Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Nu är det dags att köpa ny hjälm och jag blir inte klok på vad som är vad i Shoies sortiment.
Har kört med en XR-1000 som sitter som en smäck, men tyvärr inte går bra att köra bana med eftersom jag får vrida nacken ur led för att se framåt när jag ligger över tanken (hjälmen har för låg panna).
XR-1000 räknades väl mer som en sporttouringhjälm än som renodlad sport/racing-hjälm. Nu vill jag inte göra om samma misstag och tänker därför sikta in mig på rätt segment direkt.
Men jag bli inte klok av att surfa hjälmar!
GT air, NXR, X-spirit, Neotec 2 excursion. Finns det andra integralmodeller?
Det verkar som X-spirit är dyrast och mest race, men vad står de andra för?
Är GT-Air endast för stelopererade nackar som klarar 4 kilo tyngd på skallen på en hoj med vinden i bröstet-körställning?
Blir man stämplad som korvätare om man har en Neotec-hjälm med inbyggda solbrillor?
Hjälp mig förstå vilken modell som kan passa mig!
Har kört med en XR-1000 som sitter som en smäck, men tyvärr inte går bra att köra bana med eftersom jag får vrida nacken ur led för att se framåt när jag ligger över tanken (hjälmen har för låg panna).
XR-1000 räknades väl mer som en sporttouringhjälm än som renodlad sport/racing-hjälm. Nu vill jag inte göra om samma misstag och tänker därför sikta in mig på rätt segment direkt.
Men jag bli inte klok av att surfa hjälmar!
GT air, NXR, X-spirit, Neotec 2 excursion. Finns det andra integralmodeller?
Det verkar som X-spirit är dyrast och mest race, men vad står de andra för?
Är GT-Air endast för stelopererade nackar som klarar 4 kilo tyngd på skallen på en hoj med vinden i bröstet-körställning?
Blir man stämplad som korvätare om man har en Neotec-hjälm med inbyggda solbrillor?
Hjälp mig förstå vilken modell som kan passa mig!