Sjukt dålig balans på höger sida

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag har samma sak. Högerhänt, men "vågar" lägga ner mer i vänstersvängar. Likadant med överstegen i hockeyn. Där går det bättre åt vänster.

Vågar dock ta högersvängar snabbare och bättre om jag flyttar över kroppen och tyngdpunkten på högersidan. Som nämnt ovan, vänster skinka, glo långt fram i kurvan och våga gasa ur den. Detta är ju den teknik man ska använda, men i vänstersvängar kan jag vara mer loj och bara sitta still typ vid samma hastighet. Skumt det där.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du har fått flera bra tips men det går inte att säga vad det beror på i just ditt fall utan att ha sett dig köra och snackat lite. Anmäler du dig till en SMC-kurs så får du någon som tittar på dig OCH snackar i syfte att utveckla din körning. Jag måste som instruktör för SMC och California Superbike School ha haft över 3000 olika "elever" och jag kan bara komma ihåg två tillfällen när någon av dom har varit direkt missnöjd med kursen, de flesta som är där för första gången tycker att det är den mest prisvärda investeringen dom gjort på sitt mc-intresse.

Fast efter 16år på hoj varav 11 som instruktör så svänger jag fortfarande något bättre åt höger än vänster så helt botad blir du kanske inte.

Jag tänkte i första hand inte på möjligheten till lutningsvinkel, utan mer på de fysikaliska egenskaper man får "på köpet" med en längsmonterad motor. Alltså olika beteende åt höger respektive vänster vid gaspåslag / avslag.

Det är inga problem, varken Guzzi eller BMW har pulver nog för att det ska hända något alls när man gasar. :fakta
Allvarligt talat så märks det bara när motorn varvar upp/ner hastigt vilket gör att det är inga problem vid körning men det syns och känns väldigt tydligt när man gasar till vid stillastående. Då saknar man ju också de stabiliserande gyroeffekterna från de snurrande hjulen.
Enda gångerna jag märkt av det vid körning är en gång när jag "råkade" hoppa över ett krön på fullgas och en gång när växeln hoppade ur i utgången på hårnålen på Gelleråsen.
Kanske är märkbart vid bakhjulsåkning men det är emot mina instinkter att hålla på med sådant.

/Körde boxer på bana 2004-2012

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Fick hjärnspöken efter olyckan förra året när det släppte i en kurva utan anledning .

Det känner jag igen men det är bara att träna träna. Gärna också med SMC . Den stora grejen där är att du ser ju inte själv hur du beter dig på hojen. Instruktörerna brukar kolla och ge bra råd !

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag är vänsterhänt och har problem i vänster kurvor. Så den teorin stödjer jag.
Själv tränar jag i varje vänster kurva. Placerar mig långt åt höger innan sväng. Tittar igenom kurvan.
Tvingar mig själv att inte slå av gasen i kurvan. Vilket min hjärna gärna vill!

Samma här. Jag känner på något sätt att min sittposition inte känns likadan inför vänsterkurva som för högerkurva. Kan bero på att jag känner mig mer trygg med att svänga till höger eftersom man i kurvan håller sig väl på sin sida, medan det i vissa vänsterkurvor kan hända att man är lite för långt över på mötande fält :gnissla

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det är bara massa hjärnspöke! Ju mindre jag tänker desto bättre går det. Första året på bana kunde jag bara svänga höger, andra året endast vänster.. Nu efter något år till går det ungefär lika bra åt båda hållen.. :näsblod

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag har samma problem, att svänga höger är för någon anledning mycket svårare ... särskilt i låga hastigheter eller när man ska ut från en korsning ... :3freak har anmält mig till en SMC Knix kurs nu på lördag, ska se om det blir bättre efter det :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När det gäller mc-körning är jag löjligt dålig på att luta mit åt höger för att ta högerkurvor. Hur förbättrar man detta? Köra in på ett lagerområde och köra i cirklar åt höger?
Men hur går det då? Kör du av på vägens vänstra sida eller kommer du över mittlinjen?
Ja då blir det att öva på ett lagerområde.
Kör du INTE av på vägens vänstra sida, kommer du INTE över mittlinjen i högerkurvor?
Och du lutar inte hojen?
Ja då kör du helt enkelt för långsamt i högerkurvor.
http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf
Du kan också googla efter twist of the wrist

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag tänkte i första hand inte på möjligheten till lutningsvinkel, utan mer på de fysikaliska egenskaper man får "på köpet" med en längsmonterad motor. Alltså olika beteende åt höger respektive vänster vid gaspåslag / avslag.

haha jo förstod det när du valde att hugga på de två. Men du har bara en förutfattad mening som inte riktigt stämmer som tur är. Sålänge du har växel i så har inte den roterande motorkraften någon inverkan. Vist skulle du få för dig att göra en mellangasning innan du lägger ner en växel så kommer det märkas men det är inte något att rekommendera med någon hoj i kraftig lutning, speciellt inte utan slirkoppling.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept