Sista SMC-kursen på Kinnekulle 2013

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Hoj
2012 ZX10R
Hej
Så länge du har bra mönster i däcken är det lugnt.
Kan du lägga in en bild så kan jag säga om det är så eller
Inte:)
mvh
Fahlgren

Last edited:

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Yamaha R6 -08
Jag försöker men jag kan inte bli medlem i SVMC. Jag kan inte fylla i ort och när jag klickar på betala medlemskap står det bara och snurrar utan att komma vidare. Fungerar vara sig i Chrome eller IE för mig. Går det anmäla sig utan att vara medlem och lösa det senare?

//Linus

Ring kansliet så hjälper dom dig! 0243-669 70

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Yamaha R6 -08
Det är inte lång bit. Lite tidigt man måste upp bara :gråta

Jag åker troligtvis på söndagen. Är lite osäker på om jag behöver byta däck så det inte blir underkänt vid genomgången av hojen, har blivit lite kanter på bakdäcket, kanterna skulle bli nerkörda snabbt på bana, men hjälper ju inte om jag inte blir insläppt, sura pengar med isf :( Hur känsligt är det?

Hur funkar det med avbokninsskyddet? Återbetalas allt om man skulle behöva avboka dagen innan? Eller vid katastrof på morgonen?

Angående däck så är det en bedömningssak som beror på många olika faktorer så som din körstil och även väder. En kant på däcket kan ju förstöra mycket för flytet i din körning så för att få ut så mycket som möjligt av dagen så skulle jag rekommendera dig att byta (tråkigt för dig om du ska behöva tillbringa förmiddagen åt att forma till däcken...).
Precis som Fahlgren skriver så måste det ju såklart finnas mönster, men har du en kant på däcket som t.ex. i kombination med din körstil utgör en risk för att då går omkull så kommer vi för din egen (och de andra som ska vistas på banan samtidigt som dig..) skull inte låta dig köra, även om däcket i lagens mening har tillräckligt däcksmönster.

När det gäller avbokningsavgifter och avbeställningsskydd så hittar du info här:
http://www.svmc.se/school/Avbokningsavgifter/. Specifika frågor om detta kan kansliet svara bäst på, 0243-66970.

Raderad medlem 61114

Guest
Asså det är ju inget som jag märker när jag kör i nuläget, dessutom bra mönster kvar och mjukt å fint grepp, det är bara att jag tagit det väldigt försiktigt nu i början samtidigt som jag avverkat närmare 200 mil de senaste 3 veckorna som gjort att man kan känna att däcket inte är helt runt när man drar handen över det. Vore tråkigt att behöva byta däck när det kan rulla många mil till. Men bild kommer ikväll.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Skulle det regna skulle inte jag vilja köra med det däcket.
Försök inte krama ur det sista i däcken. Med så lite gummi i marken som man har med mc vill ha så bra däck som bara möjligt.
Priserna har gått ner mycket sista åren

fahlgren

Gick med
11 May 2007
Hoj
2012 ZX10R
Hej
Det ser ut som det är slut på mitten
Och det kan bli väldigt intressant om det
är lite blött ute, jag skulle byta.
Men det är bara min åsikt.

Det finns många på sporthoj som säljer
Bättre beggade däck för billig peng.
Fahlgren

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Har ett Pilot Pure E liggande hemma helt nytt släpper för 700 om intresse finns

Raderad medlem 61114

Guest
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 61114

Guest
Då åker det nya däcket på i början på vecka. :banana

en annan fråga, sitter Ixil kolfiberdämpare på min TL nu, den släpps igenom besiktningen med dom (tydligen varje gång), även om det nog är över gränsen... Men om man nu behöver montera db-killers på banan, vad kostar dessa då? Har sett för 200kr på nån sida, men kan tänka mig att de kostar mer på banan :crash Hur fort monterar man dessa?

fahlgren

Gick med
11 May 2007
Hoj
2012 ZX10R
Då åker det nya däcket på i början på vecka. :banana

en annan fråga, sitter Ixil kolfiberdämpare på min TL nu, den släpps igenom besiktningen med dom (tydligen varje gång), även om det nog är över gränsen... Men om man nu behöver montera db-killers på banan, vad kostar dessa då? Har sett för 200kr på nån sida, men kan tänka mig att de kostar mer på banan :crash Hur fort monterar man dessa?

Hej
Det säljs inga db-killers vid banan, det får man fixa innan.
Besiktningen har 95db gräns kinnekulle har 92db en markant skillnad.
Mitt bästa tips är att sätta på orginal dämpare, annars kolla hos dem som säljer IXIL dämpare
så att du får en som är anpassad för din dämpare.

ps. Marcus A bor i Trollhättan men jobbar i Göteborg.
Fahlgren

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Ok. Han som hade cykeln före mig hade iofs kört på smc-kurser på banor med dessa dämpare på, men tråkigt att chansa, oså kanske kravet har blivit hårdare på senare år? Dämparna ligger i källaren så inga problem där, blir första gången sen första besiktningen som de kommer att användas:gnissla

Däcket är redan hämtat :tummenupp Ska leta upp ett nytt framdäck nu när jag ändå håller på och fick bakdäcket såpass billigt. :krama

Om det nu blir så att någon/några tänkte tälta och så innanför grindarna eller i närheten så dra gärna iväg ett PM till mig med info! Jag är INTE sugen på att sätta mig på hojen 05 på söndags morgonen... Då tältar jag hellre i kylan :fyllisar

Raderad medlem 61114

Guest
Nu är nytt framdäck beställt också och även nu anmäld :) Då får vi hoppas på bra väder bara, annars kommer jag bli så sjukt besviken :huvet

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Ang. boende i närheten av banan. Jag står på kö till lördagens kurs. Om det visar sig att jag får en plats går det bra att surfa på min soffa så kan vi samåka dit på morgonen. Har dock åtta mil till banan så om det är i närheten vet i tusan.

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Om man letar boende i närheten kan jag rekommendera Äventyrsgården i Källby. Jäkligt fräscht vandrarhem med rimliga priser. Som grädde på moset får man ta frukostägg ute i hönshuset (om man kommer förbi tuppen)... :tummenupp

http://www.aventyrsgarden-kallby.se/

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...