Skäligt med 550 kr för att skruva loss en bult?!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jag har ett jobb jag behöver hjälp med som jag inte reder ut själv!

Lowsider på knudan, knäckt skruv till vänster Bobin.

Inget skrap på sving men den sitter där den sitter, jag betalar gärna 550 för det så go mad killar.
Kan tom tänka mig att köra en bit.

Har du inte provat att borra?

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Ockerpris tycker jag!

Jag hade ett liknande problem med muttern till framdrevet.. Åkte ner till min lokala däcksnasare som drog loss den för två Monster :)
Goodwill kallas det, philleee verkar ha koll på vad som gäller :tummenupp
Och även om man kanske inte är en potentiell kund så skadar det väl inte att vara lite schysst ibland.
Det är inte schysst att dra loss en bult och sedan fakturera 550:-
Med reservation för att det gick snabbt då såklart.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016

Inget skrap på sving men den sitter där den sitter, jag betalar gärna 550 för det så go mad killar.

kom så fixar jag det då... ska kolla ventilerna på sofies hoj på fredag, bara komma förbi

Smagatusk

Guest
Ockerpris tycker jag!

Jag hade ett liknande problem med muttern till framdrevet.. Åkte ner till min lokala däcksnasare som drog loss den för två Monster :)
Goodwill kallas det, philleee verkar ha koll på vad som gäller :tummenupp
Och även om man kanske inte är en potentiell kund så skadar det väl inte att vara lite schysst ibland.
Det är inte schysst att dra loss en bult och sedan fakturera 550:-
Med reservation för att det gick snabbt då såklart.

Goodwill-kortet använder man väl bara till befintliga kunder?

Jag hänger inte med riktigt i resonemanget att bjuda på en 500-ing? Visst, till en polare är det väl ok men till en person som ska ha loss hela jävla motorn? Det sänder väl signaler att det är en hemmapulare som gör allting själv som bara kommer när skruvar kärvar fast? Här sabbar meken verktyg och folk tycker att han ska BJUDA på det?! Vafan?!

500 spänn är 500 spänn och man betalar fan inga räkningar till E.ON genom att säga att man är en sjysst lirare som jobbar ideellt.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
intressant det där med timdebitering :)

nu jobbar jag visserligen inte på en MC verkstad utan på en bilverkstad.
kunder och generalagenter (om vi förutsätter att verkstan är auktoriserad) ställer otroligt höga krav, till exempel har vi specialverktyg för ca 1,5 miljoner, lånebilar som kostar 50-70 tusen i månaden, datasystem som kostar 50 tusen i månaden, lokalhyra i stan, billyftar som kostar 150 tusen /st, däckutrustning och hjulinställning för ca 500 tusen och en mängd andra kostnader.

hur kan då folk förvänta sig att man skall ha en timdebitering som en snickare som har en bil, hammare och spik (typ)?
vi har 9 mekaniker som skall dra in pengar och vår timdebitering är 1600.- / h. rimligt tycker jag, men då ser jag ju också bakom kulisserna och vad saker faktiskt kostar..

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp

Bara att dyka upp Farfar :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Haha, detta fick mig att minnas en kommentar från en känd herre till mig när jag utförde ett sånt där beryktat goodwill-jobb.

"Du blir aldrig rik"

Fanskapet hade rätt:gråta

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
rolig läsning. först är det gnäll om att tillbehör kostar för mycket här sen är det för dyrt att lämna in hojjen för reparation. Sen ändras det mest till att det är en rimlig kostnad som tas ut när man behöver hjälp. Vad saker och ting kostar för att driva en verkstad eller annan verksamhet är igentligen inte så viktigt. Det mesta är avdrag på 5 år eller direkt avdrag så den kostnaden kan man ta bort. Finns mycket att göra om man vet hur man ska göra.Alla vill tjäna pengar, det är som gäller när man har en verksamhet. hur många verkstäder är det som inte har det gott ställt privat? Så att maskiner eller verktyg kostar så fruktansvärt mycker är inte hela sanningen.

Jag skulle byta däck på hojjen igår. Ringe en däckfirma som skulle ta 700kr för lösa fälgar och däck som jag hade med mig. När jobbet var klart och jag betalde frågade jag efter kvitto fick jag helt plötsligt 400kr i "rabbat"!!! Skulle inte utrustningen eller lokal osv betalas?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vid en mindre affär då du har bolagets plånbok i bakfickan så drar du in tillräckligt med pengar vitt så att du håller RSV borta. Det kanske tar halva året. Därefter kan du köra kvittolöst. Innan Rot så var det väldigt märkbart då du anlitade hantverkare. Har jag hört:crash
Att man i ett bolag kan skriva ned inventarier och lager under ett antal år betyder bara att det kostar bolaget två gånger sas. Först i en kassakostnad och sedan dansar avskrivningarna in dessutom och slår mot resultatet.

Det är således extremt viktigt att få in pengar för sitt arbete till båda posterna, sett över tid, för att bolaget skall överleva.

Edit: Den effekten går dock att gå runt genom att "köpa" inventarierna genom en operationell leasing, eller hyra, som man också kan kalla det.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
rolig läsning. först är det gnäll om att tillbehör kostar för mycket här sen är det för dyrt att lämna in hojjen för reparation. Sen ändras det mest till att det är en rimlig kostnad som tas ut när man behöver hjälp. Vad saker och ting kostar för att driva en verkstad eller annan verksamhet är igentligen inte så viktigt. Det mesta är avdrag på 5 år eller direkt avdrag så den kostnaden kan man ta bort. Finns mycket att göra om man vet hur man ska göra.Alla vill tjäna pengar, det är som gäller när man har en verksamhet. hur många verkstäder är det som inte har det gott ställt privat? Så att maskiner eller verktyg kostar så fruktansvärt mycker är inte hela sanningen.

Jag skulle byta däck på hojjen igår. Ringe en däckfirma som skulle ta 700kr för lösa fälgar och däck som jag hade med mig. När jobbet var klart och jag betalde frågade jag efter kvitto fick jag helt plötsligt 400kr i "rabbat"!!! Skulle inte utrustningen eller lokal osv betalas?

Gott, då kan man numera hoppa fakturorna och bra skriva av dom direkt.....

Lustigt att du får de billigare med kvitto än vid sidan av:va

Men det här är rätt lätt löst, bara att åka hem till den lokale mekanikern och beskåda dennes slott som han troligtvis måste bo i med så gott om pengar.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är mycket pengar om det nu tog 10 minuter. Vilket kanske är rimligt. Så de har antagligen bara debiterat för en halvtimme, vilket de kunde skitigt i om e var gnidna och debiterat på en hel timme istället.
Det jag däremot inte begriper är hur MC-firmor kan ta så satans mycket betalt för sin arbetstid?
Jag lämnade in bilen för byte av gasspjäll, 22-tusen milsservice och det kostade väll i runda slängar 5000:-, INK material! Fick timpenningen till drygt 450:-. Sen har det lästs av felkoder, bytts luftmassemätare och nya nollningar av felkoder m.m helt gratis. Behöver jag säga att jag åker dit om jag inte orkar fixa med bilen själv?

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
... Vad saker och ting kostar för att driva en verkstad eller annan verksamhet är igentligen inte så viktigt. Det mesta är avdrag på 5 år eller direkt avdrag så den kostnaden kan man ta bort. Finns mycket att göra om man vet hur man ska göra.Alla vill tjäna pengar, det är som gäller när man har en verksamhet. hur många verkstäder är det som inte har det gott ställt privat? Så att maskiner eller verktyg kostar så fruktansvärt mycker är inte hela sanningen...

Intressant. Du får gärna utveckla ditt resonemang om bokföring och kostnader eftersom jag blev lite nyfiken...
Speciellt det där om 'avdrag'.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Smagatusk skrev:
Goodwill-kortet använder man väl bara till befintliga kunder?

Jag hänger inte med riktigt i resonemanget att bjuda på en 500-ing? Visst, till en polare är det väl ok men till en person som ska ha loss hela jävla motorn? Det sänder väl signaler att det är en hemmapulare som gör allting själv som bara kommer när skruvar kärvar fast? Här sabbar meken verktyg och folk tycker att han ska BJUDA på det?! Vafan?!

500 spänn är 500 spänn och man betalar fan inga räkningar till E.ON genom att säga att man är en sjysst lirare som jobbar ideellt.

Nja, som vissa har påpekat ovan så kan man på ett enkelt sätt skapa sig nya kunder genom att vara lite schysst med just sådana här grejer.
Just själva begreppet Goodwill har ju med ett företagsrykte att göra och värdet av den inarbetade kundkretsen så jag tycker nog att man kan räkna in en sån här grej i det.

Som jag nämnde i mitt inlägg har jag själv flera gånger vart med om detta, t.ex. med min mutter till framdrevet, då tog jag hojen till min lokala däcksnasare, det tog honom under en minut att lossa den och jag bjöd på energidryck.
Gissa vart jag kommer köpa mina däck sen? :hej
Gissa vad jag berättar för mina polare? :hej

Jag tror att denna verkstaden vinner mer än en ynka 500ing på denna, låt mig faktiskt kalla det, marknadsföring, mun-till-mun spridning kallas begreppet.

Sen om det är så att ett verktyg har gått sönder, det tog riktigt lång tid, den satt överjävligt etc, så visst då kanske det är skäligt att fakturera en 500ing.
Jag skriver även ovan att mitt resonemang håller om det gick fort och enkelt, vilket jag får uppfattningen av att det gjorde, åtminstone i första inlägget.

Sen tycker jag också så här, att låt oss säga att det bara var en random mekanisk verkstad eller dylikt han gick till, som således kanske inte skulle tjäna något i form av den marknadsföring jag beskriver ovan, då kan man ÄNDÅ vara schysst och dra loss bulten mot typ en energidryck eller kanske ingen ersättning alls. Bara för att vara snäll och schysst helt enkelt!
Det hela förutsatt att det går enkelt och snabbt då.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Löjligt dyrt.
En paralell: Har en Volvo (jo, jag är gammal) som hade bultlås. Dom ska inte dras med maskin då dom blir svåra att få loss. Efter att ha lämnat bilen för byte från vinter till sommardäck åkte jag vid första snön tillbaks till den lokale däcknasaren som efter ett försök meddelade att låsbultarna inte gick att få loss. Efter en del tjafs, där skräphögen inte ville kännas av att han gjort fel åkte jag skamsen till Bilia. Efter att ha berättat mitt dilemma bad han mig gå ut till bilen, sen gick han in på verkstaden. Kom ut med en meck i släptåg. Därefter fixade dom mina fyra hjulbultar med hjälp av handkraft, ett fälgkors, ett långt rör och en stor attans slägga... På frågan om vad jag var skyldig sa han, ingenting, det bjuder vi på.

Sen dess lämnar jag alltid bilen på Bilia :tummenupp

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Var det för att det inte blev några pengar över när du bjöd på alla "småjobb" som skulle generera jättemycket pengar i framtiden?

Oj..tog du illa vid eller.
Egenföretagare som går på knäna medans du försöker ta betalt så mycket som möjligt för minsta lilla för att hålla dig flytande?

Tydligen är det såhär vi pratar med varann här inne så jag rider väl på den vågen då.

För att bryta trenden så kan jag väl svara o säga att jag var anställd o tröttnade på yrket.
Kan tillägga att är man trevlig och är ruskigt bra på det man gör så kan man ta riktigt bra betalt. Att ibland bjuda på saker som bara tar några minuter då och då är alltid något man tjänar på i framtiden.

Om du fortfarande misstolkar vad jag skriver och inte fattar att jag menar att man ofta tjänar på lite goodwill och inte att man ska springa runt o utföra gratisjobb åt allt o alla så är du lika dum som jag trodde du va :7peta

Smagatusk

Guest
Oj..tog du illa vid eller.
Egenföretagare som går på knäna medans du försöker ta betalt så mycket som möjligt för minsta lilla för att hålla dig flytande?

Tydligen är det såhär vi pratar med varann här inne så jag rider väl på den vågen då.

För att bryta trenden så kan jag väl svara o säga att jag var anställd o tröttnade på yrket.
Kan tillägga att är man trevlig och är ruskigt bra på det man gör så kan man ta riktigt bra betalt. Att ibland bjuda på saker som bara tar några minuter då och då är alltid något man tjänar på i framtiden.

Om du fortfarande misstolkar vad jag skriver och inte fattar att jag menar att man ofta tjänar på lite goodwill och inte att man ska springa runt o utföra gratisjobb åt allt o alla så är du lika dum som jag trodde du va :7peta

Var det för att det inte blev några pengar över när du bjöd på alla "småjobb" som skulle generera jättemycket pengar i framtiden?

:lol:hihi:tungan:D:)

Hade valfri smiley hjälpt?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Man kan ju se det som väldigt prisvärd marknadsföring för företaget om de gör såna småjobb på goodwill. Troligtvis ger det mer än en tidningsannons, samtidigt som det är billigare..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år