Sjukt kinkig kall.

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
Har lånat en -97 VN800 av en polare som stått i ca 15 år.
Gjort rent tank och förgasare, bytt olja, filter, stift osv.

Grejen är att den är mycket kinkig tills den kommer upp i temp.
Väl varm går den jämt och är lättstartad, precis när man startar går den hyggligt bra någon minut sedan börjar det hosta, spotta och den dör vid gas. Testat olika läge på choke men får ingen logik i det.

Någon med förslag på vad det beror på?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag läste rubriken som sjukt kinky kall, lite som att TS hade kinky tvångstankar, och i teknikforumet så måste det ju bara bli en bra tråd :brynad

Hur mår tändkablarna och tändspolen? Är det båda burkarna som hickar eller bara en av dom?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Kan möjligen vara att förgasarna blir tomma i flottörhusen. Man kan fastställa det genom att ställa bensinkran i läge "pri" och låta bryggan fyllas först. Får min Bandit stå en några dagar så måste jag göra så.

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
Tack för svaren. Ska kika lite.
Den skjuter rätt gött i luftfilter ibland med märkte jag igår. Men bara kall alltså.

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
Nå, har du fixat hojen nu?
Bytte luftfilter. Smörjde upp chocken.
Låter man den stå ca 60 sekunder (peta in en snus, knäppa hjälm, ta på handskar) tomgång innan man försöker köra någonstans är den numer hyggligt medgörlig. ??

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
Å andra sidan var jag å köpte mig en egen båge så kommer inte sätta mig på den där klumpen någe mer. ??

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Bytte luftfilter. Smörjde upp chocken.
Låter man den stå ca 60 sekunder (peta in en snus, knäppa hjälm, ta på handskar) tomgång innan man försöker köra någonstans är den numer hyggligt medgörlig. ??

Typiskt tecken på något flottörhus med för låg nivå. Har sagt det förut till dig, men säger igen: Ställ kran i PRI ett litet tag så flottörhusen får fyllas upp.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
On är typ off. Blir on när motorn skapar vakuum och öppnar kranen. Därför viktigt att dessa småslangar är täta.
i PRImerläge förbikopplas all "automatik" och är ständigt ON.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kall förgasarhoj körs med choke typ tills den går hyffsat på treans växel, typ 2 minuter. Finns inget annat att göra (förrutom EFI) utan att låta grundbestyckningen bli för fet vid fullt uppvärmd.

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
Jag har alltså skapat ett problem av något som är normalt?
Har själv en mc med insprutning så kunde inte relatera. :va

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag har alltså skapat ett problem av något som är normalt?
Har själv en mc med insprutning så kunde inte relatera. :va

Ja jag tror de är helt normalt. Som ex om bränsleskruvarna för lågfartsbestyckning är ställda lite snålt får man choka under säkert 5+ min innan den går rent o fint utan choke (den här årstiden). Nu är de rel kall luft och då kan den gå sopigt i säkert 7 minuter innan motorn är fullt varm. Jag provkörde nyss en vildstar 1800 och den fick man vakta med choke i närmare 10 min kändes det som men sen gick den perfekt utan choke. Jag ställer om lågfatrtsskruvarna typ vid våråkning/högsommar/höst om de sitter rel lättåtkomligt man ställer dem lite åt fetare hållet på vår och höst helt enkelt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati