sjukpersonal se hitt: häxbryggd till sömnmedel (Och andra intressanta åkommor)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Okej min dygnsrytm är fuckad ur det vanliga, jag kan inte sova trotts att jag går upp 8 varje morgon.

Jag är trött som fan hela tiden går och lägger mig mellan 22-01 efter 1 timme börjar jag få ont i ryggen och kan inte sova förens typ 5-6 på morgonen, läkaren vägrar tro på mig och skriver inte ut nått åt mig utan säger att jag ska sluta stressa så mkt, vet inte riktigt vad som stressar mig då jag för tillfället är hemma och fixar med huset och har hur mkt tid som hällst till de, ända är väll att jag är frustrerad över att jag inte får nått gjort iom att jag är en zombie pga sömnbristen.

Så ni läkare på sh vad kan man koka ihop för skoj(vill endast sova inte nå pundar skit) på diverse Receptbelagda saker som:

smärtstillande(Tramadol och citadon och säkert något mer)

Hostmedecin (Bla cocilanaetifin)

Muskelinflamations piller som jag vägra ta efter att ha läst biverkningarna (Fick dom efter en bil krasch för 3 månader sen kan jag ha kvar inflamationen? Va på återbesök men den hörselskadade läkaren blev bitchig as hell när jag sa att jag fick lock för örat och att det sussa som fasen efter fallskärmshopp, och sa bara att det skulle ta upp till ett år innan jag va återstäld, kanske ska ta dom ändå? Brukar dom hjälpa? känns kul att listan över biverkningar 1/100 fick va på typ 20 olika saker och att 1/1000 blev impotent.
Känns rätt ovärt iom att morsan äter sånna och dom inte hjälper ett piss enligt henne.

Sen finns det nästan en komplett ambulans uppsättning med olika roliga saker (inget märkt narkos eller lugnande dock och allt är 10-15 år gammalt)

En massa gammal astma medecin

En helvetes massa sprit (men vill hälst slippa dricka en liter sprit och däcka då jag 1 bestämt mig för att sluta dricka sprit, 2 bara kommer sega dagen efter och inte kunna sova då heller, 3 inte blir utvilad.)(Om man inhalerar alkohol ångor borde man kunna somna in på 4-5 cl? använde man inte etan som sömnmedel förr?

Inget av det jag skev fungerar separat i rekomenderad dos och jag känner att jag inte riktigt vill börja blanda utan nån som hellst koll. så please :nurse Help me sleep!

Har testat:
hälsokostens b variant, tyvärr trodde jag inte på det så bumbele bee effekten uteblev.

tränna hårt innan jag ska sova

Gå en promenad

varm möjlk

varm mjölkchoklad med spit i

Äta

Låta bli att äta

Runka

Tänka på riktigt tråkiga saker

Göra absokut ingenting hela dagen

Städa

Lyssna på musik

knäpp tyst

Kol svart

Kallt

Varmt

Ta en dush

Ett bad

Läsa en bok

Räkna får

Varigt vaken hela natten

Läsa alla trådar om sömnproblem på sh, fb och alla andra forum och testat allt i dom trådarna.

Sen har jag fått en förkylning med en jävligt dryg retthosta som inte vill gå över (Röker inte så kan inte sluta med det.)

Jag får kvälningar efter jag ätit varanan gång typ och får upp maten igen kan ske 1 gång varanan vecka (började efter bilolyckan men kan väll inte ha något med det att göra? Va stressigt i mitt liv då också)
Är jag bakis så kan jag glömma att äta för det kommer bara upp igen.(Att man blir lätt bakis och får FETA minnesluckor efter typ 3-4 bärs tyder rätt hårt på att man ska skära ner på festandet va? Studenten tär..)

Nu har jag rättat texten 4a gånger, och den blir ändå inte förstålig..

En rättelse även om jag inte får ont i ryggen så kan jag inte sova.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Antiinflamatoriskt brukar hjälpa mot mitt ryggont.
Sömnproblemen tror jag beror på stress.
Att du tycker att du inte har för mycket att göra, betyder inte att du inte är stressad.
Det faktum att du inte kan sova plus att du inte får något gjort räcker för att bli stressad.
Så funkar det på mig.
Dessutom brukar jag bli deprimerad när jobb hopar sig.
Har du ingen kompis eller släkting som du verkligen kan snacka med?
Man kan behöva hjälp att prioritera, samt få de viktigaste sakerna gjorda.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man ska inte laborera med mediciner! :mattias :ätapiller :sjuk :död

Det finns en receptfri åksjuketablett som jag har provat, 4 timmar efter att ha ätit en sån sover jag lätt 12-14 timmar, oavsett om jag försöker hålla mig vaken.

Absolut det värsta sömnmedlet jag har varit med om, jag provade tre gånger sen gav jag upp, om man tar en tablett på morgonen sover man bort hela eftermiddagen/natten och är ändå mosig på morgonen.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag käkar anti-inflammatoriskt mot min ryggskada och det är det enda som hjälper just nu, förutom någorlunda vila ihop med lagom aktivitet under dagen.
Jag känner igen mig i det du beskriver, har också haft enorma problem med att sova under längre tid men numera är hjärnan inställd på det och jag fungerar hyffsat normalt ändå. Dock tar det ibland väldigt lång tid att somna, för några dagar sedan gick jag till sängs vid 23.30 och vid 03 var jag fortfarande vaken. Detta trots att jag hade gått upp vid 8 på morgonen.
Skippa sömnpiller och sånt skit, då blir du antagligen bara beroende av det i den mening att du inte kan sova alls utan dem.
Har du testat fysisk utmattning som din kropp klarar av? Gå, cykla, spring, jobba eller vad som helst och då tills du nästan stupar. När musklerna börjar återhämta sig efter chocken så sover man som en nyfödd :D
Och angående din stress så kan en psykisk stress vara mycket påfrestande. Jag blev helt utslagen under en månad när jag redan var sjukskriven, fick utslag över hela kroppen och fick nån jävla medecin som i sin tur slog ut hela tarmfloran=kunde inte äta annat än Proviva-dryck samt kexchoklad under 1 månad. Bra bantningskur om du råkar vara fet...
Den stressen uppkom just tack vare att jag var sjukskriven och inte kunde göra det jag alltid gjorde annars. Så att stress bara uppkommer när man är just fysiskt stressad med mycket jobb etc är inte sant, men jag trodde att det var så innan det.

Edit/ Glömde det jag skulle säga; Testa en psykolog. Har själv ingen erfarenhet av det men alla rekommenderade det när det var som värst för mig men envis och dum som jag är så viftade jag bort det. Det kändes (och känns fortfarande) pinsamt att behöva gå till en psykolog, speciellt för mig som aldrig pratar känslor eller dylikt med någon i stort sett.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Eftersom du inte vill knarka så skippar vi det.

Tramadol är rätt kul men som sömnmedel är det inge vidare. Alkohol är ju som bekant rätt bra på att få en att sova men kvalitén på sömnen är kass. Hur många gånger har du vaknat och känt dig riktigt utvilad efter en fylla? Sömnmedicin har jag knappt provat men de gånger man testat har jag varit dåsig dagen efter.

Jag tror på att vara fysiskt slut och/eller riktigt mätt när du går och lägger dig. Skippa nikotinet också. Man sover grymt mycket bättre som icke-nikotinist.

Det går att vänja sig vid lite sömn men i praktiken är det skitsvårt att få det att funka eftersom man sällan går och lägger sig vid samma tider/går upp samma tider osv.

Är ingen läkare men har själv sovit dåligt förr i tiden så jag har förståelse för problemet.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Grejen är väl att du säkert blir stressad och får en massa press på dig att du måste somna och då blir det svårt. Mot ryggsmärtan och hostan skulle väl cociliana eller tramadol fungera bra tycker jag. Har du provat nått av dom? Ta inte mycket för det blir bara svårt att sova i såna fall.

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Det första du bör göra är att plugga svenska innan du går och lägger dig så du kan stava korrekt. Men jag gick till vårdcentralen och fick först propavan utskrivet, funkade inte på mig. Fick senare en lite roligare tablett som heter Zopiklon, tar ca 10 min sen sover man asgott utan drömmar. Denna tar jag vid behov... alltså efter ca 1-2 timmars vridande och stirrande upp i taket. Annars har jag märkt att gå ut med hunden precis innan man går och lägger sig är ett utomordentligt sätt att varva ner på. Finns en skiva också som jag blev rekommenderad och som jag har testat, "Bättre sömn genom mental träning" av någon Doktor som jag inte kommer ihåg namnet på. Riktigt tråkig men funkar faktiskt ibland. Men annars en bra (eller dålig) hörbok funkar skitbra på mig...

Alltså det finns en massa sätt att sova gott på, men alkohol är ju aldrig bra. Träning innan man ska sova är inte heller så bra iom att kroppen jobbar fast man sover så blir man aldrig ordenligt utvilad, detsamma med en riktig måltid innan läggdags.

Biverkingar ska du inte bry dig om, bara läsa igenom. Ju mer biverkingar det är desto mer testat är medecinen. Jag skummar igenom textten på alla mina medeciner, sen om man känner av något utöver det vanliga så kollar man på biverkningarna om det kan vara någon av dom. Då får man en annan tablett som förhoppningsvis funkar utskriven. Det du ska kolla är om du kan blanda vissa tabletter med varandra och om du är allergisk mot något ämne. Tramadol funkar inte med allt, speciellt inte alkohol, blir väldigt snurrig och gosig av det. Men det är olika för alla....

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Det första du bör göra är att plugga svenska innan du går och lägger dig så du kan stava korrekt. Men jag gick till vårdcentralen och fick först propavan utskrivet, funkade inte på mig. Fick senare en lite roligare tablett som heter Zopiklon, tar ca 10 min sen sover man asgott utan drömmar. Denna tar jag vid behov... alltså efter ca 1-2 timmars vridande och stirrande upp i taket. Annars har jag märkt att gå ut med hunden precis innan man går och lägger sig är ett utomordentligt sätt att varva ner på. Finns en skiva också som jag blev rekommenderad och som jag har testat, "Bättre sömn genom mental träning" av någon Doktor som jag inte kommer ihåg namnet på. Riktigt tråkig men funkar faktiskt ibland. Men annars en bra (eller dålig) hörbok funkar skitbra på mig...

Alltså det finns en massa sätt att sova gott på, men alkohol är ju aldrig bra. Träning innan man ska sova är inte heller så bra iom att kroppen jobbar fast man sover så blir man aldrig ordenligt utvilad, detsamma med en riktig måltid innan läggdags.

Biverkingar ska du inte bry dig om, bara läsa igenom. Ju mer biverkingar det är desto mer testat är medecinen. Jag skummar igenom textten på alla mina medeciner, sen om man känner av något utöver det vanliga så kollar man på biverkningarna om det kan vara någon av dom. Då får man en annan tablett som förhoppningsvis funkar utskriven. Det du ska kolla är om du kan blanda vissa tabletter med varandra och om du är allergisk mot något ämne. Tramadol funkar inte med allt, speciellt inte alkohol, blir väldigt snurrig och gosig av det. Men det är olika för alla....
Som sagt så återspeglar stavningen varför jag måste få mer sömn.

Idag somnade jag vid 7 och vaknade nu då pga (Ellet tackvare kanske?) ett ström avbrott som nollstälde väckarklockan.

Problemet är att jag fortfarande är trött plus skit sur för att jag sov bort hela dagen.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
träna hårt innan man ska gå och lägga sig har motsatt effekt, gissar på träning senast 4-timmar innan man ska lägga sig ifall man har sömnproblem

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Antiinflamatoriskt brukar hjälpa mot mitt ryggont.
Sömnproblemen tror jag beror på stress.
Att du tycker att du inte har för mycket att göra, betyder inte att du inte är stressad.
Det faktum att du inte kan sova plus att du inte får något gjort räcker för att bli stressad.
Så funkar det på mig.
Dessutom brukar jag bli deprimerad när jobb hopar sig.
Har du ingen kompis eller släkting som du verkligen kan snacka med?
Man kan behöva hjälp att prioritera, samt få de viktigaste sakerna gjorda.
Okej får börja knappra dom då (En biverkning är sömnlöshet:gnissla)

Mja de kanske du har rätt i fast jag hade svårt att sova när jag gick i skolan också, för att inte tala om när jag jobba på en gård..

Man ska inte laborera med mediciner! :mattias :ätapiller :sjuk :död

Det finns en receptfri åksjuketablett som jag har provat, 4 timmar efter att ha ätit en sån sover jag lätt 12-14 timmar, oavsett om jag försöker hålla mig vaken.

Absolut det värsta sömnmedlet jag har varit med om, jag provade tre gånger sen gav jag upp, om man tar en tablett på morgonen sover man bort hela eftermiddagen/natten och är ändå mosig på morgonen.
Nej iaf inte utan att veta vad man gör..

Okej då skippar jag nog dom..

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Jag käkar anti-inflammatoriskt mot min ryggskada och det är det enda som hjälper just nu, förutom någorlunda vila ihop med lagom aktivitet under dagen.
Jag känner igen mig i det du beskriver, har också haft enorma problem med att sova under längre tid men numera är hjärnan inställd på det och jag fungerar hyffsat normalt ändå. Dock tar det ibland väldigt lång tid att somna, för några dagar sedan gick jag till sängs vid 23.30 och vid 03 var jag fortfarande vaken. Detta trots att jag hade gått upp vid 8 på morgonen.
Skippa sömnpiller och sånt skit, då blir du antagligen bara beroende av det i den mening att du inte kan sova alls utan dem.
Har du testat fysisk utmattning som din kropp klarar av? Gå, cykla, spring, jobba eller vad som helst och då tills du nästan stupar. När musklerna börjar återhämta sig efter chocken så sover man som en nyfödd :D
Och angående din stress så kan en psykisk stress vara mycket påfrestande. Jag blev helt utslagen under en månad när jag redan var sjukskriven, fick utslag över hela kroppen och fick nån jävla medecin som i sin tur slog ut hela tarmfloran=kunde inte äta annat än Proviva-dryck samt kexchoklad under 1 månad. Bra bantningskur om du råkar vara fet...
Den stressen uppkom just tack vare att jag var sjukskriven och inte kunde göra det jag alltid gjorde annars. Så att stress bara uppkommer när man är just fysiskt stressad med mycket jobb etc är inte sant, men jag trodde att det var så innan det.

Edit/ Glömde det jag skulle säga; Testa en psykolog. Har själv ingen erfarenhet av det men alla rekommenderade det när det var som värst för mig men envis och dum som jag är så viftade jag bort det. Det kändes (och känns fortfarande) pinsamt att behöva gå till en psykolog, speciellt för mig som aldrig pratar känslor eller dylikt med någon i stort sett.
Ok då är det kanske värt riskerna att äta dom då.

De va iof en risk jag inte tänkt på, skippar nog de.

Jag är onekligen en person som hatar att inte göra nånting, lätt blir uttråkad, knappt kan sitta still och blir äcklad av min egen slöhet när jag inte gör något så det kan nog stämma. Hum min mage är som sagt ultrakänslig nummera, gasig och lös kan de berro på det kanske? Nej fet kan man nog inte beskylla mig för att va även om jag blir slappare och slappare så väger jag mindre än när jag va 17...

Jag har tusen och en andra anledningar att gå till en psykolog men jag annser att det är för svaga människor av någon anledning :3freak

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Ja psykologer är för svaga människor, starka människor gråter ut på sporthoj varannan månad istället :tummenupp :gnissla

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Psykolog funkar, har själv gått på KBT (kognitiv beteende terapi)... Man lär sig att tänka positivt och ha andra tankegångar när allt går åt helvete. Flickvännen blev av med sin spindelfobi genom KBT också... Bara att rekommendera...
...

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Trycker du en halv karta Postafen (receptfri) borde du bli seg nog att somna. Kombinera med maxdos smärtstillande och antiinflammatoriska.
Tänk på att Postafen tar lång tid på sej att börja värka och effekten sitter i länge.

Detta är såklart något du inte borde göra allt för ofta, främst med tanke på levern.

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
Skönt att du skriver i första inlägget att läkaren vägrar tro på din ryggvärk och hjälpa dig, när du senare skriver att du vägrar ta den medicin som de förskrivit dig efter evidens. Antiinfl. är förstahandsval vid muskeloskeletal ryggsmärta. Sen verkar du ju eventuellt vara i, eller på väg in i en dep. gå till din vårdcentral och få antidep utskrivet, typ Citalopram. du kommer sova bättre och bli gladare om vart annat, i en god spiral. Tramadol är värdelöst i alla hänseenden, skitkass smärtlindrande effekt och gör dig bara lurig i skallen.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Skönt att du skriver i första inlägget att läkaren vägrar tro på din ryggvärk och hjälpa dig, när du senare skriver att du vägrar ta den medicin som de förskrivit dig efter evidens. Antiinfl. är förstahandsval vid muskeloskeletal ryggsmärta. Sen verkar du ju eventuellt vara i, eller på väg in i en dep. gå till din vårdcentral och få antidep utskrivet, typ Citalopram. du kommer sova bättre och bli gladare om vart annat, i en god spiral. Tramadol är värdelöst i alla hänseenden, skitkass smärtlindrande effekt och gör dig bara lurig i skallen.
Jag tog den i ca 1 månad men den hjälpte inte då.

Urk fan va rörigt allt blev, kan fan inte tänka klart.

ska testa käka dom där diklofenak bla bla och se.

Jaha är det de citalopram är hitta en kartong i sjukskåpet.

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
nja, du ska nog inte börja med citalopram eller annat antidep utan att uppsöka en läkare. verkar grymt korkat. gör inte det. och inte samtidigt som tramadol. gå till din vårdcentral och få hjälp.
diklofenaken kommer göra susen.

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Om du får ont i ryggen av att ligga i din säng så är nog sängen för mjuk, prova att ligga på en madrass direkt på golvet, tröttheten kan bero på snarkningar, testa sån där klämma på näsan som Rossi har till att utvidga näsborrarna.:)

Solid snake

Guest
Jag tog den i ca 1 månad men den hjälpte inte då.

Urk fan va rörigt allt blev, kan fan inte tänka klart.

ska testa käka dom där diklofenak bla bla och se.

Jaha är det de citalopram är hitta en kartong i sjukskåpet.
Diclofenac ska du äta, enda du kanske känner av dem är magsmärta men det går över.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept