Sidvagn till min Himalayan

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vem/var/hur utrustar jag min Himalayan med en sidvagn? Det ska vara en primärt för gods. Hade den rymt en halvpall hade det varit skitfint.
Vem säljer/bygger?
Vad kostar de?
Ska bara användas på vinterhalvåret. Var tanken iallafall. Alltså inte en permanent lösning. Hojen ska vara orörd så sett.

Som ni förstår famlar jag lite i okunskap rörande sidvagn och söker därför råd här.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du kan bygga själv så finns en del tips här
sök vidare med "build a sidecar for your motorcycle"

Om du INTE kan bygga själv så tycker jag ändå att du skall läsa igenom det du kan hitta på nätet, utgå från något du hittar och modifiera så att den passar en halvpall (eller annat lämpligt mått)
Om inte ramen har fästen så får dessa tas fram också - kanske funkar det med rejäla klämfästen
När du har klart för dig hur sidovagnen skall se ut så kontakta a) någon som har erfarenhet av sidovagnar - för att få klart för dig vilken geometri som gäller för vettiga köregenskaper samt vilka regler som gäller (broms/ljus osv)
b) någon som kan åta sig jobbet att svetsa ihop alla unika prylar till dig - förutsätter att du kan måla o skruva ihop prylarna när de blir färdiga
En rimligt väl måttsatt ritning så att "smeden" har något att utgå från är närmast ett måste - och räkna med att lämna ifrån dig hojen en längre tid för tillpassning och inmätning

Begagnad sidovagn????? Växer väl inte på trän, och oftast avsedda för passagerare
Ny??? Finns en del tillverkare, verkar vara flest i USA????

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Vem/var/hur utrustar jag min Himalayan med en sidvagn? Det ska vara en primärt för gods. Hade den rymt en halvpall hade det varit skitfint.
Vem säljer/bygger?
Vad kostar de?
Ska bara användas på vinterhalvåret. Var tanken iallafall. Alltså inte en permanent lösning. Hojen ska vara orörd så sett.

Som ni förstår famlar jag lite i okunskap rörande sidvagn och söker därför råd här.
charlottendal har en del grejer och bygger om motorcyklar till sidovagns ekipage.. dom kanske kan hjälpa...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vem säljer/bygger?
Vad kostar de?

Jag skulle tro att billigast/enklast är att köpa en vintermotorcykel som redan har sidvagn.

Dom brukar inte bli svindyra på blocket, och så slipper du regbesikta så ofta.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du kört ett sidvagnsekipage?
Det är inte alls som att köra hoj och på många sätt ett riktigt uselt fordon.
mvh Sidvagnsägare.

Om du är säker på att du vill genomföra detta så är billigast möjligt att hitta något objekt på blocket.
De billiga Sovjetiska vagnarna från Ural/Dnepr är gedigna, enkla att modifiera, går enkelt att demontera och har alla inställningsmöjligheter man behöver. Se till att få en med broms, och att trumman är hyggligt rund eftersom det är den svaga punkten.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag skulle tro att billigast/enklast är att köpa en vintermotorcykel som redan har sidvagn.

Dom brukar inte bli svindyra på blocket, och så slipper du regbesikta så ofta.
Jag har inte tänkt registreringsbesikta.
Har du kört ett sidvagnsekipage?
Det är inte alls som att köra hoj och på många sätt ett riktigt uselt fordon.
mvh Sidvagnsägare.

Om du är säker på att du vill genomföra detta så är billigast möjligt att hitta något objekt på blocket.
De billiga Sovjetiska vagnarna från Ural/Dnepr är gedigna, enkla att modifiera, går enkelt att demontera och har alla inställningsmöjligheter man behöver. Se till att få en med broms, och att trumman är hyggligt rund eftersom det är den svaga punkten.
Jag har inte kört sidvagn sedan lekis 1979. Jag kommer ihåg att det var roligt men jobbigt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år