Visst, om vi för en stund glömmer det faktum att Dorna på nolltid fixade fram en "fullvärdig" ersättningsförare (som dessutom hade med sig bra mycket mer stålar än Folger) så har Herve Poncharal säkert anledning att vara upprörd över att planen ändrades i sista stund.
Men att ta ut detta på en person som lider av en svårdiagnostiserad och dessutom ganska allvarlig sjukdom...? Nä, det är lite väl lågt i min bok. Vad menar han att Folger skulle ha gjort istället...? Låtsats som ingenting och bara dykt upp på nästa GP, bara för att få startförbud av tävlingsläkaren för att han har fyrtio graders feber och knappt orkar stå upp...?
Jag vet inte när intervjun är gjord, men artikeln är i alla fall skriven ganska långt efter att detta inträffade. Under tiden har det varit allmän kännedom - kanske inte hos pressen, men i alla fall i depån - att Folger gjort små framsteg, varit på bättringsvägen och dessutom börjat träna igen. Folger har dessutom haft tät kontakt med ett antal personer i depån, så Poncharals svammel om att Folger skulle ha gått under jorden är inget annat än just svammel.
Jag tror dessutom att det finns en extra dimension av bitterhet i denna soppa och förklaringen till detta är Moto2. Jag vet inte med Zarco, men jag vet att i alla fall Folger har pressats att deltaga som testförare på Tech3's egna Moto2-hoj. Något som Folger vägrat göra då han naturligtvis velat ha fullt fokus på MotoGP. När det sedan - för bara några veckor sedan - blev känt att Folger skulle vara Kalex testförare så kanske det brann lite extra för den gode Poncharal, vars egna Moto2-hojar ju allt som oftast ligger långt bakom merparten av Kalexhojarna.