Sjukaste wobblingen!

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Höll på att klota för första gången idag.
Gasa på måttligt ut från en kurva, ojämnheter i asfalten.
Hojen reste sig nån dm max, och när den sätter ner igen kommer wobblet.
Har ömmande handleder efter att de slått i tanken vid varje wobbling. Vi snackar i närheten av max styrutslag.
Jag lyckas efter ett tiotal meter få koll på hojen och stanna.
Jag upptäcker sen att det är slitmärken på framdäcket vinkelrätt mot färdriktningen!

Jag har en tid nu märkt att om jag motorbromsar från hundra och uppåt vibrerar styret riktigt rejält från 85 till 75 km/h... Kan detta ha något samband med det som hände eller berodde det bara på ojämnheterna?
Vad beror dessa vibrationer(wobblingar) på? Kan det vara att mitt framdäck är nästan blank eller är det obalans? eller kasst framhjulslager/syrlager?

tacksam för hjälp!

//En omskakad David
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Reco skrev:
2182623 Höll på att klota för första gången idag.
Gasa på måttligt ut från en kurva, ojämnheter i asfalten.
Hojen reste sig nån dm max, och när den sätter ner igen kommer wobblet.
Har ömmande handleder efter att de slått i tanken vid varje wobbling. Vi snackar i närheten av max styrutslag.
Jag lyckas efter ett tiotal meter få koll på hojen och stanna.
Jag upptäcker sen att det är slitmärken på framdäcket vinkelrätt mot färdriktningen!

Jag har en tid nu märkt att om jag motorbromsar från hundra och uppåt vibrerar styret riktigt rejält från 85 till 75 km/h... Kan detta ha något samband med det som hände eller berodde det bara på ojämnheterna?
Vad beror dessa vibrationer(wobblingar) på? Kan det vara att mitt framdäck är nästan blank eller är det obalans? eller kasst framhjulslager/syrlager?

tacksam för hjälp!

//En omskakad David



SKIT BAKOM STYRET KANSKE.......
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
99,9% av allt wobbel kommer ifrån föraren om hojen är ok.


Gupp i kurvor är en klassiker,håller man för hårt i styret när man träffar ett sådant så fortplantar sig guppet upp i överkroppen och därigenom går det sedan tillbaka till styret.
 

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Långa farbron skrev:
2182648 99,9% av allt wobbel kommer ifrån föraren om hojen är ok.


Gupp i kurvor är en klassiker,håller man för hårt i styret när man träffar ett sådant så fortplantar sig guppet upp i överkroppen och därigenom går det sedan tillbaka till styret.

Otydligt av mig. ojämnheterna finns en bit ut på rakan jag kom ut på.
Om hojen är ok ja, det är det jag undrar, vad som kan vara fel.

Men frågan kvarstår fortfarande vad som kan orsaka wobblingarna vid motorbromsningen.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Reco skrev:
2182623 Höll på att klota för första gången idag.
Gasa på måttligt ut från en kurva, ojämnheter i asfalten.
Hojen reste sig nån dm max, och när den sätter ner igen kommer wobblet.
Har ömmande handleder efter att de slått i tanken vid varje wobbling. Vi snackar i närheten av max styrutslag.
Jag lyckas efter ett tiotal meter få koll på hojen och stanna.
Jag upptäcker sen att det är slitmärken på framdäcket vinkelrätt mot färdriktningen!

Jag har en tid nu märkt att om jag motorbromsar från hundra och uppåt vibrerar styret riktigt rejält från 85 till 75 km/h... Kan detta ha något samband med det som hände eller berodde det bara på ojämnheterna?
Vad beror dessa vibrationer(wobblingar) på? Kan det vara att mitt framdäck är nästan blank eller är det obalans? eller kasst framhjulslager/syrlager?

tacksam för hjälp!

//En omskakad David

Kan bero på mängder av olika saker:

slitet framdäck
dåliga styrlager
dåliga hjullager
fel däckstryck
skeva fälgar
.....
Listan kan göras hur lång som helst.
Börja med att kolla upp ovanstående saker och byt framdäck om det nästan är blankt. Borde du göra oavsett om den vobblar eller ej :död
 

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
DM skrev:
2182704 Kan bero på mängder av olika saker:

slitet framdäck
dåliga styrlager
dåliga hjullager
fel däckstryck
skeva fälgar
.....
Listan kan göras hur lång som helst.
Börja med att kolla upp ovanstående saker och byt framdäck om det nästan är blankt. Borde du göra oavsett om den vobblar eller ej :död

Framdäck är beställt för länge sen =)
Får väl ta en genomgång helt enkelt.
Thanx!
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Reco skrev:
2182623 Höll på att klota för första gången idag.
Gasa på måttligt ut från en kurva, ojämnheter i asfalten.
Hojen reste sig nån dm max, och när den sätter ner igen kommer wobblet.
Har ömmande handleder efter att de slått i tanken vid varje wobbling. Vi snackar i närheten av max styrutslag.
Jag lyckas efter ett tiotal meter få koll på hojen och stanna.
Jag upptäcker sen att det är slitmärken på framdäcket vinkelrätt mot färdriktningen!

Jag har en tid nu märkt att om jag motorbromsar från hundra och uppåt vibrerar styret riktigt rejält från 85 till 75 km/h... Kan detta ha något samband med det som hände eller berodde det bara på ojämnheterna?
Vad beror dessa vibrationer(wobblingar) på? Kan det vara att mitt framdäck är nästan blank eller är det obalans? eller kasst framhjulslager/syrlager?

tacksam för hjälp!

//En omskakad David


Shit :3freak Det där lät riktigt ruggigt. Fattar inte att du inte klotade!? Skönt att det gick bra. Blankt däck kan väl knappast orsaka wobbling, och hade du haft obalans borde det märkas i högre farter snarare än vid motorbromsning. Men att wobbling kan bero på glapp i lager är ju klart. Det är ju lätt att kolla - ut å ryck lite i gaffel, hjul och sving.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Gissar tyvär nog på föraren.
Har fått lite smått vobbler ibland.
Och det har alltid varit tack vare mig.
 

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Freddola skrev:
2182755 Gissar tyvär nog på föraren.
Har fått lite smått vobbler ibland.
Och det har alltid varit tack vare mig.

Jo, jag tror absolut att händelsen idag kan berott på mig.
Har ju trots allt bara andra säsongen med sporthoj.

Men det andra. vid vanlig körning.

Har vart ute och kollat igenom hojen. Hittar inget speciellt, men det lutar väl åt hjullager.. Får nog ta och byta det när jag byter däck också..

Tack för vettig hjälp! :hej
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Reco skrev:
2182623
Jag har en tid nu märkt att om jag motorbromsar från hundra och uppåt vibrerar styret riktigt rejält från 85 till 75 km/h... Kan detta ha något samband med det som hände eller berodde det bara på ojämnheterna?
Vad beror dessa vibrationer(wobblingar) på? Kan det vara att mitt framdäck är nästan blank eller är det obalans? eller kasst framhjulslager/syrlager?

tacksam för hjälp!

//En omskakad David


Något är fel, den ska inte wobbla vid motorbromsning.

Med risk för att låta som en besser-wesser så är wobbling en självsvängning. Desto styvare material desto högre självsvängningsfrekvens(er).

Kolla allt som nämnts tidigare men även motorbultar mm. Och styrlager, kan man känna glappet har det gått långt, hellre ha lite förspänning på det, styvar upp.


Hade en gammal häck innan, wobblade i kurvorna i ca 90 km, var svinglagret som var helt kasst, även om jag inte "kände" något glapp.

Good luck!
 

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Tack så mycket!
Funderade på lite ikväll om det kan ha nåt med bakhjulet att göra. ser nästan ut som att nån balansvikt lossnat där. Kan det påverka?
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Reco skrev:
2183337 Tack så mycket!
Funderade på lite ikväll om det kan ha nåt med bakhjulet att göra. ser nästan ut som att nån balansvikt lossnat där. Kan det påverka?


Kan inte svara säkert på om det påverkar det, men att fattas en vikt påverkat ju annat. Hjulet är ju inte balanserat då!
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Wobbel

Varje massa (så även hojen) har ett naturligt svängninsgstal. Det ruggiga inträffar när styrkorrigeringarna exakt motsvarar hojenst eget svängningstal. Då inträffar så kallad wobbel, som i värsta fall slutar med att hojen slår runt framåt. Det finns en rad olika orsaker till att självsvängningen uppstår. Allt från taskigt styrlager till taskiga däck. Men en modern hoj i gott skick har en konstruktion som förhindrar wobbel.

Så du får nog börja med att gå igenom samtliga lager (styr, sving, hjul, osv för om inte styr- och svinglager, liksom hjullager och länkage till bakfjädringen är korrekt monterade och smorda, så funkar inte hojen) och därefter så får du gå igenom däcken (fel däck på fälgen eller fel däckstryck). Ställ därefter tillbaka alla inställningar på chassit till fabriksinställningar/default. Föresten har du något förändrat eller eftermonterat (t.ex. ett stenhård styrdämpare) så bör du backa även på dessa punkter. Eftermonteringen omfattar även brett styre mm. men särskilt det som är eftermonterat och sitter i nära anslutning till den vridbara delen av styrningen.

Den andra varianten är att beskriv felet och lämna in hojen till någon som kan sånt här. Be han därefter förklara varför wobblet uppstod och åtgärda problemet.

Lycka till :va
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Att en hoj blir nervös över ojämnheter då man lägger kraft på styret är helt normalt, och något som inte är lätt att komma runt. En sak som kan vara värt att kolla är att framfjädringen är i bra skick med frisk olja etc, för stum fjädring gör hojen känsligare för tjälskott etc.
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Förra säsongen hade jag rejält dåligt framdäck. Då uppstog precis samma syndrom som du beskriver, hojen vibrerade rejält vid motorbroms mellan 80-70km/h. Efter att jag bytte framdäck var problemet helt väck. Om det inte är problemet skulle jag även ta en titt på gaffelbenen. Kolla så att du inte har en läckande packbox på något av benen. Men byt däck och ut och smiska asfalt så skall du se att problemet är väck. Berätta gärna hur det går med ditt problem.

Mvh
/J
 

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Reco skrev:
2182683 Otydligt av mig. ojämnheterna finns en bit ut på rakan jag kom ut på.
Om hojen är ok ja, det är det jag undrar, vad som kan vara fel.

Men frågan kvarstår fortfarande vad som kan orsaka wobblingarna vid motorbromsningen.


Hur klarade du av att hålla kvar cyklen?

"Som i körkortsboken" ? =)
 

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
BPM skrev:
2188574 Hur klarade du av att hålla kvar cyklen?

"Som i körkortsboken" ? =)

Kommer inte ihåg hur det står i boken.
Och jag kommer knappast ihåg hur jag reagerade heller.
Men jag lutade mig väl lite framåt och var så mjuk i kroppen som möjligt.
Sen om det är rätt sätt eller inte vet jag inte, men jag lyckades ju iaf.
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Om jag förstod det hela rätt så powerwheelade du ut ur kurvan, och sedan när du satte ner den kom vobblingarna?

Om du som det oftast blir på en powerwheelie tar mark ganska mjukt med framhjulet kan det bli rätt rejela vobblingar och om du nu samtidigt träffar lite tjälskott och ojämnheter i asfalten blir det sannolikt sju resor värre. Skulle inte tro att det är hojen som är det primära problemet. Är ju på sätt och vis samma sak som att det kan vobbla till lite när man går över ett backkrön tex.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top