle väl någon mupp där stämma röven av dom så jag tror nog att dom e lika säkra som i svearike så köp en shoie med tanke på att hela betekningen på hjälmen är xrf-1000 så de har bara med land tror ju inte shoie skulle tumma på sitt namn :yoparty
 

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
SNELL, DOT och ECE... Alla dessa siffror som rabblas här är väl ändå gränsvärden!? Så hjälmarna som diskussionen egentligen handlar om är inom dessa gränsvärden men inga siffror som jag har hittat pekar på vad just RF/XR-1000 hjälmen står för!?

Jag beställde en RF-1000 solid black plus ett extra spectra mirror visir från staterna för 2550kr inkl allt. Kan inte säga att jag ser den minsta skillnad mot en XR-1000!

Min rekommendation: Köp!!:yoparty
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
SNELL, DOT och ECE... Alla dessa siffror som rabblas här är väl ändå gränsvärden!? Så hjälmarna som diskussionen egentligen handlar om är inom dessa gränsvärden men inga siffror som jag har hittat pekar på vad just RF/XR-1000 hjälmen står för!?

Jag beställde en RF-1000 solid black plus ett extra spectra mirror visir från staterna för 2550kr inkl allt. Kan inte säga att jag ser den minsta skillnad mot en XR-1000!

Min rekommendation: Köp!!:yoparty



Något bra tips på amerikansk sida att beställa från?
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Infon om Snell-märkningen stämmer!

Dessutom kan jag tillägga att orsaken till att de ska slås mot ett klotformat städ!

Tänk er att ni slår något platt mot en hjälm, vilken form får märket i hjälmen?

Runt!!

Alltså har hjälmen slagit i något klotformat:va

Allt enligt samma undersökning som kritiserar de andra mätmetoderna i Snell-testet!

Här är undersökningen om Snell testerna! Läs den som orkar, och köp inte en amerikansk hjälm igen! De uppmanar t.o.m amerikanarna att importera europeiska hjälmar!!
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top