Sitthöjd 600cc hojar???

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Vilken hoj i 600 klassen har lägst sitthöjd? Har en kompis som har korta ben å funderar på en sporthoj av årsmodell 00-04. :confused:
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Mr Helmut skrev:
här kan du kolla sitthöjd på dom olika 600
http://www.bikez.com
Ja men det är ju inte hela sanningen. Fireblade -98 har ju samma sitthöjd som en cbr 600f men i praktiken så är den ju mycket högre. (bred dyna!!!) Men tack iaf... Fått för mig att R6 är bland dom lägre. Men vet inte säkert...
 

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f
K.L skrev:
Vilken hoj i 600 klassen har lägst sitthöjd? Har en kompis som har korta ben å funderar på en sporthoj av årsmodell 00-04. :confused:


Jag är oxå ganska kort (157 cm) och har en hoj som har sitthöjden av hela 690 mm... :banana
Det är en yamaha szr 660 ,visserligen en 97:a, men har inte hittat någon annan som jag når ner på så jag får ha kvar den ett tag till.. :)

Jag tror att både thundercat och thunderace är ganska låga också..

Lycka till!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
K.L skrev:
Ja men det är ju inte hela sanningen. Fireblade -98 har ju samma sitthöjd som en cbr 600f men i praktiken så är den ju mycket högre. (bred dyna!!!) Men tack iaf... Fått för mig att R6 är bland dom lägre. Men vet inte säkert...

Har provat massor med hojar och r6 är väl 82 cm i sadelhöjd om jag inte minns fel.

Bland dem lägre modellerna är Horneten, Monstret och sv:n att föredra om man är kort.

I bike:s begguide finns även info ang sadelhöjd.

Edit..kolla inte bara sadelhöjden. T ex FZR 1000/600 är låg (77 resp 80) men det hjälper ju inte om det är långt fram till styret/ingen bra körställning.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
K.L skrev:
Ja men det är ju inte hela sanningen. Fireblade -98 har ju samma sitthöjd som en cbr 600f men i praktiken så är den ju mycket högre. (bred dyna!!!) Men tack iaf... Fått för mig att R6 är bland dom lägre. Men vet inte säkert...

R6an har bland den högsta sitthöjden av 600cc, har för mig att den t.o.m är högre än rettan
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Monster är väl kanske inte en sporthoj, men annars så är den grymt låg. Jag är 165 och hojen känns otroligt liten och smidig, vilket gör att man kan köra den himla busigt och roligt.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
K.L skrev:
Vilken hoj i 600 klassen har lägst sitthöjd? Har en kompis som har korta ben å funderar på en sporthoj av årsmodell 00-04. :confused:

Det hänger inte enbart i sitthöjden som är angiven. Mycket beror även på hur pass bred motorcykeln är över sadeln (midjan) , ju bredare sadeln är desto mer bredbent får man sitta, det är väl så illa om man är kort i rocken. Tänk på det när ni provar hojar!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Kör du utan luft i däcken så får du ännu lägre sitthöjd :tummenupp
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Xyron skrev:
R6an har bland den högsta sitthöjden av 600cc, har för mig att den t.o.m är högre än rettan
Tjejen kör på min R6 ibland hon når ner (är 1.58,5) den sista halvcentimetern är viktig :)
Måste kolla om hon når ner på R1:an då kanske man kan sälja av R6:an och köpa en vattenskoter eller något annat kul :banana
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
strunta i vilken som är lägst, köp den som känns bäst att köra, om den sen skulle visa sig för hög går det faktiskt att sänka. jag når egentligen inte ner på min cbr954 men har lärt mig lite knep för att få det att funka endå. dessutom är det inte så ofta man står stilla endå.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
K.L skrev:
Ja men det är ju inte hela sanningen. Fireblade -98 har ju samma sitthöjd som en cbr 600f men i praktiken så är den ju mycket högre. (bred dyna!!!) Men tack iaf... Fått för mig att R6 är bland dom lägre. Men vet inte säkert...


R6 är tvärtom flera cm högre än de andra! Dock vet jag inte om någon annan känns mindre än de andra, Daytona 675 känns mindre för den är smalare, men nu var det ju kanske inte helt det din kompis var ute efter... ;) Men någon av de andra 600:eek:rna går säkert alldeles utmärkt.

Men observera också att det går att sänka alla hojar lite... :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top