Shoei XR1000, Schubert S1 eller BMW SportIntegral?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Tja!

Tänkte skaffa ny hjälm, och hade valt Shoei från början (passar perfekt till min skallform), men som vanligt blir man osäker efter att hittat alternativ.

Schubert S1 har på papperet 2 fördelar gentemot Shoei, tyst och det iofs något nördiga solskyddet (som jag tror man uppskattar efter ett tag?), sitter också bra på min skalle.

BMW s hjälm har jag bara läst om, men de brukar ju ha bra kvalitet på sina grejor, så jag är intresserad av erfarenheter.

Ni som har någon av dessa, eller ännu hellre provat mer än en variant, hör gärna av er med erfarenheter och synpunkter!

MVH,
Hasse

Wheelie84

No Wheelie no ride
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
CBR 954RR -02 "Såld" ZX10R blir nog nästa hoj.
Jag har en XR-1000 Diabolic-2. SKönaste hjälm jag haft. Prisvärd. Köp!
HansJ skrev:
Tja!

Tänkte skaffa ny hjälm, och hade valt Shoei från början (passar perfekt till min skallform), men som vanligt blir man osäker efter att hittat alternativ.

Schubert S1 har på papperet 2 fördelar gentemot Shoei, tyst och det iofs något nördiga solskyddet (som jag tror man uppskattar efter ett tag?), sitter också bra på min skalle.

BMW s hjälm har jag bara läst om, men de brukar ju ha bra kvalitet på sina grejor, så jag är intresserad av erfarenheter.

Ni som har någon av dessa, eller ännu hellre provat mer än en variant, hör gärna av er med erfarenheter och synpunkter!

MVH,
Hasse

Bifogat

• Liten Shoei.jpg
    Liten Shoei.jpg
    126.7 KB · Visningar: 205

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Jag har Shoei XR-1000 Diabolic, fast inte tvåan då men... :rolleyes:

Grymm hjälm!!!
Det ändå jag skulle anmärka på isåfall är att den brusar en del tycker jag...

Men annars... :yoparty

xr-1000_banner.gif

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Tack, men ni får gärna skriva lite om varför ni tycker som ni tycker också :hihi

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
S1 an tyst=+ snygg=+ Inte i på var mans huvud ++ solvisiret är kanon man slipper att ha med sig ett klart vid körning i mörker ++++

jag vet inget jag kan klaga på

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
gamle skrev:
S1 an tyst=+ snygg=+ Inte i på var mans huvud ++ solvisiret är kanon man slipper att ha med sig ett klart vid körning i mörker ++++

jag vet inget jag kan klaga på
OK, tack, bättre så :tummenupp, lite lättare att värdera! S1:an är inte för tung då? Enl spec. ska den ju väga lite mer, men samtidigt verkar det som tillverkarna ljuger rätt friskt...
/Hasse

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
HansJ skrev:
OK, tack, bättre så :tummenupp, lite lättare att värdera! S1:an är inte för tung då? Enl spec. ska den ju väga lite mer, men samtidigt verkar det som tillverkarna ljuger rätt friskt...
/Hasse

Nej jag har inte upplevt det som besvärande jämnfört med andra hjälmar jag har ägt

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Jag har en Shoei XR-1000 och är helnöjd med den. Det medföljande pinlock visiret är suveränt på kalla kvällar, aldrig imma på visiret.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
S1an är schysst, likaså BMW's krukor.

Hade beställt en S1 tidigare i våras, dock var det sånna leveransbekymmer att det blev en Shark RSR2 istället. Såhär i efterhand är jag inte missnöjd.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
xyx skrev:
S1an är schysst, likaså BMW's krukor.

Hade beställt en S1 tidigare i våras, dock var det sånna leveransbekymmer att det blev en Shark RSR2 istället. Såhär i efterhand är jag inte missnöjd.
Har du testat BMW pottan?
MVH,
Hasse

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Tjing!

Jag har en XR-1000 och är helnöjd med denna. Har testat S1:an och konstaterade att jag tyvärr hamnade mitt mellan två storlekar och den mindre av dessa hade jag inte stått ut med. Den hade inte gått ut sig tillräckligt. Dock upplevde jag S1:an som lite tystare än XR-1000 och man saknar solvisiret ibland. Kan dock sägas att när man fäller upp solvisiret i S1:an så blir det en smäll i hjälmen som gör att det ringer i örat (vänster) TROTS öronproppar.

BMW's integral är urskön men jag gillar inte finishen på krukan. De ser så billiga ut...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag har XR-1000. Sitter bra men brusar mycket så öronproppar är att rekommendera.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Hur mycket hjälper WhisperStrip kittet till att sänka ljudnivån på XR1000?

Bmw krukan verkar ha fått bra testresultat i tyskland, men är de som TopGear och engelska bilar, så vorde det kul att höra från någon som har erfarenhet av den.

