Shopping i Peking

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Jag skall åka till Peking i juni. Nån som vet om man kan köpa t.ex. mc-kläder billigt där? Är även sugen på en smartphone och/eller gps, någon som har några erfarenheter av det?

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
R1-01 (såld...)
MC kläder verkar omöjligt att hitta. Kan bero på att det knappt finns några "vanliga" MC:s där och folk kör mest mopeder (el eller bensin). Det närmaste jag kom MC kläder var fejkskinnjackor där det stod Harley Davidsson, och kinesiska flyghjälmar med en röd stjärna i pannan.

GPSer går att hitta till ganska bra pris, smartphones skulle jag nog unvika. Kina har inte 3g nät och telefonerna som säljs är med kinesiskt operativsystem...
Men ett kul ställe är zhongguancun, där kan du slå ihjäl en eller två helger med bara elektronik... Fasta priser och nästan inget prut.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Så man skall inte pruta så mycket på elektronik som på t.ex. kläder? Finns det gps med europeiska kartor där, eller fixar men det själv när man kommer hem? På Pirate bay finns ju bl.a. Tomtom program och kartor.

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
R1-01 (såld...)
Går du till en vanlig marknad är det hårdför prutning som gäller (det märker du på utgångspriset så att säga :) ), på elektronik stället som jag nämde ovan så går det att pruta, lite. Men det är förhållandevis fasta priser.

Edit: Det finns elektronik på vanliga marknader också (Pearl, Silk, Lido, Yashow osv).

Last edited:

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Edit: Det finns elektronik på vanliga marknader också (Pearl, Silk, Lido, Yashow osv).[/QUOTE]

Pearl/silk är inte det samma marknad....?
Jag köpte iaf ett 4GB SD minne för 300 på Silk (för 1mån sen, går säkert att hitta billigare).

Lido tycker jag är litet men lugnare än Pearl, men har sämre utbud.

Jag har inte heller hittat några mc-kläder heller.

//MH

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Edit: Det finns elektronik på vanliga marknader också (Pearl, Silk, Lido, Yashow osv).

Pearl/silk är inte det samma marknad....?
Jag köpte iaf ett 4GB SD minne för 300 på Silk (för 1mån sen, går säkert att hitta billigare).

Lido tycker jag är litet men lugnare än Pearl, men har sämre utbud.

Jag har inte heller hittat några mc-kläder heller.

//MH[/QUOTE]

Ursäkta att jag armbågar mej in detta forum, åker själv till Peking i början av juni. Ska ju vara handlarmecka på många vis. Är det nån som vet vad det kostar att skicka hem ett paket separat antingen med båt/tåg/flyg. Hört att de är hårda med kilona på resväskan när man checkar in. Lista gärna upp godbitarna vart man ska bege sig för att shoppa till bra kurs och gärna vad som finns att handla. :) :)
Tack på förhand:tummenupp

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Hört att de är hårda med kilona på resväskan när man checkar in.tummenupp[/QUOTE]

Handbagaget väger de inte (där kan du ha mycket prylar) och har inte gjort för någon jag känner. Det ska vara om du har en för stor väska som de väger den (borde inte vara några problem om du håller dig inom rätt yttemrått).

Sen verkar det inte vara så noga på kilot med resväskan heller, några kilos övervikt verkar funka bra (men man kan iofs ha otur där oxå)....

//MH

750-R

Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Hört att de är hårda med kilona på resväskan när man checkar in.tummenupp

Handbagaget väger de inte (där kan du ha mycket prylar) och har inte gjort för någon jag känner. Det ska vara om du har en för stor väska som de väger den (borde inte vara några problem om du håller dig inom rätt yttemrått).

Sen verkar det inte vara så noga på kilot med resväskan heller, några kilos övervikt verkar funka bra (men man kan iofs ha otur där oxå)....

//MH[/QUOTE]

Låter ju bra det. Ingen annan som lite tips?:)

RAZOR74

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Yamaha R6 . KTM 200 EXC
Kolla med flygbolagen vad dom har för policy ang. golfbagar/resefodral oftast kan man checka in dessa utöver det vanliga bagaget utan extra kostnader.
Så där kan man väll trycka ner ca 10-15kgs till.:yoparty

Jag fördrar Silkmarket. Är det något specielt man efterlyser så fixar dom oftast fram det.
Hitta även en mc butik i Peking priset var ca 5% under priset hemma.

// Klabbe

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Har inte letat efter mc-kläder i peking, men i shanghai har jag hittat en butik som ligger inne på området vi Shanghai raceway. Skitbra kille att ha o göra med o snackar bra engelska oxå. Fick visitkort av han. Adressen dit är

http://www.bg-performance.com
Det som va lite knöligt var att butiken låg inne på området, så dom hade bara öppet när banan var öppen, men han sökte efter en ny lokal utanför området.

Jag fyndade en fin hjälm. En suomy vandal för 1700 pix, såg på lelles att dom kostade 4000:- här i sverige.
Han har skinställ, handskar, jackor osv. o han skickar till hela världen.
Det var en seriös affär med riktiga grejor, inga kopior, o kunderna som var där hade riktiga tunga hojar.

Bilden är från utanför butiken där dom höll på att fota några hjälmar

Bifogat

• IMG_0351m.JPG
    IMG_0351m.JPG
    119.3 KB · Visningar: 96

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
Låter ju bra det. Ingen annan som lite tips?:)

De brukar som sagt vara lite flexibla med vikten på bagaget, beror lite på vilket flygbolag det är. Fick en orange flouroserande lapp på min väska där det stod HEAVY.
Åk ut med nästan tom väska, bara kläder för typ 2 dagar, sen handlar du det du måste där. Tänk på att plocka bort alla prislappar etc (oc eventuella heavy-lappar). och försök få det mesta att se använt ut.

Det gör det lite mer svårbedömt för tullen om de sulle syna din väska.

750-R

Gick med
26 Jun 2003
Hoj
De brukar som sagt vara lite flexibla med vikten på bagaget, beror lite på vilket flygbolag det är. Fick en orange flouroserande lapp på min väska där det stod HEAVY.
Åk ut med nästan tom väska, bara kläder för typ 2 dagar, sen handlar du det du måste där. Tänk på att plocka bort alla prislappar etc (oc eventuella heavy-lappar). och försök få det mesta att se använt ut.

Det gör det lite mer svårbedömt för tullen om de sulle syna din väska.

Tack!:tummenupp

zhandra

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
ducati
Hej!! kul med en liten pekingtråd.Var där två veckor nyligen.
I o m att tunga hojar är förbjudna i peking (förutom polisens då) så
är mc utbudet minimalt där.Som ngn nämnde ovan så kan du handla
alpinestars kopior på ya show för några hundra men jag tittade noga på den å den duger inte till mkt om vi snackar marksyning.Möjligtvis slipper du grus i armbågarna om du vurpar på väg ner till kiosken.

Lite ot nu men mitt tips om du ska shoppa bra kläder i peking är att skippa ovan nämnda kopievaruhus om du är ute efter seriös shopping.Jag köpewr bara slit å släng grejer där.Ta en taxi (billigt) till ett departmentstore som heter 3.3 som ligger i närheten av yashow.Ligger på en av barstreetorna.
Där handlar du nästan uteslutande de äkta märkena utan att bli trackad av jobbiga säljare.Du kan handla tex ett par ÄKTA energie-jeans för 300 sek
jämfört med en dryg hundring på ovan nämnda turistfällor.Skillnaden är stor och jag menar 300 kr för ett par jeans som kostar 1500 sek hemma och som klara en 40 graders tvätt.Så tänker iaf jag.Dessutom kan du få en schysst
cafelatte där vilket är sällsynt i peking.

Lycka till med resan!!!!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...