Självförsvarspray, fungerar det?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
den vanliga lagliga e ett skämt, en tjejkompis testade på mig, hade inte stoppat bara gjort förbannad.

nu hade de varit bra om jag viste vilken de va...

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Råkade köpa och smuggla hem lite pepparspray från Prag, tänkte att frugan skulle bli lite säkrare... Hon lyckades spreja sig själv i ögat då hon rensade fickorna i tvättstugan:dummer:tuttar. Hon är numera avväpnad....

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Som "Biker" så får du ju se till att ge henne ett "järn" så hon går skyddad, en liten .357 magnum borde väl göra saken biff!! :yoparty

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Fungerar och fungerar; Om hon blir överrumplad från ingenstans, hur ska hon hinna ta upp sprayen?

Vad händer om den som anfaller använder den på henne?

Helt värdelöst; gå en grundkurs i självförsvar istället. Då syftar jag inte på kampsport, utan en ren självförsvars kurs. Det handlar inte bara om slag och sparkar, utan också om hur du berättar för överfallaren att det här kommer kosta dem.

Exempel; skrik inte "hjälp", skrik "SLUTA".

I kombination med ett par naglar i ögonen eller ett slag mot halsen på överfallaren, och jag lovar att hans rena "reptil" reaktion kommer bli att springa därifrån.

Edit: Sen på frågan huruvida överfallaren är större än henne, så är det just det som är grunden till principen att rikta våld mot ögon, hals, skrev och knän. Då spelar det ingen roll hur stor han är.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Den största riskfaktorn för att utsättas för brott är att vara ung kriminell man, är man inte det eller råkar vara kvinna som blir slagen av sin partner är risken ofantligt låg att bli utsatt för våldsbrott. Jag hade inte utrustat min chey med en dosa pepparspray inte ens den lagliga svenska. Risken att själv bli sprayad av den samt risken att den glöms i handväskan som letas igenom av en dörrvakt uppväger inte skyddseffekten.

Du har helt rätt i det du skriver, men jag hoppas inte du säger till din tjej att hon ska promenera hem en sen kväll eftersom risken är så obefintlig om man inte tillhör riskgrupperna du nämnde.

Min flickvän har fått stränga order att ta en taxi hem även om det "bara" är 10 minuters promenad hem för hennes del om hon varit ute med sina tjejkompisar.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du har helt rätt i det du skriver, men jag hoppas inte du säger till din tjej att hon ska promenera hem en sen kväll eftersom risken är så obefintlig om man inte tillhör riskgrupperna du nämnde.

Min flickvän har fått stränga order att ta en taxi hem även om det "bara" är 10 minuters promenad hem för hennes del om hon varit ute med sina tjejkompisar.

Min chey får inte gå utanför dörren :Fritzl

Givetvis skall man optimera sina chanser att inte råka illa ut. Att undvika riskmiljöer likt packad gående hem från krogen eller åka svarttaxi med okänd arab borde alla cheyer lära sig. Att beväpna sig är jag mer tveksam till framförallt utan god träning i handhavande av vapnet. I så fall är anmälan till karatekurs bättre, både välsvarvad kropp och välskyddad på stan.:tungan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Min chey får inte gå utanför dörren :Fritzl

Givetvis skall man optimera sina chanser att inte råka illa ut. Att undvika riskmiljöer likt packad gående hem från krogen eller åka svarttaxi med okänd arab borde alla cheyer lära sig. Att beväpna sig är jag mer tveksam till framförallt utan god träning i handhavande av vapnet. I så fall är anmälan till karatekurs bättre, både välsvarvad kropp och välskyddad på stan.:tungan

Beväpning tror jag bara skulle ge en falsk trygghet. I synnerhet om man inte har vana i hur man ska använda den. Som du säger är nog en kurs i självförsvar bättre. En kurs i t ex Krav Maga ger nog en större självkänsla och beredskap att hantera en hotfull situation. Vi har faktiskt diskuterat att anmäla oss båda två på en grundkurs. Man vet aldrig när det kan komma till pass i dagens samhälle även om man sällan rör sig i riskfyllda miljöer.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fungerar inte hårspray lika bra,?, + att det kan hon tända på för lite bättre effekt men det kanske man kan med pepparspray också... :brinnerup

Man ska nog inte underskatta kvinnors snabbhet i att dra upp något från handväskan oavsett om det ligger 234 andra ytterst nödvändiga saker där, klart hon ska ha lite trygghet på burk :tummenupp

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent spontant ska man ta i beaktande att de vapnen eller värjningssätt man tänkt använda ska fungera på en påtänd och/eller full person, vilket genast minskar effekten av sprayer, skrevsparkar och dylikt.

Träna någon form av strid för att i första hand träna bort chockeffekten av att bli slagen/anfallen hos dig själv (eller tösen i fråga), sedan återstår det bara att lära sig skada en annan människa. Det är lätt att åstadkomma skadan rent tekniskt, men det är det mentala som ska till.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Finns ingen möjlighet att någon kollega som kanske slutar samtidigt kan följa med henne till bilen?

Borde ju vara flera som slutar samtidigt då det är ett stort köpcenter. Ska höra om hon inte kan parkera på samma plats som nån som också jobbar kväll, det hade varit det bästa alternativet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Borde ju vara flera som slutar samtidigt då det är ett stort köpcenter. Ska höra om hon inte kan parkera på samma plats som nån som också jobbar kväll, det hade varit det bästa alternativet.

Tycker det låter som ett väldigt bra alternativ. Hoppas det ordnar sig.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Vogge, sprayen skall ju användas för att man skall kunna ta sig där ifrån utan att bli jagad. Väl sprayad så tänker man inte på så mycket annat än att det gör för jävla ont i ögonen och man blir disorienterad...
Ja de har jag förstått bara är tveksam till att den som bevisligen fungerar är förbjuden istället lurar man på småbrudarn något halvodugligt som i slutendan varken gör till eller från.

Men om du som provat säger att teknikmagasinet spray skulle stoppa en rubbad peddo på stan får jag ju tro på de.
Blev sugen på att prova den själv.

Suck jag hade helt klart mått bättre av att inte veta. Men de är klart polisen måste ju prioritera fildelare.
Ibland funderar man ju alvarligt på att uträtta lite "Dexter" rättvisa.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan inte svara på din fråga, men i sann ordbajsaranda så kan jag raljera om något annat.

Tänk om den arga stora personen som attackerar får svidande ögon och inte ser något, men kanske blir sür som gatan och lyckas få fatt i personen som sprayar och ger stryk/sticker med kniven/stryper eller liknande.

:fyllisar

Tänker detsamma, om förövaren är påtänd kanske han inte bryr sig, och påtänd eller ej men är han tillräckligt nära för att lyckas suga tag i sprayaren så kanske han klarar av att strypa sprayaren trots att han saknar syn. Och i ilskan kombinerat med rädslan skapad av synförlust vet man inte hur långt någon är berädd att gå.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping