sitter å funderar på ett projekt, tic motor och skarpt v-skrov

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag jobbar med utveckling av elsystemet hos båtmotorer och har åkt en hel del båtar.
Skulle nog säga att skippa iden med att marinkonvertera, det kommer troligen att bli mycket dyrt! Billigare då att köpa en ny/beggad motor.

Att sedan få det att funka med växellåda skall du nog oxå tänka över. har sett att man kan köpa en tvåstegs växellåda till drev men det e det enda som jag sett i alla tidningar som jag läst, jag har aldrig hört om nån som testat dem.

Sedan vad gäller båtmotor med diesel eller bensin kan man säga att det beror på hur många timmar du kör per år. <60h skall du nog köpa bensin för bensinarn är så mycket billigare i inköp.

Lycka till, hoppas att vi inte avskräcker dig.

Sedan om du vill ha bra fart på skrället så skulle jag köpa en RIB med en fin utombordare. Det är mycket billigare att köpa. Räkna med ca 1000kr/hk för en inombordsdiesel....

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
John skrev:
Över 60 knop är inte kul...
Varför inte, gäller bara kunna köra i den farten....och det kan man väl med lite övning:)
Jag har just varit på kurs i högfartsnavigernin och får nu köra båtar kommersiellt(med passagerare) över 36knop ensam och tillsammans med en med samma utbildning över 46knop.
Djävligt läroik kurs som beskriver under 4dagar hur man skall hantera en båt i höga farter och hur man navigerar i hög fart i okända vatten.
Häftigaste momentet på kursen var när vi körde i en 10m smal ränna i 40knop och det var 1m djupt på sidan om båten :tummenupp
Så nu kan man köra som pojkarna på SÄPO gör:)

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Mingves skrev:
Varför inte, gäller bara kunna köra i den farten....och det kan man väl med lite övning:)
Jag har just varit på kurs i högfartsnavigernin och får nu köra båtar kommersiellt(med passagerare) över 36knop ensam och tillsammans med en med samma utbildning över 46knop.
Djävligt läroik kurs som beskriver under 4dagar hur man skall hantera en båt i höga farter och hur man navigerar i hög fart i okända vatten.
Häftigaste momentet på kursen var när vi körde i en 10m smal ränna i 40knop och det var 1m djupt på sidan om båten :tummenupp
Så nu kan man köra som pojkarna på SÄPO gör:)
Visst kan det vara tok-kul, men förmodligen inte i en hemmabyggd båt. :)

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
John skrev:
Det beror väl på hur väl man bygger den?
men om man har noll koll så skall man nog inte ens plana med den....

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
John skrev:

du verkar inte vara låtsas gubbe

moral kärring :hihi nemen så klart det är kul bara se till att typ styrningen är bra och att man kan döda motorn om man vill vad kan hända :confused:

jo visst om det går fort dåligt skrov eller åker igenom höga vågor slå runt [egen erfarenhet] visst det finns 1000 olika sätt det kan hända men är nog inte så farligt som det låter på dig:) 72 knop har jag varit med om å då gick det fort:D 3 pers i båten

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mingves skrev:
Jag jobbar med utveckling av elsystemet hos båtmotorer och har åkt en hel del båtar.
Skulle nog säga att skippa iden med att marinkonvertera, det kommer troligen att bli mycket dyrt! Billigare då att köpa en ny/beggad motor.

Att sedan få det att funka med växellåda skall du nog oxå tänka över. har sett att man kan köpa en tvåstegs växellåda till drev men det e det enda som jag sett i alla tidningar som jag läst, jag har aldrig hört om nån som testat dem.

Sedan vad gäller båtmotor med diesel eller bensin kan man säga att det beror på hur många timmar du kör per år. <60h skall du nog köpa bensin för bensinarn är så mycket billigare i inköp.

Lycka till, hoppas att vi inte avskräcker dig.

Sedan om du vill ha bra fart på skrället så skulle jag köpa en RIB med en fin utombordare. Det är mycket billigare att köpa. Räkna med ca 1000kr/hk för en inombordsdiesel....

RIB, fjoll båt det är sånt där jag inte gillar och walkaround nemen visst det ser bra ut och kostar mycket pengar, jag har inte mycket pengar...

Tänk dig att ha en smuggler runt 20-25 fot med en b230 et/ft ,kommer en sån där jävlel med en rib så trycker man på med duo propen å hela skiten bara att få se hans min är värt ett sånt bygge:D

bensin är det som gäller för jag vill köpa en billig bensin motor kanske kan bli en b20 efter lite sökning på blocket men helst en b 230 med turbo:)

disel känns lite mycket traktor:D nemen det är inget altenativ faktiskt

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
RS "Alex" skrev:
RIB, fjoll båt det är sånt där jag inte gillar och walkaround nemen visst det ser bra ut och kostar mycket pengar, jag har inte mycket pengar...

Tänk dig att ha en smuggler runt 20-25 fot med en b230 et/ft ,kommer en sån där jävlel med en rib så trycker man på med duo propen å hela skiten bara att få se hans min är värt ett sånt bygge:D

bensin är det som gäller för jag vill köpa en billig bensin motor kanske kan bli en b20 efter lite sökning på blocket men helst en b 230 med turbo:)

Räkna ut hur mycket pengar du kan lägga. Gör sedan en budget på vad allt kan kosta. Sedan ökar du den budgeten mer än du anar och kanske närmar dig den faktiska kostnaden.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
FreddaAbborre skrev:
Räkna ut hur mycket pengar du kan lägga. Gör sedan en budget på vad allt kan kosta. Sedan ökar du den budgeten mer än du anar och kanske närmar dig den faktiska kostnaden.

det lät ju inge bra :hihi

men om jag ska börja nu då så är det inget som kommer göras på 2 månader utan det får ta sin tid då!

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
RS "Alex" skrev:

:D 70knop med en B230....dream on...
Kan säga att om du vill ha mycket fart och billigt är det nog tyvärr en utomboradare som gäller. Tänk på att bara nya propellrar till en duoprop kostar ca 10kkr....och du måste anpassa propellrar efter båttyp...
En sak till, hur skall du göra med insprutningen? Den e ju avstämd för att gå på landsväg... Sedan så kommer motorn nog inte må så bra då en båt jobbar i konstant uppförsbacke....om du ska ha en inombordare, köp då en beggad marinmotor!

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mingves skrev:
:D 70knop med en B230....dream on...
Kan säga att om du vill ha mycket fart och billigt är det nog tyvärr en utomboradare som gäller. Tänk på att bara nya propellrar till en duoprop kostar ca 10kkr....och du måste anpassa propellrar efter båttyp...
En sak till, hur skall du göra med insprutningen? Den e ju avstämd för att gå på landsväg... Sedan så kommer motorn nog inte må så bra då en båt jobbar i konstant uppförsbacke....om du ska ha en inombordare, köp då en beggad marinmotor!

vem har sagt alla ribar går i 70 knop ...... jag har kört om många kan jag meddela å då gick fan inte min båt i 70... sålde den i går faktiskt :hihi

ser inget direkt sammaband i det du säger eller hur jag nu ska uttrycka mig så klart det skulle gå att åka i 70 knop med en b 230 .... nu rör det sig ju inte alls om vart jag kommer hamna men låt säga 400 hk å det vet jag faktiskt att det går :hihi visst fan skulle du kunna få ett smuggler skrov att gå i 70 knop då :tuttar

beggad marin motor som man turbo konverterar då... det är just av denna annledning som jag tagit upp tråden för jag vet inte hur man ska få till vissa saker men titta på sidan 1 och länken har ju tydligen lyckats:9

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki rg125 f
har en film liggandes med en båt a något slag(man får knappt se hela båten)
som fick sin drivkraft ifrån en dubbelturbomatad wankel från Mazda RX-7

satan i gatan va de båten gick fort!!!

tycker du ska försöka men några 400hk ska du nog räkna bort om du har "liten" budget!!

//Limpan

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Varför envisas med volvomotorer?
Jag hade en smuggler 21:a med Cheva 350, den lämnade 270hk orört och det är lätt/billigt att ta ut ännu mer.
Den stora fördelen (som enligt mig väger upp för tyngden) är ju vridet, en v8 växlar du normalt lika som en diesel när den sitter i en båt, en motor med hög toppeffekt är sällan så lyckat eftersom det ofta är svårt att få den att varva ur utan att ha konstig utväxling/liten prop.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sukalimpan skrev:
har en film liggandes med en båt a något slag(man får knappt se hela båten)
som fick sin drivkraft ifrån en dubbelturbomatad wankel från Mazda RX-7

satan i gatan va de båten gick fort!!!

tycker du ska försöka men några 400hk ska du nog räkna bort om du har "liten" budget!!

//Limpan

Budgeten hade varit liten till starten för projektet men det hade väll blivit något långvarigt men nu fick det bli en pocketbike med KTM motor som skolprojekt och spendera resten av pengarna på en ny eller nyare beg r6:)

Westfield skrev:
Varför envisas med volvomotorer?
Jag hade en smuggler 21:a med Cheva 350, den lämnade 270hk orört och det är lätt/billigt att ta ut ännu mer.
Den stora fördelen (som enligt mig väger upp för tyngden) är ju vridet, en v8 växlar du normalt lika som en diesel när den sitter i en båt, en motor med hög toppeffekt är sällan så lyckat eftersom det ofta är svårt att få den att varva ur utan att ha konstig utväxling/liten prop.

volvo har lätt trimmade motorer billiga billiga delar så finns det mycket delar både växellådor och bakslag som passar fint med v8 så blir allt genast 10 gånger dyrare men det stämmer nog fint att man skulle behöva vrid i början men som sagt det blir inget för mig nu men om några år kans vem vet

vadå punkter använder ni sånna:huvet

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...