Sista skruvjäveln gick av...

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Verkar vara helt olika, Biltemas har INTE vänsterborrar etc.

Förch:
PRODUKTINFORMATIONER

21-delar i plastväska
Högvärdigt specialstålshylsor med Spiral-Profil
För snabb och problemfri demontering av defekta och runddragna skruvar, muttrar eller pinnskruvar
Kanten på utdragarhylsan skär via specialtillverkad vänsterskärning in i den skadade eller runda skallen
1/2" Fäste
Vänsterskärande HSSE-TIN Spiralborr - slipat utförande för urborrning av skruvar
Extra lång borrmodell ger maximal åtkomlighet även vid djupt sittande brustna skruvar
Hållfast till 10.9 (upp till 1000 N/mm²), rostfritt eller fjäderstål
Skruvutdragare för brustna skruvar där utdragarhylsan inte kommer åt

Biltema:
Skruvutdragarsats, 20 delar

Proffskvalitet. Med 5 borr, 10 borriktare och 5 skruvutdragare med mutter. Vid avlägsning av skadade eller avbrutna skruvar borras ett hål i den kvarsittande skruvänden med hjälp av borriktare. Skruvdragaren knackas fast i hålet och skruven kan skruvas lös med hjälp av en fast nyckel, utan att gängan expanderas.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nej jag ser det med nu. Då faller det hela ganska ordentligt.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
jupp felgängad borr så kallad ''grispitt'' är de som du bör använda...
samma sak som "skruvutdragare"... men gå in på en bra järnhandel så fattar de vad du menar :tummenupp

Nej Nej Nej.
Jämför inte med en "grispitt". En "grispitt" är något helt annat. Dessutom går dom nästan jämt av i bulten som man försöker att få ut. Speciellt när det är en skivbromsbult som sitter med gänglåsning som i detta fall.
Har gjort det misstaget själv en gång. Det blev ett litet helvete innan jag fick ut den bulten.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Skulle helst vilja ha de där vänsterborrande borrarna med. Men en sats med dom i kostar nästan 1000:- mer än biltemas.

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
Skulle helst vilja ha de där vänsterborrande borrarna med. Men en sats med dom i kostar nästan 1000:- mer än biltemas.

Vänsterborr is the sh*t!
Svinpittar är helt ok grejor...Dvs om man använder dem för att dra ut skruvar gjorda i någorlunda "hårda" material typ stål 8.8 t.o.m. 12.9. Försöker man i för mjuka matrerial så kommer svinpitten bara att "kila fast" skruven ännu mer. I för hårda material så får man nog problem med att få den att greppa (har själv aldig prövat i något hårdare än 12.9)

/Hh

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu är den ur, tog hjälp eftersom jag inte hade så bra verktyg för detta.

Jag ska köpa vänsterslipade borr i alla fall, för det kommer ju att hända fler gånger...

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Nejnej, grispittar är jävulens påfund :fakta Dels är dom koniska och spänner verkligen ut skruven mot gängorna, dessutom är dom stenhårda och spröda, dvs fruktansvärt lätt att dra av dom, och då sitter man i skiten i det blå skåpet och med skägget i brevlådan så att det gör ont i nacken! :mattias

Fy fan vilket bra svar, och jag håller fullständigt med dig, jag kör alltid med nått jag inte vet vad det heter men fått av brorsan som är mekaniker på stålindustri. Fyrkantiga stavar som är lätt koniska som man bankar in i hållet man borrat i skriven sen tar man bara en skiftnyckel eller fast nyckel och gängar ur. Har aldrig misslyckats med dom.

Kan varmt rekommendera dom vad dom nu heter.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!