Dom flesta av dom större fabrikanterna klassificierar dessutom sina komposithjälmar enligt en norm som jag har för mig hette Snell någonting. Den föreskriver lite annorlunda tester med annorlunda krav än DOT normen. För att kunna uppfylla den normen måste dom stoppa in en hårdare inredning som gör att hjälmen tål två lika hårda smällar på exakt samma ställe innan hela den stötupptagande förmågan är förbrukad. Detta är dock något som nästan aldrig inträffar i praktiken. Det som händer är att på grund av sin hårdare inredning så kommer man vid en smäll inte att använda lika stor del av inredningens stötupptagande förmåga. Dvs smällen mot huvudet blir hårdare eftersom inredningen tar upp en mindre del.
Stämmer inte riktigt, det är på DOT-kravet som dom släpper hjälmen 2 gånger från exakt samma höjd.
![pro02.jpg](http://www.shoei-helmets.com/road/images/pro02.jpg)
![pro01.gif](http://www.shoei-helmets.com/road/images/pro01.gif)
Finns mer att läsa angående Snell o DOT här: http://www.shoei-helmets.com/road/rd_protection.aspx
Hur ECE-testet går till finns här: http://www.shoei-europe.com/en/safety/SSC_folder.pdf
Har skummat igenom bägge och bägge är väldigt likvärdiga förutom nåt enstaka test extra för alla normer.
Lite intressant var detta:
Requirement
SNELL M2005
Peak G shall not exceed 290G.
DOT
Peak G shall not exceed 400 G
Accelerations in excess of 200G shall not exceed a cumulative duration of 2.0 milliseconds; and
Those in excess of 150G shall not exceed a cumulative duration of 4.0 milliseconds.
På ECE-testet så står det följande:
The acceleration of the dummy head due to gravity must not exceed 275g
d.v.s inte direkt stor skillnad så om du säger att hjärnskador kan uppstå vid 150g så är det inget som säger att en ECE godkänd hjälm skulle vara bättre.
Dessutom så släpps hjälmarna från en högre höjd på Snell-testet än ECE-testet vilket borde resultera i högre g-kraft.
Däremot kunde jag inte hitta just testresultaten för Shoei på deras sida iaf. Hittar inget direkt på internet heller...
Har väldigt svår att tro att alla hjälmtillverkare ändrar inredning i hjälmen för att klara olika krav. Skulle inte förvåna mig om någon hjälmtillverkare gör på detta sättet.
Tillverkare som Arai & Shoei brukar ligga rätt högt i testresultat och att deras Snell och DOT märkta hjälmar inte skulle klara ECE-kravet som inte är direkt tuffare mot smällar på skalet låter rätt otroligt.
Det är inte direkt en hjälm av märke "hey baberiba" vi pratar om. Shoei har precis samma skal på sina komposithjälmar vare sig det är i Japan, USA eller Europa. Om Shoei har ändrat nåt på inredningen är inget som iaf jag hittar någon information om. Det återstår väl att se när min hjälm kommer. Skulle det vara skillnad så kommer jag skriva det här och sen kommer jag plocka över inredningen från en XR-1000 som jag har liggande.
När jag får se testresultat som visar att en RF-1000 är sämre än en XR-1000 samt en billig plasthjälm med ECE-märkning så kommer jag definitivt inte köra vidare med USA-krukan.
Summarum, vill man betala 2 till 3 tusen extra för en hjälm som har en ECE-märkning vilket inte bevisar något att hjälmen är bättre på något sätt tills motsatsen är bevisad så varsågod. Ser inte varför man blir en poser bara för man handlar hjälm från USA?
@ rBy, enligt Steffo så är den ju anus och enbart för posörer