Sjuk o olycksfallsförsäkring som täcker motocrosskörning

Någon som har hittat någon bra olycksfallsförsäkring ännu?

Själv så ringde jag till Folksam för en stund sen och frågade vad som gällde. Tydligen så fanns det inga restriktioner för mig då jag har en olycksfallsförsäkring samt är med i facket. Dock så läser man på deras hemsidan att olycksfallsförsäkring inte täcker vid träning och tävling med motorfordon vilket gör mig orolig att jag kanske kommer få problem om det väl händer något.

Jag ringde precis Folksam och Trygg Hansa och anmälde söndagens vurpa med crossen. TH var det inga problem med men Folksam skulle skicka hem några papper som den banansvarige skulle fylla i. Tydligen var det ngt som hade med Svemo att göra. Men jag återkommer när jag när/om jag får ersättning.

Svemo har avtal med Folksam om sina försäkringar. Är nog därför dom skickar speciella papper. Vad jag hört ska man kunna teckna en Bas licens för cross som är för träningar och enklare tävlingar. Då är man lite mera försäkrad än om man bara är medlem i en svemo ansluten klubb och kör på bana.

Hej
Jag ramlade i augusti och bröt överarmen och slog ut en nerv på motocross tävling.
Trodde min försäkring på trygg hansa skulle täcka det då jag sa att jag tävlade när jag tecknade den. Men när ja ringde och skulle anmäla skadan så täcktes det inte då jag hade licens men hade jag kört i en grusgrop så hade det inte vart några problem vilket är konstigt. Men har man trygg hansas försäkring som heter trygga vuxna som kostar det dubbla varje månad så hade det täckts. Så där är en försäkring som täcker vid motocross men den är dyr.

Som tur är så har man med licensen försäkring via svemo/Folksam sen var jag även försäkrad via jobbet/facket så jag sa upp min trygg hansa försäkring.
Fick ersättning direkt för sjukhusvistelse och lite annat. Nu är det bara att vänta till augusti 2015 för ärr och sveda/värk��

Jag ringde precis Folksam och Trygg Hansa och anmälde söndagens vurpa med crossen. TH var det inga problem med men Folksam skulle skicka hem några papper som den banansvarige skulle fylla i. Tydligen var det ngt som hade med Svemo att göra. Men jag återkommer när jag när/om jag får ersättning.

SVEMOs försäkring kan man lika gärna vara utan som att ha. Du får bara ut en liten slant för invaliditet överstigande 5%. Ett trasigt knä med avslitna korsband är exempelvis inte tillräckligt stor skada.

Det bästa är att teckna olycksfallsförsäkring genom jobbet eller facket om det finns den möjligheten. De brukar kosta mycket mindre än privata försäkringar och omfattar mer, gäller i princip alltid. Privata försäkringar brukar inte omfatta det som är kul och farligt, d v s då försäkringen behövs.

Någon som har hittat någon bra olycksfallsförsäkring ännu?

Själv så ringde jag till Folksam för en stund sen och frågade vad som gällde. Tydligen så fanns det inga restriktioner för mig då jag har en olycksfallsförsäkring samt är med i facket. Dock så läser man på deras hemsidan att olycksfallsförsäkring inte täcker vid träning och tävling med motorfordon vilket gör mig orolig att jag kanske kommer få problem om det väl händer något.

Den där skiten har jag också hört av försäkringsförmedlare men de som svarar i telefonen är mer säljare än kunniga jurister. Troligen har de provision på vad de säljer.

Med tanke på dessa säljares ärlighet så är det väl inte mer än rätt att man själv simulerar en cykelolycka istället för MC-olyckan. Då får de stå för säljarens löften.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick