Nä, håller med.
Nu vet jag inte hur Agile jobbat o vad han lyckats med. Men vill man få spons så känns det som att i dagsläget ska man ha en grym produktidé själv att kunna visa upp. En sjysst youtube rulle är faktiskt ingen dålig marknadsföring idag.
Youtube och liknande mediala ting är awesome för toppförare (eller nästan) typ Caroline, Svensken osv.. Men man måste nog upp på minst SM-nivå innan det ger något reklamvärde för sponsorn.
Och jag har inte gjort nåt alls egentligen, men började rusta för en "riktig" säsong och kom typ halvvägs i kronor räknat, på förhållandevís lite jobb.
Hade bra kontakter både på banker, större varuhus osv som var villiga att betala (betydligt mer än jag förväntat mig) för att t.ex ha hojen uppställd i sina lokaler med väl synliga klibbor på ett litet podium, eller att jag skulle delta vid event de hade och stå t.ex utanför (eller innanför) entren och låta ungarna provsitta, ljuga för männen om hur snabbt det gick och klappa lite på fruarna medan gubbarna drömde om hur snabbt 0-100 på 3,5 sek egentligen var.
Släpet jag hade i somras fick jag mot att jag använde det (mycket klibbor på det = gratisreklam i deras ögon då den rullade mycket häromkring deras domäner).
Kort sagt gjorde jag tvärtom alla andra och sket i att prata med "våra" leverantörer och gick på de som var aktiva med event och liknande, och faktskt kunna vinna något på att få lite extra uppmärksamhet för "något ovanligt". Bankens första kommentar var att det gav mer goodwill att sponsra flick-fotbollslaget, men de var inte svårvända när jag ställde motfrågan vad de fick i retur från dem. Bollade lite kreativt upp bilden av hojen på ett podium med texten [XXX-banken - Inte bara snabbast med att sänka räntan!] vilket fick dem att tänka till.
"Problemet" med att göra en sån sak är att man måste göra det fullt ut och bestämma sig för att satsa. Hojen måste ha utställningsbara kåpor, man ska ha möjlighet att frakta den till/från såna event och också delta vid heldagar om så önskas. För mig föll det på att jag inte har tiden/prioriteringen att kunna släppa saker hur som helst även om det skulle dra in bra pengar för lite jobb.
=====
Räkneexemplet är ju också att man får in oskattade pengar (som försvinner i kostnader så man behöver aldrig skatta dem) som man handlar momsfritt för.
Så fakturerar jag 1000 pix, måste jag tjäna nästan 2000 brutto för att kunna köpa samma bromsbelägg/däck/soppa/hjälm etc..
Jag skulle i dessa fall fått ca 5000 för en dags arbete, vilket då motsvarar 10000 brutto i lön. Och sån lön har inte jag iaf. Sen är det ju en hel del förberedelser, så det måste ju räknas ner rätt grovt, men det är ändå bra betalt.