Stoppsladd
Under uppbyggnad.....
Miss BrInK skrev:Öööhhh va??
Snabb översättning
Va är det ni säger?
Pratar ni dalmål i Stockholm?
Jag får väl åka dit och kolla läget då och hälsa på masarna som bor där.
Eller så får ni komma upp hit
Miss BrInK skrev:Öööhhh va??
Stoppsladd skrev:Ôkke sâg ni fô la?
Tal ni mål i Stôkkhôlm å âll?
Få full åk nôd ditter å koksa e vända då å häls på masan dânnâ.
âl å få ni kôm upp hânnâ
ttrtobbe skrev:hmm det verkar vara lite som skiljer Mora mål från Gagnef mål... det är ett ord som jag inte känner igen...
koksa har jag aldrig hört förr...
Stoppsladd skrev:Koksa är ett ord för Kolla, kika, titta och kommer från mockfjärd-Dala-floda hållet. Är lite av en hybrid då jag är från gagnef men bott i insjön, leksand och dialekterna går lite isär bara mellan byarna faktiskt.
(tråden spårade ur och blev en dialekt kurs istället)
Zeb_Macahan skrev:Jag svär på att Mullsjö mitt ute i ingenstans är det mest sporthojstätaste / capita i landet (inte sporthoj.com-tätaste, utan sporthoj-hoj tätaste!)
Pratade med en handlare i stan och alla deras nya gixxrar i år har gått till hålan.. kanske har nått med försäkringarna att göra? *undrar*
//jaG
Stoppsladd skrev:Snabb översättning
Va är det ni säger?
Pratar ni dalmål i Stockholm?
Jag får väl åka dit och kolla läget då och hälsa på masarna som bor där.
Eller så får ni komma upp hit
Miss BrInK skrev:Öööhhh va??Stoppsladd skrev:Ôkke sâg ni fô la?
Tal ni mål i Stôkkhôlm å âll?
Få full åk nôd ditter å koksa e vända då å häls på masan dânnâ.
âl å få ni kôm upp hânnâ
aLcATRAZ skrev:Öööhhh va??
Å annars är det det byggknegarna gör när dom tjackat egen mark å ska bygga kåk. Fasst då ere ju inte blänga dom menar lengre. Mera tjåla prylar om ni klykar.Stoppsladd skrev:Koksa är ett ord för Kolla, kika, titta och kommer från mockfjärd-Dala-floda hållet.
Muuuuhahahaha!!! Som om ni inte har nån skog nu då? Men är folk därifrån så korkade så dom inte kan förädla egen skog så kan man väl inte gnälla på dom som kan. Skulle den stått o ruttnat eller?Burre skrev:Vi hade skog, det hade inte Sundsvall. De köpte upp våran skog och avverkade. Detta var väl visserligen en herrans massa år sedan, men detta hat förs vidare från föräldrar till barn, så det lever kvar fortfarande.
gulsvartkawwa skrev:Muuuuhahahaha!!! Som om ni inte har nån skog nu då? Men är folk därifrån så korkade så dom inte kan förädla egen skog så kan man väl inte gnälla på dom som kan. Skulle den stått o ruttnat eller?
JST skrev:Inte konstigt om det är flest svar från Sthlm området......
Vi i övriga sverige har ARBETEN att göra, i stället för att rösta....
Visserligen, men snackar vi inte tidigt 1800-tal nu? Dags att gräva ner grollet va? Som om vi tokholmare skulle gå och gnälla på...på...på...Eskilstuna?!?!berggren_martin skrev:Det var väl inte fråga om schysta affärer som jag förstått det och på den tiden hade man här uppe inte någon koll på vilket värde skogarna skulle få när industrin kom igång på allvar.
rougie skrev:Plocka jordgubbar?
Rymding skrev:Mm, och här och i Hedemora och Borlänge och i Ludvika.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|