Singeldämpare på gixxer 1000 k8

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
tjenare!

Tröttnat på mitt gpr system med två dämpar bak så tänkte jag skulle bygga om det lite i vinter..
Jag har fått tag på en kortad akra dämpare jag tänkt sätt direkt under fotpinnen (typ som cbr1000rr -08 och frammåt har..

är det någon som har en skiss eller kanske ett par kort eller en idé på hur man ska få dit det? :)

Tacksam för alla svar jag kan få..

GODJUL :)

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Köp ett TaylorMade! Dööööösnyggt

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Jag har ett scorpion tagma på min k7 hybrid. Gillar svetsningarna på den.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lägg pengarna på däck och bandagar istället.

Om nån säljer ett original-slipon till R6 08- så är jag intresserad.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Lägg pengarna på däck och bandagar istället.

Om nån säljer ett original-slipon till R6 08- så är jag intresserad.

Har du någonsin sett original systemet på en k7/k8? Det väger förmodligen 30-40 kilo, skulle bli grymskillnad innan kunde spara den vikten :)

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Har du någonsin sett original systemet på en k7/k8? Det väger förmodligen 30-40 kilo, skulle bli grymskillnad innan kunde spara den vikten :)

Slänger man på ett Akrapovic med singeldämpare så sparar man 7.7 kg....Dock är det sjukt mycket snyggare och mysigare ljud med singeldämpare :kär

Jag smackade på en sån dämpare på min gamla K3'a med db killer i så fick jag 94.7-95.4 som vanligast....
Så det är väl gränsfall, men det går ju att 'spräcka' ljudet genom att mecka med ståltråd i db killen...

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Slänger man på ett Akrapovic med singeldämpare så sparar man 7.7 kg....Dock är det sjukt mycket snyggare och mysigare ljud med singeldämpare :kär

Jag smackade på en sån dämpare på min gamla K3'a med db killer i så fick jag 94.7-95.4 som vanligast....
Så det är väl gränsfall, men det går ju att 'spräcka' ljudet genom att mecka med ståltråd i db killen...

Var det utan db killer du låg runt 95? Isf så låter det riktigt bra :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är helt klart lättare att hålla ljudnivån nere om du åker med dubbla ljuddämpare, men jag skulle inte bli förvånad om enkel såväl som dubbel eftermarknadsljuddämpare måste ha dB-killer för att vara välkommen på bandagar. Original är inget dåligt alternativ...

Originalsystemet väger inte några 30-40 kilo, däremot är katalysatorn och de två ljuddämparna närmare tio kilo.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag har gjort det dock på min k6, men går väl på samma vis ungefär... kolla mitt garage här på garaget så ser du på gixxern

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
de är väl allmänt känt att vikt är nått man vill undvika om man ska sätta bra varvtider??

Problemet är att du på bana måste klara bullerkrav och det är besvärligare med singeldämpare, dumt att tappa effekt för att spara två kilo. Det finns en anledning att de flesta i PRO körde med dubbeldämpare...

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
de är väl allmänt känt att vikt är nått man vill undvika om man ska sätta bra varvtider??

även om jag tror att för gemene man på en bandag gör inte 4-5 kilo någon avsevärd skillnad på någons varvtider :)
Jag skulle mer satsa på att först få köra på banan..dvs bullernivå :)

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
okej tack för alla svararen :)

Nu är det inte så att jag köra så mycket bana så dom gångerna jag ska åka bana kan jag ju slänga dit DB killer...

finns det någon som vet vart man kan köpa en färdig adapter ''gren'' för singel dämpare eller blir det att tillverkar en själv?

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras