Shoei Z-One: världens bästa hjälm?!?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nån som kan förklara hur man ska haka fast den lösa flärpen av hakbandet?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
gem-webb-2.jpg

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Jag brukar kila fast min under själva hakbandet. Känns inte och sitter kvar även i högre farter.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
jag är i samma sitts =) har haft min z-one i ca: 7-8år med, och försökt hitta en hjälm att byta till pga att z-one:en är "för gammal" men har heller inte hittat någon som sitter lika bra. den är helt enkelt GRYM!

Jag har köpt ett par nya hjälmar efter min Z-one men ingen sitter eller luktar lika gott som min favorit. XR1000 är ju helt värdelös runt mitt huvud. Var ska vi skicka namninsamlingen för att de återuppta produktionen igen?

Har du en Z-One så framgår det tydligt hur du knäpper fast den i flärpen på D-ringarna. Har du någon annan modell av hjälm så gör du på samma eller något annat sätt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har köpt ett par nya hjälmar efter min Z-one men ingen sitter eller luktar lika gott som min favorit. XR1000 är ju helt värdelös runt mitt huvud. Var ska vi skicka namninsamlingen för att de återuppta produktionen igen?

Jag hade som sagt samma problem (mestadels var det obekvämt vid pannan). Slutade med att jag köpte en hjälm ur Icons Alliance serie.

Känner killen som är ansvarig distributör i Japan, och han borgar för grejorna. Konstigt vore väl annars, men han är en ärlig kille i mina ögon.

Hursomhelst, prova en. De känns väldigt annorlunda jämfört med en Z-One, men på mig sitter de kanon. Att sedan priset är det halva är bara en fördel. Vad jag kan se och läsa mig till har man inte tummat på säkerheten iaf.

www.rideicon.com

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag hade som sagt samma problem (mestadels var det obekvämt vid pannan). Slutade med att jag köpte en hjälm ur Icons Alliance serie....
www.rideicon.com
Shoei har alltid tryckt i pannan på mig med. Har nog iof inte testat Z-One vad jag kan minnas.

Vad skulle du länka till Icon för? Nu blev jag ju jättesugen på en sån här :)
Icon-AllianceThreshold-GSXR-blue-2013.jpg

Men vilken är deras top of the line? Alliance eller Airframe?

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Utan att egentligen veta, så säger jag att jag tror att den är precis lika känslig. Det är ju inte glasfibrerna i hjälmar som blir dåliga, utan plasten som håller ihop dessa. Antagligen är plasten som håller ihop kolfibrerna inte så annorlunda.

Plasten som håller ihop glas/kolfibern blir dålig ?

Glasfiberarmerad polyester bryts knappast ner inom en människas livslängd. (Jag har läst någonstans att det teoretiskt tar ca 2500 år)

Om det är epoxi är det nog ungefär detsamma.

Båten jag i princip kört varje dag (fram och tillbaka till jobbet) tills den fryser fast har klarat sig bra sen -71. (Nu håller jag på att laga relingen som krossats när isen tryckt båten mot bryggan i vintras)

Problemet är det som sitter inne i hjälmen, tyg och stoppning.

Tyget nöts ut och stoppningen sätter sig så att hjälmen börjar glappa på huvudet.

Jag har fått byta ut min Shoei Raid 2 köpt -05 i år efter ca 12000 mils användning (3 olika hojar) eftersom "skinnimitationen" vid hakan sprack och frigoliten satt sig så att hjälmen kändes för stor. På utsidan har lite färg försvunnit, thats all. Vore ju riktigt intressant att låta testa den men det är nog för dyrt. Jag är helt övertygad om att skalet är som nytt men stoppningen är slut, i alla fall för mitt huvud.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Har du en Z-One så framgår det tydligt hur du knäpper fast den i flärpen på D-ringarna. Har du någon annan modell av hjälm så gör du på samma eller något annat sätt.

Tack! :glömdet

Alltså undrar jag fortfarande hur man hakar fast flärpen, nån som vet?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Shoei har alltid tryckt i pannan på mig med. Har nog iof inte testat Z-One vad jag kan minnas.

Vad skulle du länka till Icon för? Nu blev jag ju jättesugen på en sån här :)

Men vilken är deras top of the line? Alliance eller Airframe?
Top of the line är Airframe, men jag tick på känsla. Airframen tryckte på pannan och det hade jag inte stått ut med i längden. Alliance sitter som en smäck! Det känns lite som att stoppa huvudet i en fåtölj...

Åk och prova om det finns någon återförsäljare i närheten. Priserna är det iaf inget fel på... :)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Top of the line är Airframe, men jag tick på känsla. Airframen tryckte på pannan och det hade jag inte stått ut med i längden. Alliance sitter som en smäck! Det känns lite som att stoppa huvudet i en fåtölj...

Åk och prova om det finns någon återförsäljare i närheten. Priserna är det iaf inget fel på... :)

Med de rekomendationerna så ska jag fan testa en. Deras hemsida hävdar att min närmsta återförsäljare finns i trollhättan men jag ska ge AVA ett försök.

Tack! :glömdet
Alltså undrar jag fortfarande hur man hakar fast flärpen, nån som vet?
Allså, det är en knapp på Z-one. Hane på hakbandet och hone på en flärp fäst på en av D-ringarna. Hur man använder en knapp är väl rätt självförklarande? Jag kan rita en skiss men då är jag rädd för att uppfattas som dryg. :död

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det är inga fel på min nuvarande hjälm, men den har hängt med i minst 7 år så den är inte direkt purfärsk längre...

...

Min nuvarande kruka är tight, men bekväm. De nya hjälmar jag provat är för tighta vid pannbenet, men slappa runt kinderna...

Det är inte så att din nuvarande hjälm sitter bättre för att den haft 7 år på sig att forma sig efter ditt huvud? När det gäller många andra säkerhetsplagg (eller plagg över huvud taget) är det ju ofta så att det är helt omöjligt för ett helt nytt plagg att tävla med ett man använt lång tid, vad gäller passform.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Allså, det är en knapp på Z-one. Hane på hakbandet och hone på en flärp fäst på en av D-ringarna. Hur man använder en knapp är väl rätt självförklarande? Jag kan rita en skiss men då är jag rädd för att uppfattas som dryg. :död

I all vänlighet, men även ett intellekt knivskarpt som ditt borde listat ut att hade det varit en knappjävel hade jag inte frågat.:D

Min "knapp" är en metallbit med en skåra i.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Min "knapp" är en metallbit med en skåra i.

Okej, testa då att tryck fast den i D-ringen. Du kan lixom känna ett klick och den sitter den där.
Jag må vara rätt bakom flötet på många sätt men att sätta på sig en hjälm klarar jag av. Och sen även spänna den som konstruktören har tänkt sig.

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag måste vara dum i hela huvet, men D-ringen är ju liksom invirad i snöret. :va
Mitt knivskarpa intellekt förstår lixom inte hur man kan misslyckas. Är din hjälm trasig kanske?

Fett köttig hand jag har förresten! Coolt.

Bifogat

• 8888.jpg
    8888.jpg
    151.1 KB · Visningar: 146
  • =====.jpg
    =====.jpg
    158.1 KB · Visningar: 99
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Har haft "förmånen" att testa hållfastigheten hos Z-One i praktiken. For med huvudet före i asfalten i sisådär 100 knyck. Ingen huvudvärk, ingen nackskada, men väl en synnerligen skrapad hjälm.

Bra skit, Z-One. Synd att de la ner tillverkningen.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Med de rekomendationerna så ska jag fan testa en. Deras hemsida hävdar att min närmsta återförsäljare finns i trollhättan men jag ska ge AVA ett försök.

Lycka till! Det enda som jag tvekade på var passformen runt kinderna. Icon hjälmarna sitter inte lika tight som Shoei, men jag har träffat några som varit i backen med dessa och de har varit nöjda med hur hjälmen betedde sig.

När jag såg hjälmarna första gången tyckte jag de hade lite billiga detaljer, såsom ventilation och visirlåsning, men det är enkla lösningar som fungerar.

Visst är jag lite partisk, men jag kör själv i icon prylar och hoppas innerligt att slippa testa grejerna på riktigt. Eller rättare sagt, på gatan kör jag med icon (textil jacka, jeans och armor). På bana är det skinn som gäller.

Det är inte så att din nuvarande hjälm sitter bättre för att den haft 7 år på sig att forma sig efter ditt huvud? När det gäller många andra säkerhetsplagg (eller plagg över huvud taget) är det ju ofta så att det är helt omöjligt för ett helt nytt plagg att tävla med ett man använt lång tid, vad gäller passform.

Kan vara så, men det som retade mig mot slutet med Shoein var att stoppningen vid pannan tappat formen och det var inte direkt bekvämt efter en dag i sadeln... :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Vad har du för hjälm då? Det där verkar vara standard på Tjohej, jag har en Raid och det är samma. Samma på min tidigare jag inte minns namnet på också.

Victors bild sa ju allt så jag tog bort mitt taffliga försök till beskrivning.

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Mitt knivskarpa intellekt förstår lixom inte hur man kan misslyckas. Är din hjälm trasig kanske?

Fett köttig hand jag har förresten! Coolt.

Nä, köpte den för en vecka sen, den är inte trasig, men bäraren verkar ju helt pantad. Ska gå hem och kolla på hjälmen igen, men nä, jag fattar inte var den ska "klickas" fast. :glömdet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nä, köpte den för en vecka sen, den är inte trasig, men bäraren verkar ju helt pantad. Ska gå hem och kolla på hjälmen igen, men nä, jag fattar inte var den ska "klickas" fast. :glömdet

Jag skulle kunna betala en slant för att se ditt ansiktsuttryck när du kommer på den geniala enkelheten i konstruktionen.

Du ba, " Äh, fruntimmer".

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...