Sidostöds dödaren

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Har köpt en 00ans Kawa ZR7 som jag tänkte köra upp med. Idag tänkte jag träna lite på säkerhetskontrollen, började kolla på el delen och kom till delen då man ska kolla dödaren. När man lägger i en växel med sidostödet nere så dör inte motorn har kollat kablarna allt ser ut att vara ok men grejen är den att när centralstödet är ute så funkar heltplötsligt sidostöds brytaren då man har en växel i och drar ner sidostödet dör motorn. Ska det vara så just denna modell?

Vad händer vid en uppkörning då inte denna funkar på säkerhetskontrollen blir man kuggad eller vad ska jag säga till uppkörnings gubben? Hojen gick igenom besiktningen utan anmärkning för 3dagar sedan.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Menar du att det är 2 sidostöd eller vad är det du säger?

Dominator-Rocks

Guest
Jag kollade elen på min uppkörning! Jag kollade inte sidostöds....

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000RR
Du måste lägga i växel och SLÄPPA UT KOPPLINGEN också, med stödet nere, för att motorn ska stanna. Gjorde du det?

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Allvarligt talat,måste man verkligen ha en fungerande sidostöds
brytare vid uppkörning,låter helt otroligt:va

Besiktningen har aldrig någonsin kollat om sidostödsbrytaren funkar
på någon hoj jag besiktat(eller finns överhuvudtaget)

Str3 R

Guest
Vad märkligt, den ska väl visst stanna om sidostödet åker ner? Det är liksom en säkerhetsgrej så man inte ska kunna köra iväg med det nere och riskera att välta.
Lägg i en växel och du behöver inte släppa ut kopplingen heller, den ska stanna så fort sidostödet åker ut. Så funkar det på alla mina hojar och jag har flera stycken. Omvänt kan jag inte ha stödet ute och försöka starta hojen, det går inte utan jag måste ha det uppfällt. Kanske det är glapp i din kontakt?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
kolla brytaren, den kan vara rätt kass iom att de är en cykel som börjar få några år på nacken..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Underligt, låter felkopplat nånstans. Du ska ju kunna ha hojen på centralstödet och köra motorn. Kolla så att ingen kabel ligger i kläm mellan centralstödet och tex ramen, och alltid jordar när centralstödet är infällt!

Noman

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Triumph
Tjena! Om sidostödsdödaren inte funkar på uppkörning så räcker det att du upplyser uppkörningsförättaren att du har upptäckt felet under din kontroll, men anser att du ändå kan använda fordonet. Det visar mer än något att du vet vad du håller på med!
Att mörka är en sämre lösning....

Sidostödsdödaren är för övrigt endast en extra säkerhetsdetalj från tillverkaren och har ingenting med lagen och bilprovningen att göra.
Sen är det ju bra om den fungerar självklart!

Om felet så gissar jag på jordfel enl. tidigare. Brytaren fungerar ju bevisligen!

Må Väl!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...