Shoei xr-1100 eller x-spirit II?

tommi

Guest
Ja som sagts är det någon vettig skillnad mellan dom två än priset? jag har en xr-1000 från -04 som jag skulle behöva byta.

Är det nån som provat båda som kan säga vilken som verkar bättre?

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det säkerhetsmässiga skillnaden mellan två så pass bra hjälmar är akademisk, ta den som sitter bäst !
Den ska sitta många timmar under olika förhållanden och inga detaljer som en obekväm hjälm ska förstöra en hojtur, även om det bara är en bekvämlighetsfråga kan det distrahera fatalt i en svår situation.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
XR-1100 har fått genomgående bättre omdömen än X-Spirit II. Tvåan är på många områden, enligt bedömarna, sämre än ettan, och XR-1100 är det närmaste ettan du kommer. Valet var enkelt för mig; XR-1100 blir det nästa säsong.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har iofs bara provat XR-1100 av dom, men jämfört med XR-1000 som jag hade förra säsongen så känns det som småförbättringar av en redan bra hjälm. Framför allt att man får plats med munnen i XR-1100, i gamla hjälmen satt jag alltid med läpparna mot hjälmen :gnissla

tommi

Guest
Jag har iofs bara provat XR-1100 av dom, men jämfört med XR-1000 som jag hade förra säsongen så känns det som småförbättringar av en redan bra hjälm. Framför allt att man får plats med munnen i XR-1100, i gamla hjälmen satt jag alltid med läpparna mot hjälmen :gnissla

haha jag har samma problem jag trodde nästan på alla som sa att jag var stor i käften men nu vet jag att det var hjälmen....

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Yamaha R6

Jag är inte ensam om det, alltså! :hjälm

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag vet inte om det är bullshit men jag har hört att x-spirit hjälmarna är bullrigare än xr pga ventilationen ?

Har själv en norrick replica och är toknöjd, ångrar aldrig att jag köpte en dyrare hjälm. Sen får man ofta creds för snygg hjälm av icke hojåkare.

tommi

Guest
verkar som jag får köpa en multitec istället fick 20% på affären sen kan man ju äta korv som värsta polisen så det är bara plus med den hjälmen dårå :yoparty har inte köpt den ännu dock..

Hopsan

Me like BEER.....mmmmm
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX750R
Ta den som sitter bäst på dig :)
Har en XR-1100 och den sitter klock perfekt på huvudet:D

Last edited:

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
ingen
bytte själv ut min xr1000 mot en x-spirit.. är super nöjd med den! Liknar xr1100 den i uppbyggnad så är det bara att åka och handla tycker jag.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Stog själv här om dagen i valet mellan en XR-1000 Rouge eller en XR-1100 och måste säga att jag gillar passformen på XR-1100:an så de blir svårt val... Gillar mönstret på Rouge.. men Xr-1100 har en liknande, sen var de lite förbättrat synfält på 1100 jämfört med 1000.

Så får väl se vart man landar.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Uppar en gammal tråd som just nu blivit aktuell för mig.
Tvättade mina kindkuddar i min Xr1000 från 09 och de krympte så att de inte längre passar :(.Passformen på XR1000 har jag varit supernöjd med, men jag får nackspärr när jag kör bana pga att den låga pannan gör att jag måste vrida nacken maximalt bakåt (och baksidan på hjälmen hamnar rakt in i ryggpuckeln). Så nästa hjälm ska abslout ha bättre sikt uppåt. Vilken av XR1100 och X-spirit 2 bör jag välja med tanke på detta?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tycker man ser så mycket i XR-1100:an att det knappt känns som man har någon hjälm på sig. :)

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Uppar en gammal tråd som just nu blivit aktuell för mig.
Tvättade mina kindkuddar i min Xr1000 från 09 och de krympte så att de inte längre passar :(.Passformen på XR1000 har jag varit supernöjd med, men jag får nackspärr när jag kör bana pga att den låga pannan gör att jag måste vrida nacken maximalt bakåt (och baksidan på hjälmen hamnar rakt in i ryggpuckeln). Så nästa hjälm ska abslout ha bättre sikt uppåt. Vilken av XR1100 och X-spirit 2 bör jag välja med tanke på detta?

är samma visir på både XR-1100 och X-Spirit II så det är nog hugget som stucket! Det var en stor del dom la tid på att förbättra när de konstruerade hjälmarna, just sikten! I mina gamla X-Spirit hade man kanten på Pinlocken precis i synfältet upptill vilket kunde vara ganska irreterande stundtals.. Detta är något de ska ha åtgärdat nu dock!

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Kan inte svara för 1100:an, men X-Spirit 2 har ett mycket bättre synfält än 1000 hade. Ingen mer nackspärr alltså.
Sitter mycket bra på mig iaf.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...