Var f.ö. inne på BMW solna i förrgår, men de var inte intresserade att sälja, mycket intressantare att prata med kompisar om skilsmässor, fortkörning etc, så jag drog efter att ha stått och väntat 2 m bakom säljarens kompis i 5 minuter. Då först blev jag intressant, men mitt intresse hade svalnat... Varför är så många säljare så dåliga???

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
HansJ skrev:
Hur mycket hjälper WhisperStrip kittet till att sänka ljudnivån på XR1000?

Bmw krukan verkar ha fått bra testresultat i tyskland, men är de som TopGear och engelska bilar, så vorde det kul att höra från någon som har erfarenhet av den.

Var f.ö. inne på BMW solna i förrgår, men de var inte intresserade att sälja, mycket intressantare att prata med kompisar om skilsmässor, fortkörning etc, så jag drog efter att ha stått och väntat 2 m bakom säljarens kompis i 5 minuter. Då först blev jag intressant, men mitt intresse hade svalnat... Varför är så många säljare så dåliga???

Tja, en del av dem kanske går på fast lön, oavsett försäljningsresultat.
Ibland undrar man faktiskt.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag är inte riktigt kompis med pinlock. Tycker att världen känns liten när man måste sikta och kolla igenom den lilla "pinlock-ytan". Håller på att vrida huvet av mig speciellt när man ska titta åt sidan jämför med utan pinlock. Man kanske vänjer sig?

cbjorkman skrev:
Jag har en Shoei XR-1000 och är helnöjd med den. Det medföljande pinlock visiret är suveränt på kalla kvällar, aldrig imma på visiret.

Edobbe

You´ll never walk alone
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati Monster Dark 900
Min röst faller på XR-1000 Diabolic-2. Köpte en sån till den här säsongen och är grymt nöjd med den :yoparty

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Själv är jag väldigt skeptisk mot hjälmar med inbyggt "solvisir"
Nu vet jag inte hur det ser ut på S1 men på andra hjälmar jag sett så går visiret in under skalet på hjälmen, givet är att där har du inte samma skydd som du skulle ha i en "vanlig hjälm"

testa fälla ner solvisiret o knacka lite på ytan där "spalten" befinner sig, jämför med o knacka lite på något annat ställe på hjälmen ;)
Vet inte heller om S1 är en öppningsbar historia?
Hursomhelst är jag även väldigt skeptisk mot öppningsbara (systemhjälmar)
Inte ens shoei´s Syncrotec 2 klarar sig utan att ha plast typ polycarbonat i själva delen som öppnas. Tycker personligen inte plast hör till mc hjälmar, speciellt inte då mjukgörande ämnen som man har i plasten. dunstar o har sig, vilket tar ca 2-3 år sen har plasten blivit hård.

Anledningen till att man kan få igenom dessa hjälmar med "inbyggda solbrillor" i normeringen är att man faktist inte testar hjälmar just där (säg "pannområdet")

Däremot Shoei och Arai testar ju iallafall sina hjälmar just där i egna testcentraler.

Mellan de 3 hjälmar du valt skulle mitt alternativ solklart varit xr1000, är ju så prisvärd i enfärgat att man kan kosta på lite fräscha dekaler.

annars skulle jag tittat på en arai typ astro-r, men de var ju inget allternativ så köp vad du vill
:arsele

ps. Arai gör inte ens öppningsbara hjälmar ;)

Gustav1 skrev:
Jag har XR-1000. Sitter bra men brusar mycket så öronproppar är att rekommendera.

Säker på att du inte valt en hjälm som är för stor?

har hört att just xr1000 med o utan whisper strip är en väldigt tyst hjälm nämnligen.

btw ursäkta för min dåliga svenska, är galet trött just nu...

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Superbee skrev:
Säker på att du inte valt en hjälm som är för stor?

har hört att just xr1000 med o utan whisper strip är en väldigt tyst hjälm nämnligen.

btw ursäkta för min dåliga svenska, är galet trött just nu...

Nä, den är i rätt storlek.
Kåpglaset på banditen skjuter visserligen upp fartvinden precis i lagom huvudhöjd så det kan nog bidra en del. Bruset minskar om man lutar sig framåt lite.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Har en XR1000 och tycker att det är proppar som gäller. Det funkar utan men jämför hur trött man känner sig efter en heldag med och utan proppar. Ganska stor skillnad enligt mig. Enda nackdelelen är att man gasar betydligt mer när det blir tystare.

Gustav1 skrev:
Nä, den är i rätt storlek.
Kåpglaset på banditen skjuter visserligen upp fartvinden precis i lagom huvudhöjd så det kan nog bidra en del. Bruset minskar om man lutar sig framåt lite.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln