Singeltråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Helt seriös fråga: Är det bra för människors leder att springa på så mjukt underlag? Vet ju att det är dåligt för hästar, men människan kan jag mindre om, av nån anledning...

Varierande underlag är bäst. För mjuk sand sliter hårt. Så här års är stranden perfekt att springa på eftersom det inte lämnar större spår men sviktar ändå lagom. Sen får vi också tänka på att människan väger en tiondels så mycket som en häst. (Eller lite mindre än så, men jag gör iaf :hihi)

Seriös följdfråga: Varför är det dåligt för hästar?

För det är för påfrestande för ligament och senor. För mycket ridning på hårt underlag såsom packad och torr grus eller asfalt sliter för mycket också, men då blir det leder och skelett som blir drabbade. Dock kan man vänja hästen vid hårdare underlag men det är inte rekommenderbart att galoppera. Skritt och trav på sin höjd, helst inte trav under långa sträckor. Bästa underlaget är ett sådant underlag som lämnar hovspår men utan att det blir grop i underlaget.

Tillägg - inte så konstigt att vi människor drabbas mindre med tanke på att det kostar oss mindre energi att förflytta oss jämfört med hästar. Den massiva vikten gör mycket i många fall. Ren fysik här :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ÄR jag knäpp som längtar till måndag?

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Och jag längtar för då är det min klubbträning :D Och förhoppningsvis är det ruljans på mitt examensarbete då också.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Helt seriös fråga: Är det bra för människors leder att springa på så mjukt underlag? Vet ju att det är dåligt för hästar, men människan kan jag mindre om, av nån anledning...

Hårt underlag är inte bra för hästar men mjukt underlag såsom sand är jobbigare.

För det är för påfrestande för ligament och senor. För mycket ridning på hårt underlag såsom packad och torr grus eller asfalt sliter för mycket också, men då blir det leder och skelett som blir drabbade. Dock kan man vänja hästen vid hårdare underlag men det är inte rekommenderbart att galoppera. Skritt och trav på sin höjd, helst inte trav under långa sträckor. Bästa underlaget är ett sådant underlag som lämnar hovspår men utan att det blir grop i underlaget.

Tillägg - inte så konstigt att vi människor drabbas mindre med tanke på att det kostar oss mindre energi att förflytta oss jämfört med hästar. Den massiva vikten gör mycket i många fall. Ren fysik här :)

:tummen

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Tror mest det handlar om att det är lönemåndag... Helg utan pengar är tämligen värdelöst... Man kan bara sova bort så många timmar per dygn... :rolleyes:

Du är ju militär, du får improvisera. Du kan ju göra massa roliga saker som inte kostar något,
Gräva skyttevärn, putsa hela förläggningens kängor eller göra vapenvård. Inte sova bort helgen nu:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du är ju militär, du får improvisera. Du kan ju göra massa roliga saker som inte kostar något,
Gräva skyttevärn, putsa hela förläggningens kängor eller göra vapenvård. Inte sova bort helgen nu:)

Sånt har jag ju betalt för att göra på arbetstid, och du tycker jag ska göra det på min fritid??:va Du galen.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Herr Busken har faktiskt, på min order, en gurkflöjt att göra. Vi får se om han har råd med lite grönsaker bara. :hihi

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA