Silver/spegelvisir

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Taz skrev:
2041434 För er som är oroliga över tunnelåkandet, det finns fotokromatisk film att klistra på... mörkt när det är ljust ute och ju mörkare det blir desto ljusare blir filmen. Den är dessutom snabb så man behöver inte skita i brallan för att det blir svart när man kör in i en tunnel.... :tungan

//D

Du har inte lust att dela med dig av URL också då isåfall? :tungan

Haft fotokromatiska glasögon förut och de var banne mig inte snabba tillbaka till ljust så de skulle vara intressant att se hur filmen funkar iom att jag har klart visir.
 

tekknoboy

mx 4 life (whife...)
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
hojlös... :(
Är d sån här du menar? :banana kostade typ 400 spänn eller nått sånt.. köpte på MB racing i Västerås. :7peta Å nej det är INTE olagligt.. Å JA.. det finns att köpa i var å varannan mc-butik... :arsele
 

Bifogat

  • Ghostridercrop.jpg
    Ghostridercrop.jpg
    84.3 KB · Visningar: 115
  • Daniel i nya hjälmen.jpg
    Daniel i nya hjälmen.jpg
    110.8 KB · Visningar: 134
  • IMG_0893.JPG
    IMG_0893.JPG
    112.4 KB · Visningar: 133

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Så här blev det :tummenupp
 

Bifogat

  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    28 KB · Visningar: 176
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    32.5 KB · Visningar: 160

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
SnakeEyes skrev:
2041379 Hur väl fungerar spegelvisir på kvällen/natten? Lika bra som klart, lika dåligt som tonat eller bara OK?

Mitt spegelvisir är inte lika mörk inifrån som ett mörktonat dito. Dvs bättre men inte bra på kvällen.

eisbaer skrev:
2042162Shoei's spegelvisir CX1-V ser man inte in igenom o kostar 849 pix eller nått sånt.

Det är ett sådant jag har.

skicka_till_min skrev:
2042084 Jag har hört att ytskicktet på spegelvisiren går sönder. Att själva "spegelytan" eller hur man ska förklara det släpper efter ett till två år.
Är det någon som vet om det är sant?

Står i papperna som följde med mitt spegelvisir att färgen ändras allteftersom. Misstänker att det är spegeleffekten som dom syftarpå.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Sett att det finns något som heter spegelfolie också, vad tusan är det och någon som har erfarenhet att dela med sig av ?
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
The blade skrev:
2031642 Har kollat in deras hemsida och dom säljer ju både silver/mirror standard och pinlock till min Shoei. Vågar man lämna ut sitt kortnummer till dom???? :3freak

Jag kopte av dom, fick dock inte det man inte ser igenom;/
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Spegel till X-lite och Arai:
 

Bifogat

  • xlite_1.jpg
    xlite_1.jpg
    83.4 KB · Visningar: 128
  • arai_1.jpg
    arai_1.jpg
    69.5 KB · Visningar: 116

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
tänkte lyfta denna tråd igen !! har köpt spegel visir till min nolan 64 och är lite halv nöjd då i starkt ljus tex sol eller lamp ljus ser man igenom visiret utan för , är det så för alla spegel visir ? eller är mitt bara väldigt dåligt , kan man få det "mer" spegelblankt på något sätt också eller ??
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För att göra det enkelt.

Tonade eller spegelvisir är inte godkända.
Av den anledningen så får man inte sälja hjälmarna med sådana på.
Hjälmen måste ju vara godkänd enligt ECE R22/05 och ett tonat visir är inte godkänt enligt den.
Det står också klart när man köper visiren att dom inte är avsedda för bruk i trafik utan endast är för tävlingsbruk.

Om man då sätter på ett sådant visir på hjälmen så innebär det att hjälmen som helhet inklusive visir inte är godkänd.
Dvs ur försäljningshänseende så blir inte hjälmen längre godkänd när man sätter på tonat eller spegelvisir och då kan man inte sälja den.

Hårddrar man det så innebär det att om man satt på tonat visir så har man inte godkänd hjälm vilket är ett lagkrav.
Dock har man i Sverige inte några specifika lagkrav på just visiren varför inte polisen tittar på det överhuvudtaget.
Och jag tror att det är av samma anledning som inte försäkringsbolagen bryr sig om det heller.

Så som helhet så innebär ett tonat visir att man gör hjälmen inklusive visir underkänd och då har man inte längre en godkänd hjälm vilket teoretiskt sett skulle kunna lagföras men polisen bryr sig inte.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top