Självgående dammsugare! vilka är bra?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Istället för en ny Roomba får man 6h RUT/månad i ett års tid. Min Roomba är parkerad.

Roomban är ju ingen ersättare för vare sig RUTig städhjälp, skurmopp eller riktig damsugare. Däremot är det den som gör livet drägligt alla de där vardagarna då storstädningen skiner med sin frånvaro. Även om man har städhjälp två ggr i månaden så hinner det samlas mycket skit främst runt vardagsrumsbord, i köket och i hallen. Grus, smulor och annat ansamlas ju rätt snabbt och då är det ju överlägset att låta parterapeuten ta en liten svängom och röja upp. Samma sak med ett dammigt sovrum, ställ in den där när man går till jobbet så vet man att den tagit bort det värsta från golvet och under sängen medan man själv jobbat..

Enda nackdelen är att den inte är kompatibel med rörelsedetektorn till larmet..

O en främmande människa som ska in, nej tack.

Äh, ös ner stafettpinnarna och piskorna i en banankartong och ställ in i garderoben de dagar RUT:an skall hälsa på..

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag känner blodsmak i munnen av alla vuxenpoäng här...

köper korvgubbes argument dock.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag pratade med en larmsnubbe, han påstod att man kunde ställa larmet i "husdjursläge" och då skulle det funka.

Kan inte tänka mig att den har större termisk signatur än en katt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har inte orkat läsa, men har någon föreslagit en rumänska?

Roomban är ju ingen ersättare för vare sig RUTig städhjälp, skurmopp eller riktig damsugare. Däremot är det den som gör livet drägligt alla de där vardagarna då storstädningen skiner med sin frånvaro. Även om man har städhjälp två ggr i månaden så hinner det samlas mycket skit främst runt vardagsrumsbord, i köket och i hallen. Grus, smulor och annat ansamlas ju rätt snabbt och då är det ju överlägset att låta parterapeuten ta en liten svängom och röja upp. Samma sak med ett dammigt sovrum, ställ in den där när man går till jobbet så vet man att den tagit bort det värsta från golvet och under sängen medan man själv jobbat..

Äh, ös ner stafettpinnarna och piskorna i en banankartong och ställ in i garderoben de dagar RUT:an skall hälsa på..

Det tar så satans på trät om man måste ta ner öglorna varje vecka ju.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Funderar att fixa garagegolv i hela lägenheten. Spruta med vattenslangen, borsta bort vattenpölarna, klart.

Borde vara det snabbaste och billigaste lösningen. :rolleyes:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Funderar att fixa garagegolv i hela lägenheten. Spruta med vattenslangen, borsta bort vattenpölarna, klart.

Borde vara det snabbaste och billigaste lösningen. :rolleyes:

Troligtvis.
Vet några här på byn som körde med högtryckstvätt inne... I sin hyreslya.

Roomban eller Rutan som hon nu heter funkar bra. Lite svårt med sladdar på golvet och kan bara gå ur vardagsrummet hemma, kommer inte in. Måste dvs fixa en ramp till henne.
Viktigt är att göra ren den varje gång, annars stannar den. Gör huset väldigt rent och snyggt enligt mej.
Jag är väldigt nöjd än så länge.

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Vilken iRobot Roomba är det man ska ha?

Finns ju från tre papp upp till sju. Har en liten trea (68kvm) med en minigris (treårig son) samt en tjej som inte heller gillar att dammsuga.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Finns ju från tre papp upp till sju. Har en liten trea (68kvm) med en minigris (treårig son) samt en tjej som inte heller gillar att dammsuga.

I grund och botten är de samma maskin med mer eller mindre elektronik. De städar alla lika bra, men de dyrare kan du programmera när de skall köra igång osv. Den billigaste trycker du igång med en knapp.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Med barn är det uteslutet att kunna köra några regelbundna program så den du startar själv räcker finfint. Du är ändå tvungen att röja bort leksaker från golvet innan du kör så att då ha en sådan som du kan programmera in massa städtider är ju överflödigt.

Själv köpte jag en bättre beggad 530 som gör sitt jobb ypperligt. Jag hoppas det nya batteriet gör den lite piggare igen.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Köpte en samsung självgående av senare modell ( minns inte va den hette ) men hos mig funka den inte alls.. Kommer några meter innan den hittar nått att fastna i :huvet

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA