Sinnessjuk premiehöjning, "Postnummer-målvakt" mot betalning, olagligt?

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Har ingen aning om det är så för alla, men jag känner väl själv att jag inte bryr mig om små skavanker,.
Nej, det är inte så för alla, jag hatar skavanker stora som små, på gamla hojar som på nya hojar?
Dock har jag inte belastad något försäkrinsbolag de senaste 20 åren, och aldrig med någon skavank.

Problemet ligger snarare i dom stora skadorna, både på hojarna och personskadorna, relativt billiga sporthojar som körs av yngre personer ställer till det, och det är väldigt stor skillnad mellan märken och modeller.

Trygg Hansa var billigast under några år, nu har dom upptäckt att det inte funkar och därmed höjd premierna rejält på vissa sportmodeller, samtidigt har ett par andra bolag upptäckt att dom haft mindre kostander på sporthojsidan(såklart, majoriteten va ju hos TH) och sänker sina priser.

O så här håller det på fram o tillbaks år efter år, har man ett antal,cyklar är det en halvtidstjänst att hålla koll på vilket bolag som är bäst på vilken hoj just i år. Själv har jag hojar i fyra olika bolag just nu beroende av hojmodel/typ, men helt klart är IF dom bästa för mina sportcyklar i dagsläget, sen får vi se hur länge det varar...

EDIT: Insåg nu att min padda inte hade uppdaterats med inlägg efter det jag citerat, men skitsamma, det får ligga kvar även om det blir lite repis på en del som redan va sagt
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ligger nog mycket i det du skriver tror jag.
Det klientelet som inte bryr sig, dom vill ha en "kick", och gärna av den värsta sorten.
Så en adventure eller touring lockar nog mindre än en sporthoj eller crosshoj.
Man kan väl bara se fadäsena på Youtube :va

Nej, det är inte så för alla, jag hatar skavanker stora som små, på gamla hojar som på nya hojar?
Dock har jag inte belastad något försäkringsbolag de senaste 20 åren, och aldrig med någon skavank.

Problemet ligger snarare i dom stora skadorna, både på hojarna och personskadorna, relativt billiga sporthojar som körs av yngre personer ställer till det, och det är väldigt stor skillnad mellan märken och modeller.

Trygg Hansa var billigast under några år, nu har dom upptäckt att det inte funkar och därmed höjd premierna rejält på vissa sportmodeller, samtidigt har ett par andra bolag upptäckt att dom haft mindre kostander på sporthojsidan(såklart, majoriteten va ju hos TH) och sänker sina priser.

O så här håller det på fram o tillbaks år efter år, har man ett antal,cyklar är det en halvtidstjänst att hålla koll på vilket bolag som är bäst på vilken hoj just i år. Själv har jag hojar i fyra olika bolag just nu beroende av hojmodel/typ, men helt klart är IF dom bästa för mina sportcyklar i dagsläget, sen får vi se hur länge det varar...

EDIT: Insåg nu att min padda inte hade uppdaterats med inlägg efter det jag citerat, men skitsamma, det får ligga kvar även om det blir lite repis på en del som redan va sagt

Och detta vet försäkringsbolagen men struntar i att premiera de som har låg skaderisk.
Just nu är det bara vissa motorcykeltyper men vänta tills de drar alla över en kam.
När de skadebenägna försäkrar i Bilsport utan Mc och Svedea eftersom de är "billigare" kommer ni också att sitta med Svarte Petter.
Sjukt att jag får lägre premie som ny kund utan känd skadehistorik än när jag som nöjd helkund inte nyttjat försäkringen på måååånga år... :död

Men siffror visar juh... :huvet
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Min åsikt är väl egentligen att vi inte ska ha (stor) premiedifferentiering. Försäkringar är ett solidariskt system. På totalen blir det samma summa pengar både in och ut sett över en livslängd. Det är dessutom bara motorförsäkringar som har denna stora differentieringen.

Jag får inte riktigt ihop det - senast idag ringde jag runt igen, bl.a. till bilsport mc (vilket skämt..) dem ville inte ens försäkra RSV4 öht, eventuellt trafikförsäkring, men kunde inte ge prisuppgift. En del bolag premierar abs/antisladd/skadefria år m.m. Men inget bolag tycks göra en helhetsbild?
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
både på hojarna och personskadorna
3k/mån halv, varav 1700 för trafikförsäkringsdelen. Så ungefär 50/50, -och som f.d. "banåkare" har jag förstått att krashade ramnummer på banan står för en hyffsad % av antalet anmälda hojar som anmäls stulna. Samtidigt som delar flyttas till intakta ramnummer och vise versa. Varför "stjäls" så många sporthojar som är relativt billiga jämfört med Harleys? - alla banåkar-fifflare... Om det inte vore för dem, skulle vi åtminstone se 70% lägre premier på halvförsäkringsdelen.

När det gäller trafikförsäkringsdelen, så är det höga premier pga Klaes-christian, Sylwester m.fl. som krockar i korsningen Sveavägen-Odengatan med en ER6r el dyilkt.. ^^
hassan - mc klubben ^^

Vi ärliga får helt enkelt finansiera buset, precis som politiken; höga skatter så "alla har det bra".

Senast i höstas blev jag erbjuden att köpa ett ramnummer med papper, bara en ram, som gått 2000 mil då jag annonserade ut min ZX10r. Jag hade en säljesannons ute på min ZX10r och blev alltså erbjuden att köpa en ram med "ok" papper för 4000k, som var underförstått att jag senare skulle anmäla stulen, och få igen pengar...

Shame on YOU om du ser detta. Tackade såklart nej! Jag vill bli premierad för att ha kört skadefritt i 20 år, har bostadsrätt och bil i samma bolag, traction control, abs, osv..

Varför i helvet skall man betala för andras idioti?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min åsikt är väl egentligen att vi inte ska ha (stor) premiedifferentiering. Försäkringar är ett solidariskt system. På totalen blir det samma summa pengar både in och ut sett över en livslängd. Det är dessutom bara motorförsäkringar som har denna stora differentieringen.
Nja. Motorförsäkringar har differentiering utifrån vart du bor och hur gammal du är därför att det är dom två faktorerna som lätt går att differentiera vad gäller stöldrisk (vart du bor) och olycksrisk (Hur gammal du är).
Man har liknande differentiering för hemförsäkringar exempelvis där man får olika premie beroende på vart man bor samt att man får en högre premie om man har lösöre för väldigt mycket pengar. Under en period hade dom ju också självriskreducering eller lägre premie om man hade larm men det tror jag dom slutat med för inget försäkringsbolag har kunnat se att larm leder till färre inbrott.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Menar du att du ska skriva dig hos någon som bor på annan ort eller menar du att du ska skriva hojen på någon annan som bor på annan ort?

Det förstnämnda är olagligt (som anges ovan) och det sistnämnda gör försäkringen ogiltig (och detta är något försäkringsbolagen håller koll på). Om den huvudsakliga brukaren inte är ägaren/försäkringstagaren betalar försäkringsbolagen inte ut försäkringsersättning vid skada.

EDIT: Sorry, ser nu att jag missade en del av tråden och att det här därmed blev viss upprepning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
3k/mån halv, varav 1700 för trafikförsäkringsdelen. Så ungefär 50/50, -och som f.d. "banåkare" har jag förstått att krashade ramnummer på banan står för en hyffsad % av antalet anmälda hojar som anmäls stulna. Samtidigt som delar flyttas till intakta ramnummer och vise versa. Varför "stjäls" så många sporthojar som är relativt billiga jämfört med Harleys? - alla banåkar-fifflare... Om det inte vore för dem, skulle vi åtminstone se 70% lägre premier på halvförsäkringsdelen.

När det gäller trafikförsäkringsdelen, så är det höga premier pga Klaes-christian, Sylwester m.fl. som krockar i korsningen Sveavägen-Odengatan med en ER6r el dyilkt.. ^^
hassan - mc klubben ^^

Vi ärliga får helt enkelt finansiera buset, precis som politiken; höga skatter så "alla har det bra".

Senast i höstas blev jag erbjuden att köpa ett ramnummer med papper, bara en ram, som gått 2000 mil då jag annonserade ut min ZX10r. Jag hade en säljesannons ute på min ZX10r och blev alltså erbjuden att köpa en ram med "ok" papper för 4000k, som var underförstått att jag senare skulle anmäla stulen, och få igen pengar...

Shame on YOU om du ser detta. Tackade såklart nej! Jag vill bli premierad för att ha kört skadefritt i 20 år, har bostadsrätt och bil i samma bolag, traction control, abs, osv..

Varför i helvet skall man betala för andras idioti?
Håller förvisso med om det mesta men hur stor del av det svenska hojkollektivet är det som har en dedikerad banhoj? Gissar att det kanske är något tusental i hela landet? Och av dessa fuskar hur många? Av flera hundratusen hojåkare?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag får inte riktigt ihop det - senast idag ringde jag runt igen, bl.a. till bilsport mc (vilket skämt..) dem ville inte ens försäkra RSV4 öht, eventuellt trafikförsäkring, men kunde inte ge prisuppgift. En del bolag premierar abs/antisladd/skadefria år m.m. Men inget bolag tycks göra en helhetsbild?

En anledning att Bilsport & MC samt Svedea enbart erbjuder löjligt dyr trafik på din RSV4 och inget mer är för att slippa personskadorna på dessa hojar och för de måste enligt lag.

De anser väl helt enkelt att hojar som dessa inte hör hemma i gemene mans garage och på allmän väg. Jag måste nog hålla med dem i deras åsikt för den är korrekt. Det gör också att vi andra som har hojar i nämnda företag inte behöver punga ut en massa pengar till Adam 20 på en Panigale eller Peter 33 på en Rsv4 när de vurpar i 200 eller kör ihjäl sig. Företagen skiter i hojarnas värde. Det är kaffepengar för dem... När vi istället pratar invaliditet och oförmögenhet att arbeta resten av livet så är det bara att du börja räkna. Vi landar i MILJONER väldigt fort och det får resterande kollektiv stå för. :kryckor

Jag förstår din frustration men jag är en av dem som verkligen INTE vill ha in några sporthojar i varken Svedea eller Bilsport. :confused:

Sen kan man argumentera om varför t.ex. Tuono 1100 är ok men inte RSV4. Där får någon annan svara men... Hur väl etablerade är dessa modeller i de riktigt kostsamma olyckor som drabbar försbolagen?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En anledning att Bilsport & MC samt Svedea enbart erbjuder löjligt dyr trafik på din RSV4 och inget mer är för att slippa personskadorna på dessa hojar och för de måste enligt lag.

De anser väl helt enkelt att hojar som dessa inte hör hemma i gemene mans garage och på allmän väg. Jag måste nog hålla med dem i deras åsikt för den är korrekt. Det gör också att vi andra som har hojar i nämnda företag inte behöver punga ut en massa pengar till Adam 20 på en Panigale eller Peter 33 på en Rsv4 när de vurpar i 200 eller kör ihjäl sig. Företagen skiter i hojarnas värde. Det är kaffepengar för dem... När vi istället pratar invaliditet och oförmögenhet att arbeta resten av livet så är det bara att du börja räkna. Vi landar i MILJONER väldigt fort och det får resterande kollektiv stå för. :kryckor

Jag förstår din frustration men jag är en av dem som verkligen INTE vill ha in några sporthojar i varken Svedea eller Bilsport. :confused:

Sen kan man argumentera om varför t.ex. Tuono 1100 är ok men inte RSV4. Där får någon annan svara men... Hur väl etablerade är dessa modeller i de riktigt kostsamma olyckor som drabbar försbolagen?
Jag förstår inte din frustration och jag är en som verkligen INTE vill ha in några på SportHoj som är emot att man kör SportHoj på SportHoj!
SportHojsnörd som inte gillar att man kör SportHoj, vad blir kvar?:va

Bara nörd! :7peta

Det är inte motorcykeltypen som är farlig utan den som sitter i sadeln, med eller utan körkort.

De anser väl? Siffror visar! Men va F-n? Om jag är nybörjare och/eller inte kan visa att jag kan ta ansvar så köper jag det. Men om jag inte vurpar på ett stort antal år så är det inte motorcykeltypen som är risken utan idioti med siffror visar från försäkringsbolaget som är problemet.

Robert, 6.50, ska inte försäkra en SportHoj! :fakta

 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag förstår inte din frustration och jag är en som verkligen INTE vill ha in några på SportHoj som är emot att man kör SportHoj på SportHoj!
SportHojsnörd som inte gillar att man kör SportHoj, vad blir kvar?:va

Det är inte motorcykeltypen som är farlig utan den som sitter i sadeln, med eller utan körkort.
De anser väl? Siffror visar! Men va F-n? Om jag är nybörjare och/eller inte kan visa att jag kan ta ansvar så köper jag det. Men om jag inte vurpar på ett stort antal år så är det inte motorcykeltypen som är risken utan idioti med siffror visar från försäkringsbolaget som är problemet.
Robert, 6.50, ska inte försäkra en SportHoj! :fakta
Njaaa nu blandar du ihop sakerna lite. Jag sa aldrig att jag är emot att man kör sporthoj. Jag sa att det inte bör stå en 1000cc plus supersport i varje garage för att uppenbarligen klarar inte alla av det. Med det menar jag att de inte klarar av att hia sig, faller för grupptryck och får horn som djävulen själv när de sätter sig på hojen. Det är ett faktum. Vill man köra sporthoj så gör det men jag vill inte ha ägarna till dessa i samma fb som jag använder. Det är av den anledningen som Svedea och Bilsport frodas bland övriga hojtyper. De slipper ta hand om sporthojsolyckorna och därför jag är kund där.

Det spelar ingen roll om just DU inte är med om olyckor när 25 andra är det och alla satt på sporthoj. Siffrorna pratar för sig själva. Man kan inte argumentera för en sänkt premie för sporthojar när de allt som oftast representeras negativt i media, statistik och kvällssamtalet runt middagsbordet.

När jag var 16 argumenterade jag alltid för sporthojare. Sen såg jag med egna ögon hur det kördes när det var gruppåkningar mm. Sen dess har de inte mycket sympati från mig. Alla momsar vi på hastigheten. Men det är skillnad på att momsa lite och den typ av åkning man ser alltför ofta idag.

Som sagt. Man ska verkligen inte dra alla över en kam men sporthojar är överrepresenterade och de leder (vid olycka) ofta till mycket lidande och besvär. Både för brukaren men även dess familj och fb (kollektivet). Då får man inse att det kostar extra och en gs kostar en femtedel så mycket med 1/10 dels självrisk...

Sorry men så är det. =(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Njaaa nu blandar du ihop sakerna lite. Jag sa aldrig att jag är emot att man kör sporthoj. Jag sa att det inte bör stå en 1000cc plus supersport i varje garage för att uppenbarligen klarar inte alla av det. Med det menar jag att de inte klarar av att hia sig, faller för grupptryck och får horn som djävulen själv när de sätter sig på hojen. Det är ett faktum. Vill man köra sporthoj så gör det men jag vill inte ha ägarna till dessa i samma fb som jag använder. Det är av den anledningen som Svedea och Bilsport frodas bland övriga hojtyper. De slipper ta hand om sporthojsolyckorna och därför jag är kund där.

Det spelar ingen roll om just DU inte är med om olyckor när 25 andra är det och alla satt på sporthoj. Siffrorna pratar för sig själva. Man kan inte argumentera för en sänkt premie för sporthojar när de allt som oftast representeras negativt i media, statistik och kvällssamtalet runt middagsbordet.

När jag var 16 argumenterade jag alltid för sporthojare. Sen såg jag med egna ögon hur det kördes när det var gruppåkningar mm. Sen dess har de inte mycket sympati från mig. Alla momsar vi på hastigheten. Men det är skillnad på att momsa lite och den typ av åkning man ser alltför ofta idag.

Som sagt. Man ska verkligen inte dra alla över en kam men sporthojar är överrepresenterade och de leder (vid olycka) ofta till mycket lidande och besvär. Både för brukaren men även dess familj och fb (kollektivet). Då får man inse att det kostar extra och en gs kostar en femtedel så mycket med 1/10 dels självrisk...

Sorry men så är det. =(
Siffror visar! Oftast presenteras negativt i media, statistik och kvällssamtalet runt middagsbordet. Alla momsar...
För mig låter det lite fördomsfullt. :fakta
Man ska verkligen inte dra alla över en kam... Nej just det... :7peta

Så, vad tyckte du om Robert 6.50 in?
Inget gissar jag, om du överhuvudtaget kollade, för han körde ju "rätt" motorcykeltyp. :dummer

Återigen, jag kan köpa om premien är hög innan jag visat vem jag är och hur jag är i sadeln. :fakta

Alla bör inte, och kan inte, hantera att köra SportHoj och du verkar vara en precis som Robert. För att bara titta på motorcykeltypen utan att bry sig om vem som sitter i sadeln är som att säga att alla utlänningar är dumma! :7peta
Siffror visar, att de är överrepresenterade när det gäller brottslighet och presenteras ofta negativt i media, statistik och kvällssamtalet runt middagsbordet. :fakta

Om jag vore lite fördomsfull så skulle jag inte vilja använda samma försäkringsbolag som de som är trångsynta...
De som är olycksbenägna men inte klarar av att köra en SportHoj bör försäkra sig hos Svedea eller Bilsport utan Mc... :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tror att det ligger en del i det Schnell beskriver.
Det finns en anledning till premien på vissa hojtyper, och den anledningen har kollektivet skapat tillsammans.
Att göra en individuell bedömning på en vettig nivå skulle vara oerhört svårt, och förmodligen skapar det incitament att jag kan låta min mamma försäkra min SportHoj, för hon är faktiskt 78 år och har aldrig varit med om en trafikolycka.
Hon har körkort för bil, men kör aldrig, och hojkortet fick hon på köpet.
Statistikt en bra människa i premiesyfte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror att det ligger en del i det Schnell beskriver.
Det finns en anledning till premien på vissa hojtyper, och den anledningen har kollektivet skapat tillsammans.
Att göra en individuell bedömning på en vettig nivå skulle vara oerhört svårt, och förmodligen skapar det incitament att jag kan låta min mamma försäkra min SportHoj, för hon är faktiskt 78 år och har aldrig varit med om en trafikolycka.
Hon har körkort för bil, men kör aldrig, och hojkortet fick hon på köpet.
Statistikt en bra människa i premiesyfte.
Det finns, helt rätt, mycket fördomar i det Schnell skriver!
För om din mamma inte kan visa att hon kan köra SportHoj så borde försäkringen på henne, inte motorcykeltypen, vara väldigt hög. :fakta

Statistik kan visa det du vill. Gillar du inte SportHoj kan du visa det! :fakta

Alkohol är inblandat i 25% av olyckorna. Det betyder att det, statistiskt sett, är farligare att vara nykter eftersom alkohol inte är inblandad i 75% av olyckorna! Siffror visar! :fakta

Så, vad tycker du om Robert, 6.50 in? Rätt motorcykeltyp men Robert ska kanske inte köra SportHoj?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det mest rättvisa är ju att de som anser sig vara en helt överlägsen och ofelbar förare helt enkelt skiter i att ha försäkring. Sen tar man konsekvenserna som en man när det händer nåt.

Hela upplägget med en försäkring är ju att båda parter gamblar. Bolaget tar sig an en risk och gör en kvalificerad gissning på den risken, sen vill de ha betalt baserat på gissningen. Du får sen värdera hur bra du tror bolagets gissning är och vad sannolikheten att du behöver utnyttja är.

Halv- och helförsäkringar är ju helt frivilliga att skaffa så de kan man ju knappast klaga på prissättningen på, är ju bara att skippa försäkringen om man tycker det är för dyrt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det mest rättvisa är ju att de som anser sig vara en helt överlägsen och ofelbar förare helt enkelt skiter i att ha försäkring. Sen tar man konsekvenserna som en man när det händer nåt.

Hela upplägget med en försäkring är ju att båda parter gamblar. Bolaget tar sig an en risk och gör en kvalificerad gissning på den risken, sen vill de ha betalt baserat på gissningen. Du får sen värdera hur bra du tror bolagets gissning är och vad sannolikheten att du behöver utnyttja är.

Halv- och helförsäkringar är ju helt frivilliga att skaffa så de kan man ju knappast klaga på prissättningen på, är ju bara att skippa försäkringen om man tycker det är för dyrt.
Jo, så är det med väldans många körkortslösa, de kör oftast utan försäkring eftersom den bara gäller med giltigt körkort.
Jag delar sjukkostnaden med alla skattebetalare om någon bryter benen på stulna skidor men om någon stjäl en motorcykel som inte är försäkrad hos Svedea eller Bilsport utan Mc och bryter benen är jag med och betalar.
Så jag uppmanar alla tjyvar att först kolla om motorcykeln är försäkrad hos Svedea eller Bilsport utan Mc innan de stjäl och vurpar med "rätt" motorcykel! :hej
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det mest rättvisa är ju att de som anser sig vara en helt överlägsen och ofelbar förare helt enkelt skiter i att ha försäkring. Sen tar man konsekvenserna som en man när det händer nåt.

Hela upplägget med en försäkring är ju att båda parter gamblar. Bolaget tar sig an en risk och gör en kvalificerad gissning på den risken, sen vill de ha betalt baserat på gissningen. Du får sen värdera hur bra du tror bolagets gissning är och vad sannolikheten att du behöver utnyttja är.

Halv- och helförsäkringar är ju helt frivilliga att skaffa så de kan man ju knappast klaga på prissättningen på, är ju bara att skippa försäkringen om man tycker det är för dyrt.
Nja fast de som kör oförsäkrat får vi stå för ändå via TFF. TFF får inte in tillräckligt med pengar via sina krav på oförsäkrade påställda fordon, så försäkringsbolagen får peta till resterande belopp. Räknar med att det betalas på skador sen många år tillbaka.

Alla försäkringsbolag som erbjuder trafikförsäkring måste vara medlem i TFF.

Att någon enda person i Sverige ”skulle ta det som en man” när vederbörande åsamkat livslånga skador på tredje man, och därmed ska stå för miljonerna i alla år för den drabbade, det finner jag högst otroligt. ”Tjyvheder” är värd precis det den alltid varit, noll och inget, när skiten träffar fläkten.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det finns, helt rätt, mycket fördomar i det Schnell skriver!
För om din mamma inte kan visa att hon kan köra SportHoj så borde försäkringen på henne, inte motorcykeltypen, vara väldigt hög. :fakta

Statistik kan visa det du vill. Gillar du inte SportHoj kan du visa det! :fakta

Alkohol är inblandat i 25% av olyckorna. Det betyder att det, statistiskt sett, är farligare att vara nykter eftersom alkohol inte är inblandad i 75% av olyckorna! Siffror visar! :fakta

Så, vad tycker du om Robert, 6.50 in? Rätt motorcykeltyp men Robert ska kanske inte köra SportHoj?
Ja, förstår vad du menar, och tycker att du har rätt i sak.
Men problemet är väl hur man ska bevisa att min mamma inte kan köra hoj, för hon har behörigheten, men har aldrig suttit på en hoj, så hon kommer aldrig att drabbas av någon skada.
Det öppnar för de som har ett "bredare samvete".
Cash is king, så funkar det, och folk ser möjligheten att spara pengar på att låta någon annan stå för försäkringen.
Däremot kommer den hojen som min mamma försäkrar möjligen att vara med i statistiken, eftersom eftersom någon kör den.
Tyvärr är det så att hojtypen med den lägsta siffran på vikt/effekt alltid tilltalat en stor del av unga, oerfarna förare, och även kriminella, det får vi betala för nu.

Vad beträffar Robert så skulle det ju kunna vara jag, man tar sig vatten över huvudet ibland, men får se det som en erfarenhet.
Och som det ser ut på filmen är det enligt min mening knappast ett kommande försäkringsärende.
Jag skulle tvätta hojen, få ett gott skratt i bastun med kompisarna, och köra nästa dag igen.
Det är väl precis vad den typen av hoj är till för, så det är väl bara bra att folk törs nyttja den för att skapa upplevelser.

Så jag är absolut inte mot SportHoj, jag har ju även SportHoj själv, och betalar alldeles för mycket i försäkring för dessa, eftersom jag bara kör knix och bana med dom.
Men att skapa ett försäkringssystem där ägarna ska bedömas individuellt verkar knepigt att få till.
Jag har i alla fall ingen fiffig lösning på det? :va
Kanske dags att starta "Old Badger Reko SportHojsförsäkringar AB", du får min premie om du har vettiga priser och villkor :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, förstår vad du menar, och tycker att du har rätt i sak.
Men problemet är väl hur man ska bevisa att min mamma inte kan köra hoj, för hon har behörigheten, men har aldrig suttit på en hoj, så hon kommer aldrig att drabbas av någon skada.
Det öppnar för de som har ett "bredare samvete".
Cash is king, så funkar det, och folk ser möjligheten att spara pengar på att låta någon annan stå för försäkringen.
Däremot kommer den hojen som min mamma försäkrar möjligen att vara med i statistiken, eftersom eftersom någon kör den.
Tyvärr är det så att hojtypen med den lägsta siffran på vikt/effekt alltid tilltalat en stor del av unga, oerfarna förare, och även kriminella, det får vi betala för nu.

Vad beträffar Robert så skulle det ju kunna vara jag, man tar sig vatten över huvudet ibland, men får se det som en erfarenhet.
Och som det ser ut på filmen är det enligt min mening knappast ett kommande försäkringsärende.
Jag skulle tvätta hojen, få ett gott skratt i bastun med kompisarna, och köra nästa dag igen.
Det är väl precis vad den typen av hoj är till för, så det är väl bara bra att folk törs nyttja den för att skapa upplevelser.

Så jag är absolut inte mot SportHoj, jag har ju även SportHoj själv, och betalar alldeles för mycket i försäkring för dessa, eftersom jag bara kör knix och bana med dom.
Men att skapa ett försäkringssystem där ägarna ska bedömas individuellt verkar knepigt att få till.
Jag har i alla fall ingen fiffig lösning på det? :va
Kanske dags att starta "Old Badger Reko SportHojsförsäkringar AB", du får min premie om du har vettiga priser och villkor :krama
Vi hade ett individuellt bonussystem tidigare där man som nybörjare betalde mer. De riskbenägna som vurpade vartannat år kom aldrig upp i full bonus medans vi som skötte oss till slut kom upp i full bonus.
Nu har vi 32% extra att betala per försäkring som gjort oss, men inte tjyvar och körkortslösa, säkrare i trafiken. :tummenupp
I mitt fall var jag nöjd helkund med en bärgning efter punktering som enda försäkringsärende så de kunde se att jag var en liten risk. Affärsmässigt borde en nöjd helkund innebära en långsiktigt bra inkomst. Och som inte kostar reklampengar utan tvärtom pratar gott om bolaget.

De som på SportHoj hävdar att man ska undvika att köra SportHoj borde kanske tänka hur det vore om man på SOE hävdade att man ska köra lugnt och städat på asfalt och helst inte en gruSHoj. Skulle det tas som en trevlig inställning eller lite korkat? Nu kan jag köra med tvåhjulssladd och vet hur härligt det är när framhjulet släpper och man gasar ut i en härlig sladd. Och fortsätter kurva efter kurva. En SR500 är slö på asfalt men djä...igt kul att fullgasa med på grusväg.
Men när jag blev förälder kom tankarna från om jag mötte timmerbilen, mjölkbilen eller annat till när... Så det blev lite jobbigt... Men jag hävdar ändå inte på SOE att andra ska göra som jag!

Med SportHoj kan jag köra av mig på bana men med gruSHoj är det allmän väg som gäller.

Sedan behöver en SportHoj inte ha minst tusen kubik och över 200 hästar... Och det är inte bara jag som tycker det...


With so much bike for relatively little cash, it's no surprise that the 650 twins have also spawned a TT race class of their own - the Bennetts Lightweight TT.

On the week of the Lightweight TT race we pit Suzuki's new SV650, Kawasaki's ER-6n, WK's 650i and throw in Yamaha's slightly bigger capacity MT-07 on the Isle of Man Mountain Course.



Man behöver inte köra SportHoj och komma upp i 200 för att vurpa och orsaka kostnader! :hej

Sveriges vanligaste mc-olycka

Vet du var de vanligaste mc-olyckorna inträffar? Det är faktiskt inte på motorvägen, grusvägen eller i rondellen. De sker när hojen står still på t ex garageuppfarten eller parkeringsplatsen. I och med detta är det ofta föraren själv som orsakar olyckan, vilket naturligtvis kan innebära ett sårat självförtroende men även en skadad hoj.

Som tur är skadas sällan varken förare eller motorcykel. Men trots detta är snittkostnaden för den typen av olycka ca 18 500 kronor och är den vanligaste försäkringsskadan för mc.


 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vi hade ett individuellt bonussystem tidigare där man som nybörjare betalde mer. De riskbenägna som vurpade vartannat år kom aldrig upp i full bonus medans vi som skötte oss till slut kom upp i full bonus.
Nu har vi 32% extra att betala per försäkring som gjort oss, men inte tjyvar och körkortslösa, säkrare i trafiken. :tummenupp
I mitt fall var jag nöjd helkund med en bärgning efter punktering som enda försäkringsärende så de kunde se att jag var en liten risk. Affärsmässigt borde en nöjd helkund innebära en långsiktigt bra inkomst. Och som inte kostar reklampengar utan tvärtom pratar gott om bolaget.

De som på SportHoj hävdar att man ska undvika att köra SportHoj borde kanske tänka hur det vore om man på SOE hävdade att man ska köra lugnt och städat på asfalt och helst inte en gruSHoj. Skulle det tas som en trevlig inställning eller lite korkat? Nu kan jag köra med tvåhjulssladd och vet hur härligt det är när framhjulet släpper och man gasar ut i en härlig sladd. Och fortsätter kurva efter kurva. En SR500 är slö på asfalt men djä...igt kul att fullgasa med på grusväg.
Men när jag blev förälder kom tankarna från om jag mötte timmerbilen, mjölkbilen eller annat till när... Så det blev lite jobbigt... Men jag hävdar ändå inte på SOE att andra ska göra som jag!

Med SportHoj kan jag köra av mig på bana men med gruSHoj är det allmän väg som gäller.

Sedan behöver en SportHoj inte ha minst tusen kubik och över 200 hästar... Och det är inte bara jag som tycker det...


With so much bike for relatively little cash, it's no surprise that the 650 twins have also spawned a TT race class of their own - the Bennetts Lightweight TT.

On the week of the Lightweight TT race we pit Suzuki's new SV650, Kawasaki's ER-6n, WK's 650i and throw in Yamaha's slightly bigger capacity MT-07 on the Isle of Man Mountain Course.



Man behöver inte köra SportHoj och komma upp i 200 för att vurpa och orsaka kostnader! :hej

Sveriges vanligaste mc-olycka

Vet du var de vanligaste mc-olyckorna inträffar? Det är faktiskt inte på motorvägen, grusvägen eller i rondellen. De sker när hojen står still på t ex garageuppfarten eller parkeringsplatsen. I och med detta är det ofta föraren själv som orsakar olyckan, vilket naturligtvis kan innebära ett sårat självförtroende men även en skadad hoj.

Som tur är skadas sällan varken förare eller motorcykel. Men trots detta är snittkostnaden för den typen av olycka ca 18 500 kronor och är den vanligaste försäkringsskadan för mc.


You lost me...
Vet inte om det senaste inlägget hade så mycket att göra med mitt.
Men hoppas att du förstår att jag tycker att man ska köra det man vill, men försäkringsbolagen är vinstdrivande, och utvecklingen har gått åt det hållet där det finns mallar och enkla lösningar på allt.
Det finns ingen stor vinst i att utvärdera varje enskild människa, jag tror i alla fall att det är så affärsmodellen bedrivs.
När jag skaffade min första fordonsförsäkring på 80-talet så fanns bonussystemet, och det var väl inte så mycket bättre.
Jag skapade en bonus som gällde EN bil, när vi sedan skaffade bil nummer två, då blev det noll i bonus på den, för bonusen gällde bara en försäkring :va
Så krockade jag med den, då påverkades inte min andra bilförsäkring.....så, det var inte heller så klyftigt tycker jag.
Men, håller med, det är tråkigt att den skötsamme får plikta.
Jag har själv även flera mopeder, som kostar ca 2500kr/år i försäkring - rimligt?
De går 45km/h, så det går knappt att åsamka sig egna skador på annat sätt än att hitta ett lämpligt fordon som kör över mig.
Men...jag förstår hur premiebilden har uppstått.

Så om du uppfattar det som att jag inte tycker att man ska köra SportHoj, då ber jag om ursäkt, det är absolut inte det jag vill föra fram.
Det jag vill säga är att försäkringsbolagen har sin affärside, och i den finns inte utvärdering av den enskilda individen, och säljarna är unga människor utan beslutsmandat.
Allt sker efter mallar som passar in i en generell beskrivning, det genererar pengarna som senare ska bli en powerpoint i styrelserummet.
Ditt val som försäkringstagare är att utvärdera vilket bolag som för tillfället har den mest passande modellen, men du kan glömma att ändra på den.
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top