Singeltråden

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Här är jag vintersnygg!
View attachment 376332

Gammal är jag och du borde kunna gissa dig till mitt yrke...

Trots att man är mekaniker har man inte jätte mycket erfarenhet av svets. (inte många av dagens mekar som har). Så om jag fått det fel får du korrigera. Men är det Tig-svets du kör? Tycker det ser ut som det iaf.

Och vad är det du svetsar på bilden egentligen? :va

tkdrille

Guest
Jag tog den......men det är inte jag som "photoshoppat" den. Vad var det för fel på originalet? :rofl

Haha, ja du de vet bara vi som var där.
Tror du inte jag spara redigerade bilden som original suck.
Den som gissar vems rumpa som är till vänster om mig vinner en studsboll.

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Jag hoppades på att du trodde han höll svetsmunstycket i handen. De hade varit mycket roligare för oss andra
:hoppa

Alltså i högra handen.

Haha nejnejnej.. Så mycket vet jag iaf att det där är en kniv :tummenupp Men visst fan är det svetsmaterialet (pinnen) han håller i vänstra handen? Men sen hade nog bara du, enrosabil och kanske någon annan som kan svets här tycka det var roligt :tungan

Last edited:

tkdrille

Guest
Haha nejnejnej.. Så mycket vet jag iaf att det där är en kniv :tummenupp Men sen hade nog bara du, enrosabil och kanske någon annan som kan svets här tycka det var roligt :tungan

Ja för flickorna hade nog inte förstått. Tig har jag svetsat en del med vilket är fruktansvärt roligt. Mig också men inte lika roligt =)

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Ja för flickorna hade nog inte förstått. Tig har jag svetsat en del med vilket är fruktansvärt roligt. Mig också men inte lika roligt =)

Mig har jag svetsat lite med förut, men skulle inte påstå att jag är speciellt bra på det.

Vi fick pröva lite svets på yrkeshögskolan jag gick. Klasspolaren fick ju den briljanta idéen att svetsa ihop olika länkar på en gammal kamkedja som egentligen skulle slängas så den såg ut som en kuk.

Har jag sagt att folk som pluggar mekaniker föregår med ett väldigt vuxet beteende? :crash

tkdrille

Guest
Mig har jag svetsat lite med förut, men skulle inte påstå att jag är speciellt bra på det.

Vi fick pröva lite svets på yrkeshögskolan jag gick. Klasspolaren fick ju den briljanta idéen att svetsa ihop olika länkar på en gammal kamkedja som egentligen skulle slängas så den såg ut som en kuk.

Har jag sagt att folk som pluggar mekaniker föregår med ett väldigt vuxet beteende? :crash

:D sånt är skitkul. Jag gick personbil och vi svetsa mycket med mig och även mycket med skärbrännare. Vi drev med en kille och värmde upp en bit tjockt stål som var glödande. Slängde ner biten på golvet och sköt längs golvet likt en golfboll och bad en kille stoppa stålet. Han stampade rakt på stålbiten. Vi tyckte de var skitkul men han fick byta skor och ta ett kallbad.

Vi jävlades dessutom väldigt ofta med att stänga av gasen för folk som satt i båsen och svetsade.

å sen har jag sommarjobbat mycket inom bygg som murare. Jag var den som fick göra skitgörat och servera bruket till alla murare. Så mogna som vi var så fick de alltid en murfitta i baljan.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Det där är MMA - Manual Metal Arc, sk pinn/elsvets. TIG ser ut lite mer som en MIG-svets men man tillsätter tråden själv. Det där är en blåsledning för en liten ångpanna... rostfritt 154x2mm rör om jag inte minns fel..

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kan ni skriva MIG så man inte läser fel! :fatta!

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
:D sånt är skitkul. Jag gick personbil och vi svetsa mycket med mig och även mycket med skärbrännare. Vi drev med en kille och värmde upp en bit tjockt stål som var glödande. Slängde ner biten på golvet och sköt längs golvet likt en golfboll och bad en kille stoppa stålet. Han stampade rakt på stålbiten. Vi tyckte de var skitkul men han fick byta skor och ta ett kallbad.

Vi jävlades dessutom väldigt ofta med att stänga av gasen för folk som satt i båsen och svetsade.

å sen har jag sommarjobbat mycket inom bygg som murare. Jag var den som fick göra skitgörat och servera bruket till alla murare. Så mogna som vi var så fick de alltid en murfitta i baljan.

Haha låter som det brukar vara på hanteverksyrken/plugg :D

Vi hade en snubbe i klassen som ljugit sig in men var desto svårare att bli av med. Han kunde knappt svenska och var inte någon speciellt "hygienisk" person. Så när kommer och ska visa sin 80-tals honda cb400 för läraren och frågar vad han tycker svarar vår kära magister "den duger som bojsänka", och just för att han visste att han inte skulle veta vad det var :hihi

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!