Shoei Z-One: världens bästa hjälm?!?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ok, jag har sprungit runt i störtkrukornas hemland (Japan) och provat hjälmar av de flesta kända märken (Arai, Shoei, etc), men jag har inte lyckats hitta någon som sitter lika bra som min nuvarande Shoei (Z-One).

Det är inga fel på min nuvarande hjälm, men den har hängt med i minst 7 år så den är inte direkt purfärsk längre...

1. Ska man oroa sig för en hjälms ålder?
2. Kan det vara så att tillverkarna erbjuder olika hjälmar för olika marknader? Syftar då på hjälmens utformning på insidan.

Min nuvarande kruka är tight, men bekväm. De nya hjälmar jag provat är för tighta vid pannbenet, men slappa runt kinderna...

Tack boys. :tummenupp

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
2. Har för mig att den asiatiska marknaden har lite andra "standard"-mått på hjälmen för att passa asiatiska huvuden bättre.

waga95

Guest
En hjälm börjar bli sliten och tappa kvaliten efter 3-4 år. ( tex. plasten börjar torka)
Beror såklart på till vilket pris man köper den som ny.
Men jag är 100% på att det är efter 3-4 år man BÖR byta ut en hjälm.

Last edited:

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
För två år sen sålde Mlol.de av en nya massa Z-one för €139 i stället för €650 efter modellen av utgående.

Jag klippte omedelbart 2 st. Sjukt skön hjälm vars like jag ännu ej hittat.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Tackar! :tummenupp

Verkar som zappen har rätt. Trivs så bra med min hjälm, så det är egentligen inget problem, men lite dåligt samvete har man allt när man dra på sig en 7-8 år gammal hjälm...

Men vad skön den är... :)

Det är denna hjälmen som blivit en favorit. Är det ett bra skal?

Web%20Z2.gif

Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en och tycker också att den är skön. Dock är den inte särskilt tyst.

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
jag är i samma sitts =) har haft min z-one i ca: 7-8år med, och försökt hitta en hjälm att byta till pga att z-one:en är "för gammal" men har heller inte hittat någon som sitter lika bra. den är helt enkelt GRYM!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Iaf Arai gör olika skal för olika marknader / skallformer, och en japan eller usa arai brukar inte sitta bra på en europe, shoei gör troligen likadant.

Skicket på din nuvarande hjälm beror på om den slagit i nått, om du aldrig tvättat inredningen, förvarat svettiga handskar i den, burit den i hakbandet och låtit den stå i ett soligt fönster hela dagarna,,
men om du gjort tvärtom och skött om den så är den nästan lika bra som när den va ny vilket ju duger långt.

cbrmicke

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
-00 Honda Cbr Fireblade. XR 650r Grus å Motard. RD 350 YPVS
En kolfiberhjälm är väl inte lika kännslig mot ålder som en plasthjälm?
Eller?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tackar! :tummenupp

Verkar som zappen har rätt. Trivs så bra med min hjälm, så det är egentligen inget problem, men lite dåligt samvete har man allt när man dra på sig en 7-8 år gammal hjälm...

Men vad skön den är... :)

Det är denna hjälmen som blivit en favorit. Är det ett bra skal?

Web%20Z2.gif

Den är bättre säkert än många nytillverkade hjälmar. Har du förvarat och hanterat den rätt, så ska du inte ha dåligt samvete för du tar på dig hjälmen. Har en 7 år gammal glasfiberhjälm, har aldrig dåligt samvete för att jag tar på mig den(min vår och hösthjälm)då den fortfarande fungerar bra och är tystare och mindre vinbrus än min sommarhjälm.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
En kolfiberhjälm är väl inte lika kännslig mot ålder som en plasthjälm?
Eller?

Utan att egentligen veta, så säger jag att jag tror att den är precis lika känslig. Det är ju inte glasfibrerna i hjälmar som blir dåliga, utan plasten som håller ihop dessa. Antagligen är plasten som håller ihop kolfibrerna inte så annorlunda.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Iaf Arai gör olika skal för olika marknader / skallformer, och en japan eller usa arai brukar inte sitta bra på en europe, shoei gör troligen likadant.

Skicket på din nuvarande hjälm beror på om den slagit i nått, om du aldrig tvättat inredningen, förvarat svettiga handskar i den, burit den i hakbandet och låtit den stå i ett soligt fönster hela dagarna,,
men om du gjort tvärtom och skött om den så är den nästan lika bra som när den va ny vilket ju duger långt.
Inte slagit i något, inte förvarat något inuti, och hjälmen brukar förvaras svalt i en garderob.

Hittade en "Wind Jammer" hos lokala nasaren, så det är möjligt att vindbruset också är ett minne blott. :tummenupp

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
gixx 600 ban/gata
En plasthjälm har en livstid på ca 2-4år och en komposithjälm ligger på 5-7år

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Och vad har jag...?

Z-One
Artikelfakta:
Skal i AIM multikomposit. Exceptionellt god passform med extra stöd-yta tack vare de långt framdragna kindkuddarna. Väl ljuddämpad. Nässkydd och separat dragskydd ingår som standard. Vikt 1380 g.
Z-One bör du inte missa ifall en tight, komfortabel klasshjälm står högt på önskelistan.

Storlekar:
XS-XL

DVS det senare

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...