Skäm inte bort din hoj i onödan!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Avverkade i tisdags andra passet med bensin och olja från OK i tanken. Allvarligt talat: varför köpa svindyrt racingbränsle för 25 kr litern och Motols dyraste för 250 kr litern? Visst kan man vilja vara "på den säkra sidan" - men att betala mer än dubbelt så mycket för driv- och smörjmedel helt i onödan är ju bara korkat.

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
Nyteknik skrev:
Avverkade i tisdags andra passet med bensin och olja från OK i tanken. Allvarligt talat: varför köpa svindyrt racingbränsle för 25 kr litern och Motols dyraste för 250 kr litern? Visst kan man vilja vara "på den säkra sidan" - men att betala mer än dubbelt så mycket för driv- och smörjmedel helt i onödan är ju bara korkat.

Fråga vad Miss_brink tycker om OK:s olja :)

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Nyteknik skrev:

Jag har kört på sämre oljor och det gick bra ända tills jag började pressa henne,då var det kört. Hon sparkade bakut och skar ihop vevlagret ordentligt.
Och ja.. Vevpartiet var nyrenoverat. Han som bytte vev senare trodde att jag hade kört utan olja....

Summasumarum. Det lönar sej att lägga pengar på olja istället för vevar..

Och sist men inte minst,mycket olja. Minst 4% det minskar inte effekten snarare tvärtom.

/Sleven

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ja du.
Nummer 1. Alkylatsoppan från OK är rätt okej, men den är inte samma varje gång du tankar den, utan värdena kan skilja rätt mycket.
2. Lägre RON/MON-tal gör att det lättare spikar, du får köra lägre komp, och med lägre komp kommer sämre vrid i botten.

Men visst går det att åka på sämre soppor, men bra är det inte..
Vänta till du kommer till första sm-tävlingen, där det finns förare och hojar som är sjukt snabba, då vill man gärna ta det där sista ur hojen för att kunna hänga med..

edit: Vad gäller olja, det funkar med de flesta "dyrare" oljorna, på a-torp fick jag inte tag på någon 747, utan körde castrol r2 tror jag det var, det funkade, eller jag tror iaf inte att några av de problemen där hade med oljan att göra iaf..

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Man får sällan nåt för inget, så att säga. Att experimentera med samma driv- och smörjmedel som den genomsnittlige mopedisten använder, rimmar illa med önskan om god driftsäkerhet och minimalt mekande. Riv isär motorn och titta på slitage, kör sen på "riktiga" vätskor och riv igen. Det borde rimligen finnas en skillnad.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sleven skrev:
... Och sist men inte minst,mycket olja. Minst 4% det minskar inte effekten snarare tvärtom. ...
Oljan minskar knackningsbeständigheten. Man kan med andra ord inte ha lika högt komp eller lika tidig tändning om man har mer olja. Alltså minskar ökad oljemängd den maximala effekten på en given motor.

Viktigt också är att tänka på att eftersom oljan tar upp en liten del av soppan så kommer ökad oljemängd att medföra att motorn går något magrare med samma bestyckning. Detta gäller ju givetvis endast om det är en 2-t med olja inblandad i såsen och här handlar det väl om separatsmörjning? Men ändå...

Nu tror ju jag att båda dessa effekter är rätt marginella och antagligen inte alls märks i verkliga livet men det kan ju vara bra att känna till.
Och jag tror också på bra olja. Det är alltid billigare än vevrenovering. Man får många dunkar svinaktigt dyr olja för en enda vevrenovering.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Mattias skrev:
Man får sällan nåt för inget, så att säga. Att experimentera med samma driv- och smörjmedel som den genomsnittlige mopedisten använder, rimmar illa med önskan om god driftsäkerhet och minimalt mekande. Riv isär motorn och titta på slitage, kör sen på "riktiga" vätskor och riv igen. Det borde rimligen finnas en skillnad.

Ditt resonemang förutsätter att det finns en betydelsefull skillnad i kvalitet mellan OK´s produkter och andra fabrikat. Hur vet vi att det inte förhåller sig som med jeans och bilar – att pris och kvalitet inte med nödvändighet följer varandra?

Om OK´s tvåtaktsolja RS Extreme:

Densitet, kg/m3.................................890
Viskositet, mm2/s vid 40 grader C..........44
Viskositet, mm2/s vid 100 grader C........8,5
Viskositetsindex..................................166
Flampunkt, Celsius................................81
lägsta flyttemperatur, Celsius................-45
Askhalt, vikt-%..................................0,08

Antyder detta att den ger sämre skydd än till exempel Motul 800?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Specifikationerna är säkert jämförbara, men en hel depå av räseråkare har nog en del samlad erfarenhet. Vore OK-oljan lika bra skulle alla åka med den.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
I det här läget är jag nog benägen att hålla med Mattias. Hela min rejssatsning är uppbyggde på Biltema, Rusta och rosthål men i hojmotorn kör jag på helsyntetolja av känt märke vilket naturligtvis kostar plenty.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag kör med OK Q8 helsyntet i bägge mina hojar, Gixxern har funkat bra med den oljan i urminnes tider, Kawwan har benägenhet att svärta ner oljor :va

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Mattias skrev:
Specifikationerna är säkert jämförbara, men en hel depå av räseråkare har nog en del samlad erfarenhet. Vore OK-oljan lika bra skulle alla åka med den.

...eller så kör alla med inställningen "bättre lite dyrare för att vara på säkra sidan" :rolleyes:

...och det är dessutom det jag gör själv! Det är ju inte förren man byter kolv man vet hur bra oljan var, och då är det ju liksom försent :(

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Jag tror på mass-psykos och flockbeteende. :fakta

Jag med. Men att gå från dyrt och bra flockbeteende till billigt och tveksamt uppror mot etablissemanget??

Precis som med bromsbelägg finns det ju faktiskt saker som är riktigt dåliga som man kan råka ut för när man provar sig fram.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mattias skrev:
Kassa kolvringar.
Troligen så stämmer det, men moroten har bara gått 25-30 bantimmar sedan renoveringen, kan dom redan vara slut, hojen går ju som ett skott.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag lägger hellre pengar på bra soppa och olja än ett vevlagerras på väg ner mot Bergskurvan. Det tycker jag låter både dyrare och smärtsammare men det betyder ju inte att det måste gå så med andra billigare grejer.
Dessuom skämmer man bort dem man älskar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
Jag med. Men att gå från dyrt och bra flockbeteende till billigt och tveksamt uppror mot etablissemanget??

Precis som med bromsbelägg finns det ju faktiskt saker som är riktigt dåliga som man kan råka ut för när man provar sig fram.

Håller givetvis med om att man inte ska vara dumsnål och framför allt inte när det gäller den personliga säkerheten.

Det "tveksamma" är just det för att det inte kostar lika mycket som det "bra" – då är vi tillbaks i början av resonemanget.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Håller givetvis med om att man inte ska vara dumsnål och framför allt inte när det gäller den personliga säkerheten.

Det "tveksamma" är just det för att det inte kostar lika mycket som det "bra" – då är vi tillbaks i början av resonemanget.

Är det verkligen så att tveksammheten enbart beror på priset? Jag tror inte det är så enkelt. När det gäller soppan vet man ju att OKs Alkylatbensin inte håller samma kvalité som en 102 oktanig soppa. Det är ju ett konstaterat faktum. OM den sedan är för dålig att köra med är ju en annan sak.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oFFkeFF skrev:
....2. Lägre RON/MON-tal gör att det lättare spikar, du får köra lägre komp, och med lägre komp kommer sämre vrid i botten...

Pfmjaaa, hur är det med det där egentligen? MON borde vara det intressanta talet, det som säger något om hur bränslet uppför sig under belastning. RON verkar vara ett relativt ointressant tal. OK anger värdena 95/93 (RON/MON) för sin aklylatbensin. Aspens anger för sin stadardracingbensin "Aspen Racing Fuel" värdena 102/90 samt för sin finracingbensin "Aspen Racing Plus" värdena 99/93. AG anger för sin "AG Racing Formula 102" värdena 101,5/90.

Från det perspektivet framstår "Aspen Racing Fuel" och "AG Racing Formula 102" som klart överprissatta. MON-talet kanske inte är hela sanningen men det är det enda som finns svart på vitt, allt annat är vanligt produktbladssnack från respektive tillverkares marknadsavdelning och hörsägen. Vad vet man egentligen? Vad vet någon egentligen? Är det en enxakt vetenskap? I så fall borde det finnas mer bevis för de dyra produkternas överlägsenhet annat än hörsägen och tillverkarnas lockrop.

Liksom Nyteknik kör jag med OK's alkylatbensin. Om det visar sig att snålheten bedrar visheten ska jag först låta er andra hänga ut mig som en våt katt på en torklina till allmän beskådning innan jag skrattar åt mig själv, men fram till att det händer kommer jag fortsätta tycka att motorolja, tvåtaksolja och bensin inte är ett dugg bättre än ansiktskrämer och kattmat. Jag ska inte vara allt för stöddig, jag har haft fel förut och kommer att ha fel igen. Snart sitter jag där och smörjer in mig med Lancôme nattcreme innan jag går och lägger mig, ger katterna Shebas portionspåsar och häller Aspen i tanken.
:)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...