Sjuk o olycksfallsförsäkring som täcker motocrosskörning

PinkPassion

Member of the Pink Ladies
Gick med
14 Aug 2008
Hej!

Vilken djungel det är när d gäller sjuk o olycksfallsförsäkringar. Letar efter en försäkring som inte har några speciella villkor för sjukdomar o hur du skadar dig. De flesta har ju villkor som säger att de inte täcker för träning lr tävling m motorsport vilket är ett väldigt luddigt begrepp.
Eftersom jag tänkt köra motorcykel o motocross på bana vill jag ha en försäkring som täcker just detta men trygg hansa täcker enbart inom norden o har ett grundbelopp på 900.000 sek.

Jag hittade mina försäkringar som lät för bra för att vara sant, vad tycker ni?
http://mina.se/sjuk-och-olycksfallsforsakring/

Har ni andra förslag?

Mvh Sofie

Ja generellt är det ju så att om det ser för bra ut för att vara sant så är det ju ofta det..,jag skulle tala med dom innan du tecknar något gärna få det på papper så du har svart på vitt att den täcker det du tänkt dig.

Ja generellt är det ju så att om det ser för bra ut för att vara sant så är det ju ofta det..,jag skulle tala med dom innan du tecknar något gärna få det på papper så du har svart på vitt att den täcker det du tänkt dig.

Enig där. Blev själv blåst på en "sk fullständig genomlysning" av allt jag hade i försäkringsväg. Sparade åtskilliga tusenlappar på det och skulle täcka exakt samma.

Fem cm med finstilt i en hög på bordet som jag naturligtvis inte orkade läsa igenom. Första incidenten efter bytet så visade det sig att jag inte hade utbytesbil vid krasch vilket jag haft hela mitt liv....:mad: Var får man nästa överaskning:va

Är det någon som hittar en olycksfallsförsäkring som gäller på bana, så är jag intresserad.
På en direkt fråga till Länsförsäkringar: Har ni olycksfallsförsäkring som gäller på bana, jag tävlar inte, tränar inte inför tävling, kör enbart för att jag tycker det är kul.
Svar: Tyvärr, en sådan har vi inte.
Det vore mycket enkelt om bolagen skrev detta i sina villkor, men det säljer inte.

Om ni är med i en fackförening, så är det läge att kolla med deras gruppolycksfall. Jag är lärare och med i LR, och hos dem blev det billigt och eftersom de inte hade några förbehåll gällande motorsport så blev det en anledning att stanna kvar som medlem!

Jag har för mig att då du skriver in dig och betalar då du ska ut på crossbanan så får man någon sorts försäkring ... eller så har jag bara drömt och önskat att det va så :va

Det bästa är ju om dina kompisar kastar in liket i bilen och kör bort dig till närmaste väg och ringer polisen. då gäller försäkringen om ni tillsammans säger att det hände utanför banan. :fyllisar

glöm inte ta med en cykel så ser det mera troligt ut, går på olycksfallsförsäkringen om du har en sådan.

Last edited:
Om ni är med i en fackförening, så är det läge att kolla med deras gruppolycksfall. Jag är lärare och med i LR, och hos dem blev det billigt och eftersom de inte hade några förbehåll gällande motorsport så blev det en anledning att stanna kvar som medlem!
Har inte du försäkring genom din licens?

Jag har för mig att då du skriver in dig och betalar då du ska ut på crossbanan så får man någon sorts försäkring ... eller så har jag bara drömt och önskat att det va så :va

Jo crossbanan ska ju ha en försäkring som täcker olyckor på deras bana. Även vid träning.
Vilket belopp man får och så låter jag bara osagt.

Detta såklart förutsatt det är en licenserade klubb och så.

Försäkringen som man har genom Svemoanslutna klubbar räcker inte enligt mig. Det är därför vi kollar efter en till henne.

Sportguard eller Euroaccident har motorsportförsäkring har jag förstått. Inte kollat själv än men den skall vara skitbra enligt en del RR-förare. Dyr dock

Rotade igenom TS länk och i villkoren de länkar till står det följande:

Edit: tydligen läste jag under fel del i försäkringen så bortse från vad jag yrar om :huvet

Last edited:
Sportguard eller Euroaccident har motorsportförsäkring har jag förstått. Inte kollat själv än men den skall vara skitbra enligt en del RR-förare. Dyr dock

Jag har fått en pdf om sportguard silver via Euroaccident och denna gäller INTE för: utförsåkning på skidor, motorsport, hästsport eller krig, terrorism och atomkärnprocess... :näsblod.

Det bästa är ju om dina kompisar kastar in liket i bilen och kör bort dig till närmaste väg och ringer polisen. då gäller försäkringen om ni tillsammans säger att det hände utanför banan. :fyllisar

glöm inte ta med en cykel så ser det mera troligt ut, går på olycksfallsförsäkringen om du har en sådan.

Ska man begå fetare försäkringsbedägerier ska man göra det i lugn och ro. Fejka olyckor och stölder så du gör dig rik på det på förhand... då slipper du göra bedrägerier i all hast när du ligger skadad (=stor chans att man misslycks).

Rotade igenom TS länk och i villkoren de länkar till står det följande:

11.8 Vad omfattar inte försäkringen?
11.8.1 Sjukdom eller olycksfallsskada innan
försäkringen träder i kraft
Försäkringen täcker inte:
• sjukdom eller olycksfallsskada som den försäkrade haft
symtom från eller fått vård eller medicinering för innan
försäkringen börjat gälla. Försäk ringen gäller dock om
den försäkrade varit symtom-, vård- och medicinerings-
fri i 2 sammanhängande år närmast före det nuvarande
sjukdomstillståndet eller olycksfallsskadan började.
Med symtom menas att tecken på sjukdom finns eller
håller på att bryta ut.
11.8.2 Vissa sjukdomar och olycksfallsskador
Försäkringen täcker inte:
• olycksfallsskada till följd av att den försäkrade använt
alkohol, andra berusningsmedel, sömnmedel och/eller
narkotiska preparat
• sjukdom eller olycksfallsskada till följd av att den
försäkrade utövar/deltar i sport- eller idrottstävling,
multisport eller träning på en nivå som inte är att räkna
som motion eller fritidssysselsättning i normal omfatt-
ning och intensitet, t.ex. utövande/deltagande av idrott i
division II eller högre, på idrottsgymnasium eller annan
utbildning med idrottsinriktning
sjukdom eller olycksfall som inträffar vid utövande/del-
tagande i motorsport och äventyrssporter t.ex. segelflyg,
fallskärmshoppning, bungy-jump, forspaddling, bergs-
klättring, dykning och off-pist skidåkning

...

Osäker på om de länkar till fel villkor eller om de inte vet vad de säljer för försäkring som för övrigt verkar vara någon Skandia gruppförsäkring. (har mailat de för att få klarhet i om den verkligen gäller utan restriktioner.

Haha, du är rolig! Det är liksom inte frågan om det kan vara så att du inte vet vad du håller på med. Det måste bara vara bolaget som gör fel, antingen länkar fel eller inte vet vad de håller på med :D.

TS har inte frågat efter "Privatvårdsförsäkring – Lifeline Access utan remiss" som du citerar (kapitel 11). TS undrar över sjuk- och olycksfallsförsäkring för vuxna, kapitel 8 i villkoret. Den har inget undantag för motorsport. Där framgår till och med att försäkringen täcker skador på utrustning för motorsport (läs under merkostnader).

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick