Sjukt dyr elräkning?

Heol

En 750 som går som en 1000
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
På sommaren har vi runt 450 kr/ månad i elräkning.

Nu i november hade vi 980 kr i elräkning. Totalt ca 13000 Kwh per år.

Bor i norrland i ett hus med bergvärme, kan verkligen rekomendera
bergvärme...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är inte så att de har kört er fakturering på beräknad konsumtion tidigare då? Iofs så ska det göras en årlig avläsning men det är inte alltid det sker korrekt. Min elräkning steg med en hundring i månaden efter två års boende då de kom på att de skulle läsa av min mätare. Jag pyntar 300:-/månad för en tvåa på ca 50kvm :4skrika Datorn kostar nog inte mer än 30-50:- i månaden av detta dessvärre.

/fd elavläsare för Sydkraft <------- rövar-företag det med...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Pr0bz skrev:
När jag kom hem idag så var min far fly förbannad.

Elräkningen per kvartal hade kommit.

Elräkning låg på 5900kr på 3 månader :S ungefär 7000kW
Innan hade den legat på 1200kr. ungefär 2000kW

Det är samma pris bara skillnad med 0.01öre/kW.

Nätavgiften låg på 1700kr.
Förra räkningen låg den på 700kr.

Alltså massa pengar bara helt plötsligt.

Vi bor i villa, eldar med 2st vedkaminer nästan dagligen och använder knappt elvärme.

Varför blev strömmen så dyr helt plötsligt? Har de gjort något fel på vår räkning eller vad har hänt? :S De siffror över är ungefärliga har inte räkningarna framför mig. Men hur kunde plötsligt elen stiga 5000kW, har inte varit i garaget o svettsat ens dessa 3mån. Någon som kan veta något om detta?

Du har inte stereon på mycket? Mitt slutsteg drar en del ström bara av att stå på (tomgångsström) och det står i princip allltid på... :3freak
Men sen betalar inte jag min elräkning heller, det ingår i hyran... :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
imaster skrev:
Du har inte stereon på mycket? Mitt slutsteg drar en del ström bara av att stå på (tomgångsström) och det står i princip allltid på... :3freak
Men sen betalar inte jag min elräkning heller, det ingår i hyran... :D

Det är väl bara klassA-stärkare som drar kontinuerligt med kräm, något som de flesta inte sitter på hemma i stereohyllan.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Dee_cati skrev:
Det är väl bara klassA-stärkare som drar kontinuerligt med kräm, något som de flesta inte sitter på hemma i stereohyllan.

Kan va så. Mitt är ett PA-steg men det drar en del ändå, inte mycket och inget jag har mätt heller, det får blir när jag hittar en ny lägenhet och är tvungen att betala elen själv... ;)

Visst finns det värstingar som drar en 15 A tomgång och liknande men riktigt så illa är inte mitt... :)

Blick

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Gpz 500
Jag har haft en avstämmningsräkning på 11 000:- och en som jag fick tillbaka 7000:- på. :confused:
Det finns bara en sak att göra: Håll koll på mätaren. Skriv ner vad Ni har gjort av med i nån bok varje månad. Det står sen på räkningen vad Eran mätare förmodas stå på, håll koll på dem siffrorna.
Stämmer inte den förmodade förbrukningen så kan Du ringa in och justera den både upp och ner. Då slipper man överraskningar, Dem är inte roliga (oftast inte i alla fall...)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Blick skrev:
Jag har haft en avstämmningsräkning på 11 000:- och en som jag fick tillbaka 7000:- på. :confused:
Det finns bara en sak att göra: Håll koll på mätaren. Skriv ner vad Ni har gjort av med i nån bok varje månad. Det står sen på räkningen vad Eran mätare förmodas stå på, håll koll på dem siffrorna.
Stämmer inte den förmodade förbrukningen så kan Du ringa in och justera den både upp och ner. Då slipper man överraskningar, Dem är inte roliga (oftast inte i alla fall...)

Sant att man måste hålla koll på mätaren. Jag fick skäll av en kund som undrare hur fan hans räkning kunde hamna på det tredubbla mot året tidigare (i hus då) och jag kunde inte riktigt svara på det. Serviceminded som man är så skickades en sydkraftare ut på det (inget som vi brukar säga till om, sydkraft får märka det själva men då tar det månader!)
Det visade sig att hans mätare var groteskt felkalibrerad från början samt att den hade ballat ur totalt mot slutet. Ny mätare installerades och jag tar för givet att gubben fick tillbaka en del kosing. Säkerligen hade det skett förr eller senare men hade inte gubben sagt till så hade det nog gått några år till...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy