Självrisk trafikskada / Firmabil?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vem brukar i regel betala självrisk om man kör firmabil på arbetstid och åker på en mindre trafikskada mellan 2 bilar?

Jag som anställd är väl ungefär skyldig till halva felet av trafikskadan. Oavsett om jag kört ner i diket på grund av klumpighet eller så borde ju firman ta självrisken tycker jag?

Hur brukar det funka?? Finns säkert inga skrivna regler på detta och vi har nog inga "regler" på firman heller.

Och om jag mot förmodan blir tvungen att ta självrisken får jag stå för trafikförsäkringen (skadorna på motpartens bil) och helförsäkrings självrisk på firmabilen?

Det är länsförsäkringar om det hjälper.

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
är helt olika från företag till företag beroende på vilka avtal ni skrivit/företaget har...
sen handlar det ju lite om goodwill från ditt företag osv...

Du får nog vända dig till din chef.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jo, självklart förstår att det är olika.

Men man tycker nästan att en oskriven regel borde vara att firman står för det om det är på arbetstid?

Skillnad om jag hade åkt privat då hade jag betalt själv givetvis.

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
Beroende på omständigheterna så borde firman visa lite goodwill kanske men som sagt de måste kanske inte så det är bara att hoppas på att du smörat tillräckligt den senaste tiden :D

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Beror väll lite på företaget och omständigheterna. Finns inte en sportmössa att jag skulle betala självrisken (15 000 - 20 000:) på firmabilarna...................

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Humm, ja det låter ju inte så upphetsande precis... :arsele

För en gångs skull när man väl kör i 0-3 km/h så blir jag säkerligen tvungen att pröjsa självrisk på 2 skitbilar....

SUCK!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Humm, ja det låter ju inte så upphetsande precis... :arsele

För en gångs skull när man väl kör i 0-3 km/h så blir jag säkerligen tvungen att pröjsa självrisk på 2 skitbilar....

SUCK!

ähh inte fan kommer dom kräva dig på det... har aldrig ens varit på tal på dom jobb där ja har förstört bilar...

dom kan ju heller inte kräva dig på betalningen.. det är ju bara att inte betala.. det enda som kan hota med är ju sparken och det känns lite overkill, men om så är fallet, låt dom sparka dig och prata med facket...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du betalar inte självrisk på firmabil om olyckan är framme, det står företaget för. Säger din chef något annat så försöker han blåsa dig.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag cabbade en lastbil mot en viadukt, innan jag ens var anställd :D

Jag fick jobb o betalade ingenting. :)

I somras voltade jag med fimans Berlingo, betalade ingenting där heller.

Det kallas "löneförmån" tror jag :hihi

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Jaja, dåså. Nu är jag lugn.

Än så länge har jag inte diskuterat något med cheferna. Då jag för en gångs skull jobbar på en bra firma så tror inte jag heller att de skulle kräva mig på något.

Men man vill ju veta innan vad som är normalt, ha lite kött på benen så att säga.

Det hände på arbetstid och jag var ute på firma uppdrag. Inga konstigheter.

Nää, är inte medlem i facket. Men det löser sig nog det här.

:)

Last edited:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag cabbade en lastbil mot en viadukt, innan jag ens var anställd :D

Jag fick jobb o betalade ingenting. :)

I somras voltade jag med fimans Berlingo, betalade ingenting där heller.

Det kallas "löneförmån" tror jag :hihi

hehe, låter som om firman skulle tjäna på att ge dig ett busskort istället
:D

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Ja du kan vara helt lugn, du är ju beordrad ut på tjänsteuppdrag, så länge du inte gjort nåt med uppsåt så skall du inte ehöva betala nåt. Jag har haft tjänstebil i ca 25år och har väl "varit mot" några gånger och det har aldrig varit tal om självrisk trots att man varit lite "klumpig" vid nåt tillfälle.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Ja men det låter bra!

Bara lite allmänvetande:

Om jag hade åkt i min privata bil och dömts som "skyldig" till krocken. Får jag betala 2 k på trafikförsäkringen på motpartens bil och typ 4-5 k på helförsäkringen på min egen bil?

Eller hur funkar det?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Ja men det låter bra!

Bara lite allmänvetande:

Om jag hade åkt i min privata bil och dömts som "skyldig" till krocken. Får jag betala 2 k på trafikförsäkringen på motpartens bil och typ 4-5 k på helförsäkringen på min egen bil?

Eller hur funkar det?

Jag är rätt säker på att du betalar självrisken på din helförsäkring och inget mer, resten tar ditt FB hand om. Det är nu alla pengar du har betalt till dom genom åren ska användas. :D

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
:tummenupp
Ja men det låter bra!

Bara lite allmänvetande:

Eller hur funkar det?

det har med Försäkringsvillkoren att göra.Jag åkte på en trafikförsäkringssjälvrisk samt vagnskadesjälvrisk vi skada en gång.Efter det kollar jag alltid med FB om dom har självrisk på TF.Det känns onödigt att betala 2 självrisker vid 1 skada om man har haft otur.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ja men det låter bra!

Bara lite allmänvetande:

Eller hur funkar det?

Har aldrig hört om någon som fått betala motpartens självrisk på Trafikförsäkringen.

Fanns förut i försäkringsvillkoren att om du är under 24 år, har du en självrisk på 1200 SEK på Trafik (din egen) antagligen högre idag om den nu finns kvar.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC