Självförsvarspray, fungerar det?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tjejen jobbar ofta sent på kvällarna och måste gå en bit innan hon kommer till bilen. Då det har varit en del tjejer som blivit överfallna i närområdet ser vi på bästa möjligheten för att kunna värja sig mot en betydligt större person. Googlade lite och såg att det finns laglig "pepparspray" på bland annat http://www.bodyguard.nu/text/pepparspray .

Klarar denna att stoppa en gärningsman temporärt? Jag har själv fått tårgas på mig under militären och jag tror jag hade sprungit från platsen fort om denna "pepparspray" haft en liknande effekt.

Är det nån som fått sån spray på sig eller vet någon som använt det på en annan person? Det jag vill veta är om den tillfälligt förblindar/slår ut en gärningsman så man hinner ta sig därifrån?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tack Werzion, då vet vi att riktig pepparspray fungerar :) Nån som vet om den svenska "barnversionen" fungerar?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Tack Werzion, då vet vi att riktig pepparspray fungerar :) Nån som vet om den svenska "barnversionen" fungerar?

Jag kan hålla med om att riktig pepparspray funkar så in i helvete på de flesta. Jag har svårt att tänka mig att det finns några "lagliga" sprayer med samma kick i, men den med menthol i skulle nog kunna funka tillräckligt väl för att man ska hinna undan.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Kan inte svara på din fråga, men i sann ordbajsaranda så kan jag raljera om något annat.

Tänk om den arga stora personen som attackerar får svidande ögon och inte ser något, men kanske blir sür som gatan och lyckas få fatt i personen som sprayar och ger stryk/sticker med kniven/stryper eller liknande.

:fyllisar

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Kan inte svara på din fråga, men i sann ordbajsaranda så kan jag raljera om något annat.

Tänk om den arga stora personen som attackerar får svidande ögon och inte ser något, men kanske blir sür som gatan och lyckas få fatt i personen som sprayar och ger stryk/sticker med kniven/stryper eller liknande.

Det är ju det stora problemet. Man blir inte helt paralyserad av pepparspray, men har man tur får man de sekunderna som behövs för att hinna lubba iväg från stället. Sprayen sätter inte ned en persons fysiska förmåga till att börja med men eftersom man får irriterade luftvägar och svårt att andas har man ingen lust att springa någon längre stund.

Jag tror att många av dessa självförsvarssprayer säljer bra p.g.a människors rädsla att bli överfallna och att bära runt på en burk ger en falsk trygghet eftrsom Expressen skrivit att det gör jetteonnt. Ingen i Sverige som bär pepparspray i tjänst får göra det utan att exponeras för det i utbildningssyfte och därefter utföra vissa övningar med spray i ögat. Man klarar en hel del den första minuten innan det börjar bli strul med andningen.

Jag tycker att man ska exponera sig själv för självförsvarsspray innan man bär runt på en just för att få reda på hur bra det funkar.

Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
I dom flesta fall avskräcker det nog rätt bra. Sen förblindar dom ju inte fullständigt vare sej den mildare eller den äkta(som är starkare). Men förhoppningsvis köper dom lite tid.
Finns nån rysk variant som slår ut andningen rätt bra med, kommer inte ihåg namnet och räknas garanterat i vapenbrottslagen, men det är nog bland dom ända som verkligen funkar bra o får pepparspray att likna en vindpust.

Ot : så funkar en valfri sprayfärg från mekonomen lika bra som den mildare varianten, ni som råkat vända på burket vid sprayning vet nog oxå;) Desutom lättidenifierad gärningsman ett tag.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Den största riskfaktorn för att utsättas för brott är att vara ung kriminell man, är man inte det eller råkar vara kvinna som blir slagen av sin partner är risken ofantligt låg att bli utsatt för våldsbrott. Jag hade inte utrustat min chey med en dosa pepparspray inte ens den lagliga svenska. Risken att själv bli sprayad av den samt risken att den glöms i handväskan som letas igenom av en dörrvakt uppväger inte skyddseffekten.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Frågan är om hon hinner ta fram den... Annars så finns det en pepparspray med färg som håller i sig i flera dagar.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Hörde ja Hagmans sidenmatt?? Köp riktig eller gör egen :yoparty

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
njaee,som föregående sa..1hinna få fram den....2vara säker på att det funkar omedelbart[vilket det inte gör,baserat på egen erfarenhet] det bästa är nog å lära henne lite osjyssta moves typ pungspark,sikta på ögonen,struphuvudet osv...

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tack för inspelen.

Har sett några filmer på youtube där dom testar den lagliga och den ser ut att förblinda en kortare stund. Finns ju en med både färg, svidande effekt och ljud annars. En gärningsman vill väl inte åka dit så det logiska för dom borde vara att lägga benen på ryggen åt motsatt håll än offret.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Jag testade teknikmagasinets försvars-spray på en kollega, han kunde inte se ett smack efteråt, det tog 4 dagar innan ögonen var återställda =)

Finns film på när jag sprutar, men den får stanna på min dator =))

312523_10150434278794954_874350403_n.jpg

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.

Det är ju det stora problemet.

Känns ju som att använda en pepparspray måste vara en sista utväg.
Är väll fortfarande bättre att tjejerna får möjligheten att försvara sig med en fungerande pepparspray även fast de riskerar att den används mot dem själva. Tror de kvittar om de blir pepparsprayade och sen våldtagna eller bara våldtagna.

Dessa låssassprayer därimot känns ju som att de bara skulle reta upp skurken. Han blir röd i fejan och tänker nu är de säkrast att hon dör. Sen att de skulle hjälpa polisen identifiera hon är ju löjligt vi vet väll hur snabba poliserna är på att lätta från kontorsstolen de tar väll en veckan å då är ju färgen redan borta.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Vogge, sprayen skall ju användas för att man skall kunna ta sig där ifrån utan att bli jagad. Väl sprayad så tänker man inte på så mycket annat än att det gör för jävla ont i ögonen och man blir disorienterad...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping