Singeltråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Näpp, stämmer icke! Jag använde Mac under gymnasiet och jag har nog aldrig varit så förbannad på datorer som då. När det gäller iPhone betalar du ju faktiskt en massa extra för märket, enbart. Telefonerna är varken mer hållbara (snarare tvärtom) eller har bättre funktioner än billigare smartphones av andra märken. När det gäller datorer så visst, sysslar man med media i form av bild, film och/eller musik så är ju helt klart Mac i överläge. Men sysslar man inte med sånt är det samma sak där, en jävla massa pengar att slänga ut i onödan.

Så nej tack, trots att jag använt Mac så väljer jag ändå Dell och Sony. :tummenupp

Aow.. här kommer vi in på en diskussion jag är rätt inne i!

Jag ska inte säga att PC är dåligt.. För det finns en jävla massa man inte kan göra på en Mac som du kan göra på en PC.. Absolut!

MEN!
Vi börjar med iphone.
Jag har en polare som jobbar inom appdesigning. Han både designar och testar appar till både androids operativsystem som du har i exepelvis en xperia, IOS (apple iPhone) och andra operativsystem för smartphones. Det han har märkt efter att ha jobbat inom den branschen några år nu är att apples system "går" enklast och deras interface är smartast uppbyggt. Som jag förstår av vad han menar är iPhonen den mest logiska och enklaste mobilen att använda. Det iPhone dock brister i är möjligheten att bestämma hur telefonen ska vara utförd in i den minsta detaljen. Dvs att du måste ha iTunes för att lägga över musik och att det inte är lika lätt att bara tanka ner något på mobilen hur som helst.

Till iMac.
Det finns MÅNGA program som inte finns till mac. Speciellt spel. Men det mesta andra finns det program av motsvarighet för. Och office-paketet finns för mac. Jag tankade det via torrent.
Den enda media typen av program jag kan komma på som det finns mer alternativ till på PC är 3D-designs program.

Sen säger du att Mac är ju så mycket dyrare.. hmm ja du.. Jag har haft min dator sen 2006, då den var sprojtans, och den startar än idag fortfarande lika snabbt som dagen jag startade den för första gången, går lika felfritt och jag har aldrig haft ett virus! Vad är en PCs medel-livslängd innan den börjar bli trött och sunkig? 2 år? 4 år? Jag kan nog ha min mac i 2-3 år till om jag vill.

Min mac kostade 15 000:- när jag köpte den. Och då är den rätt standard.
En standard PC idag som går lika smort som min mac? 6 000?(så är jag rätt givmild) +1000 för skärm tangentbord och annat lull lull vid första köpet

Ursäkta nörderiet här. Men vi räknar på det.
Säg att jag byter min dator vart 8e år. Du får byta en PC vart 3e.

på 6 år har du lagt ut 2x6000+1000 = 13 000 på en PC
Jag har lagt ut 15 000 på min Mac på 8 år.

13000/6 = 2166 kr/året
15000/8 = 1875 kr/året

EDIT:
Sen självklart är allt en fråga om vad man ska ha datorn till. Men sen kan man tänka såhär också. Ofta, desto billigare skit, desto kortare livslängd. Behöver inte ALLTID vara fallet. Men som sagt, oftast.
Sen ska jag självklart inte säga att bara för att jag säger att det är på ett visst sätt så måste alla tänka så. Smaken är som baken, delad! :)

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det handlar inte om enbart ekonomi eller hållbarhet. Det handlar också om glädjen man får ut av produkterna man använder.

Apples produkter ger mig inte mycket glädje.

Hur mycket har du kört mac?

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Firefox OS som kommer till smartphones och plattor låter jävligt lovande, men det kommer nog inte att bli så stort.
Men helt öppet istället för att vara låst av google som android är.
Dessutom kommer det nog bli lätt för utvecklarna av appar då man kan göra allt, direkt o HTML5, men man kan även använda alla appar till android.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Låååååååång utläggning

Ja, just det att skaffar du Apple måste du använda enbart Apple-produkter är något jag faktiskt är lite emot. Visst, funkar väl i de flesta lägen men kan ju bli lite trist att inte kunna välja, plus att tillbehören brukar kosta en del också. Men ja, som sagt, jag vet att det finns fördelar med produkterna också.

Gällande datorpriset så ja, jag skaffar ny dator ungefär vart tredje år, för ungefär 6000 kr, men ingen skärm och tangentbord då jag har laptop. ;) Så jag lägger ut 15000 på nio år, istället för åtta! :D

Och bara för att... Du får knappast en skärm för under tusenlappen. Senast jag köpte stationär dator gick datorn på 5000 och skärmen på 3000. Men en stationär har ju längre livslängd än en laptop.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Haha. Låter jobbigt. Tror jag håller mig till att knuffa runt på hösilagebalar och bära vattendunkar. :D

Jobbigt? Ja det är jobbigt att bara låtsas träna för att få bli lite fuktig mellan bena och hoppas på att killar ska spana in en.

Jag kör fokuserad och tungt. Skiter fan i vilka som är på gymmet. Jag kan säga iallafall att jag får mest blickar på gymmet eftersom jag ofta är ensam om att vara i fria vikter-delen och tar bra vikter även om det skulle vara en tanig och snygg brud som "lyfter" skrot.

Gäller det bara mig? :(

Du ser ju ingenting annat ;)

Hur mycket har du kört mac?

Tillräckligt för att inte vilja ha en egen. Flera klasskamrater har Mac, jag var inne på det en stund men bestämde mig snabbt att Mac inte var den jag trivs med.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum