Side-by-side kyl/frys

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Någon som har erfarenhet av Samsung och deras RSH5-serie? Eller kanske av deras billigaste RSA1-serie?
Kikar på ett RSH5UTTS. Min största fråga är dock hur lång vattenslangen kan vara? Får olika svar när jag frågar runt så testar här med :)
För i mitt fall behöver den vara någonstans mellan 12-15 meter.

Skulle det inte funka med så lång vattenslang till vatten-/ismaskin får jag ta och köpa ett annat skåp typ RSH5STRS om ingen annan kommer med några andra tips jag måste kolla in!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan du inte dra fram utanpåliggande rör fram till kylen om nu slangen inte kan vara så långt?
Men jag har svårt att se varför den inte skulle kunna vara hur lång som helst, det blir ju ingen skillnad mot att om du skulle ha röret direkt bakom kylen, så länge slangen klarar trycket i ditt färskvattensystem så är det skitsamma om den är 1 meter eller 100 meter.

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Kan tyvärr inte dra fram nya rör till kylen, har redan diskuterat det och det är inte möjligt i mitt fall.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har bara ett tips när det gäller side by side. KÖP INTE......

1. Formatet är uselt och rymmer inte så mycket som man kan tro. Ismaskinen/kallvattnet tar för mycket plats från frysen.

2. När något går sönder så kan du kasta hela produkten. Finns oftast inte reservdelar till ismaskinen och rasar ena kompressorn så har du en kyl med trasig frys.....

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Hade gärna haft två vanliga 60-skåp men det får inte plats om jag ska ha något till kök kvar. Alternativet är att köpa ett kombo 60-skåp som rymmer ännu mindre.

Tack för svaren iaf :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skaffa kyl utan fjollmaskiner i dörren, det är ändå bara kul en vecka...

Det funkar bra att frysa is inuti frysen, i bricka eller påse.

Köp något energisnålt istället, energisnålt blir aldrig omodernt

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skaffa kyl utan fjollmaskiner i dörren, det är ändå bara kul en vecka...

Det funkar bra att frysa is inuti frysen, i bricka eller påse.

Köp något energisnålt istället, energisnålt blir aldrig omodernt

Men helvete vad tråkig du var då :D

"Energisnål, blabla" :brinnerup
Han ska ju köpa en side-by-side, då räcker det väl med att ge honom tips om det och inte säg att han ska köpa ett standard vitt 185x60-Electrolux ala tråkmodell :va

Arawak, jag ser fortfarande inte problemet med att du skulle klamra slangen längs väggen fram till röret.
Men varför är inte utanpåliggande rör aktuellt då? För om du kan ha 12-15 meter slang så kan du ju ha 12-15 meter kromrör till exempel eller missar jag något väsentligt? Ska du ha slangen gå via vägg (ej tillåtet för övrigt) och sen vidare till något badrum istället för till inkommande vatten vid kranen?

Det finns lägre byggande rör än standard 25mm och slänger du dit ett 10mm kopparrör med en sån så syns det knappt och det få plats under socklar också utan problem.

Installerade ett stort as till kyl/frys åt en kompis och där fick jag dra fram rör under köksskåpen för att slippa ha en 5 meter lång slang istället då det känns som ett jävla polackbygge.

Edit/ Jag ångrar att jag inte köpte ett 100 brett sidebyside till stugan så man alltid hade bra is till groggen, nu måste jag installera en ismaskin vid sidan om istället och det tar en jävla massa plats :mad:
Så jag håller inte med om att det är onödigt om behovet finns :fakta

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag har nästan exakt den modellen och slangen e väll ca 5m.
jefligt bevämt med is och kallt vatten direkt i glaset. :tummenupp

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag sitter på supporten för just dom produkterna du lämner och slangen kan i princip vara hur lång som hellst så länge du har ett tryck i skåpet mellan 2 och 5 bar. Jag har ingen nuffra i huvudet om L/s men det är inte mycket då det är till ismaskinen och något enstaka glas kallvatten det brukar användas.
Att dom skulle vara värdelösa och inga reservdelar finns stämmer ju inte heller. I Sverige har vi 3 års reklamationsrätt på grejerna men just kompressorn som är en rätt vital del har jag för mig det är 5 års garanti, övriga komponenter har 2 års garanti.
Jag kommer inte ihåg hur reglerna är men jag har för mig att tillverkaren har krav på sig att kunna leverera reservdelar till en produkt i 5 år.
Själv köpte jag ett rsg5 skåp då det har 100l extra i frysen.
Ring in till supporten vettja, dom kan svara på alla dina frågor. Jag är på semester så du kommer inte få snacka med mig. Bonus eller miss vet jag inte ;)

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Att dom skulle vara värdelösa och inga reservdelar finns stämmer ju inte heller. I Sverige har vi 3 års reklamationsrätt på grejerna men just kompressorn som är en rätt vital del har jag för mig det är 5 års garanti, övriga komponenter har 2 års garanti.
Jag kommer inte ihåg hur reglerna är men jag har för mig att tillverkaren har krav på sig att kunna leverera reservdelar till en produkt i 5 år.

Man får väl innerligt hoppas att skåpet håller mer än 3 år. Med en förväntad livslängd på 10-15 år är 5 år reservdelshållning ett minimum, jag skulle bli less om de slutat tillverka reservdelar till min 5 år gamla 25kkr kyl...:tummenupp

Jag extraknäckte tidigare på en verkstad som servade vitvaror till de stora elektronikkedjorna och såsom mekaniskt icke handikappad blev jag mörkrädd allt för många gånger när ett skitfel som kan åtgärdas med en universalpryl för 10kr leder till att man slänger produkten då tillverkaren inte tillhandahåller reservdelen.
ex. När mikrobrytaren där man sticker in glaset för att få kallvatten ger upp och börjar glappa så byter man hela dörren a 6kkr. Denna side-by-side kyl hade 4st reservdelar i listan från tillverkaren.
1. Dörr V
2. Dörr H
3. Handtag dörr
4. Hyllplanen
Gick något annat sönder så fick produkten slängas. Det är mycket möjligt att Samsung är bättre på reservdelar, skruvade aldrig deras produkter så jag vet inte.

Det hela slutade med att jag numera aldrig köper produkter med onödiga fast balla features. En kyl/frys skall vara basic och separerade så när frysen rasar veckan efter garantin går ut så står man inte med en fin kyl som har 10års livslängd kvar....:död

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Vi använde våran ismaskin dagligen och tycker det var kanon. Men visst, frysen är liten, men jag löste det genom att sätta in en extra inbyggd frys med luckfront..

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Ismaskinen hade varit guld men får man inte dra slangen (finns som reservdel på 12m från Samsung) i väggen så blir det den utan ismaskin.
Tack allihopa!

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag la ner 10mm Prisol i golvet för att få fram vattnet. Använde det som skyddsrör och drog slangen i det.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning