Skäm inte bort din hoj i onödan!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Intressant med det här är att om Nyteknik gör uppror mot sin materialnoja och kör billigsoppa hela sommaren så vet vi mycket mer i höst än vad vi vet nu.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Varför snåla in på en sån liten kostnad som olja?
Inte fan gör du av med 100 liter/per år?
I sammanhanget är det en liten kostnad om man kan få motor delarna att hålla lite längre? :dummer
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Intressant med det här är att om Nyteknik gör uppror mot sin materialnoja och kör billigsoppa hela sommaren så vet vi mycket mer i höst än vad vi vet nu.

Det är ju fler som kör alkylatbensin i sina tvitaktare.

För mig handlar det om att jag vill kunna lita på min cykel på banan och har jag minsta dubier om någonting så försöker jag undvika det för jag vill inte oroa mig i onödan i de farten man kan komma upp i, jag har ju inte lyckats ännu...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Alltså, OK's alkylatsoppa håller inte ALLTID 93 MON.. Dessutom är racesopporna aningen syresatta vilket också ger effekt.
Skulle det visa sig att AG och Aspen inte håller utlovad kvalitet, så skulle nog flertalet gå ifrån dem och sluta använda dem..
Och som sagt, det funkar att köra racers på billigsoppan, utan ras, men man får köra fetare för att vara på den säkra sidan, eftersom du inte säkert har samma utgångsläge som förra gången du tankade.

Vad gäller oljorna, det funkar utmärkt att köra motul800 eller Shell/ok/q8 osv. Hoppa dock över deras absolut billigaste oljor..
Anledningen att jag helst kör castrol 747 är att det står i boken, och att jag inte vill riska ras på grund av en sådan skitgrej som taskig olja.

Vad gäller oljeblandning, ja, kör du i mer olja får du feta på bestyckningen, med airbox är lufttillförseln inget problem, det finns luft så det räcker, så effektförlust för lite extra olja, nej, snarare tvärtom, mindre friktion=mer effekt.
Jag kör 1:26 i blandning, mest för att 1l olja i en 25-liters dunk soppa gör att jag slipper stå med mätglas. vilket ger strax under 4% olja.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oFFkeFF skrev:
...Jag kör 1:26 i blandning, mest för att 1l olja i en 25-liters dunk soppa gör att jag slipper stå med mätglas. vilket ger strax under 4% olja.

Ah, sehr schönt (Tyska: Åh, så bekvämt). Någon som har en 25-liters dunk som ligger och skräpar?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
Ah, sehr schönt (Tyska: Åh, så bekvämt). Någon som har en 25-liters dunk som ligger och skräpar?

Jag har en 25'a plast liggande som du kan få byta mot en tjuga eller två tior på Sviestad-SM.

Annars rekommenderar jag, som alltid, OK och Biltema(kommer inte ihåg var jag hitta min)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
...produktbladssnack från respektive tillverkares marknadsavdelning och hörsägen. Vad vet man egentligen? Vad vet någon egentligen? Är det en enxakt vetenskap? I så fall borde det finnas mer bevis för de dyra produkternas överlägsenhet annat än hörsägen och tillverkarnas lockrop.

Eftersom jag har haft möjlighet till en god inblick i hur det går till när man skapar myter kring produkters och varumärkens egenskaper för att få lojala kunder är det just det Teddy skriver här som gör att jag gärna utvärderar OK:s produkter och självklart "på egen risk".

Men nu vet jag att Teddy har ny intressant information...
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
oFFkeFF skrev:
Vad gäller oljeblandning, ja, kör du i mer olja får du feta på bestyckningen, med airbox är lufttillförseln inget problem, det finns luft så det räcker, så effektförlust för lite extra olja, nej, snarare tvärtom, mindre friktion=mer effekt.
Jag kör 1:26 i blandning, mest för att 1l olja i en 25-liters dunk soppa gör att jag slipper stå med mätglas. vilket ger strax under 4% olja.

Helträtt :tummenupp Och inte att förglömma att oljan även tätar i cylinderloppet vilket också gör att motorn går bättre.

/Sleven.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Nyteknik skrev:
Järnspikar! Cylinderloppet missade OK – där "tätar" inte deras oljor.

:rolleyes:

Hallå!!!!... Jag pratade inte om Ok olja utan om inblandningsprocenten=mer olja tätare motor=mer effekt.

/Sleven.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Ok. Och var går gränsen för hur mycket olja som ger "mer effekt". Mycket kunnande och expertråd här...

Det får du nog laborera med själv på din egen hoj och testa fram. Vet att man körde en rg500 med 10% olja vilket gav mest effekt, men sedan kan det ju då följa andra problem som att skiten sotar igen lite för fort, eller blir för tröglytande genom förgasarna osv.
Ligg iaf inte på allra lägsta gränsen, under 3% är bara att ta onödiga risker, better to be on the safe side.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Det får du nog laborera med själv på din egen hoj och testa fram. Vet att man körde en rg500 med 10% olja vilket gav mest effekt, men sedan kan det ju då följa andra problem som att skiten sotar igen lite för fort, eller blir för tröglytande genom förgasarna osv.
Ligg iaf inte på allra lägsta gränsen, under 3% är bara att ta onödiga risker, better to be on the safe side.

Hur mycket olja som ska blandas i bensinen (3-4%) verkar ju vara ganska klart. Verkar dyrt, skitigt och onödigt att använda mer. Men att billig olja skulle vara lika bra som dyr tycker jag är intressant. Samma sak med bränslet.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Hur mycket olja som ska blandas i bensinen (3-4%) verkar ju vara ganska klart. Verkar dyrt, skitigt och onödigt att använda mer. Men att billig olja skulle vara lika bra som dyr tycker jag är intressant. Samma sak med bränslet.

I våra maskiner är kolvar och sådant ändå så utslitet efter kort tid, så om det nu är någon skillnad i slitaget kanske det inte avgör mer än ett par kilometer.

Vad gäller soppan, så är det fortfarande en skillnad. Ja OK's soppa är 93 MON, vilket i sig inte är tillåtet egentligen, utan 90 MON är det som är tillåtet, men iom att man slår på oljan sänks både MON och RON-talet, så man ska teoretiskt klara ett soppaprov.
Men det är alltså hanteringen av soppan som är det intressanta, hur "mår" soppan av att ha legat i en icketät tank under marken? Den blir alltså sämre med tiden, och du vet inte hur länge den varit lagrad, dragit åt sig fukt eller annat. Då spelar det ingen roll om det är 93 MON när den skickas från OK's raffinaderi..
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Nyteknik skrev:
Ok. Och var går gränsen för hur mycket olja som ger "mer effekt". Mycket kunnande och expertråd här...

Inte för att hacka... Men jag har nog skruvat tvåtakt lite längre än du och lärt mej den svåra,dyra vägen. Och du....har du kommit ut på banorna än???
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sleven skrev:
Inte för att hacka... Men jag har nog skruvat tvåtakt lite längre än du och lärt mej den svåra,dyra vägen. Och du....har du kommit ut på banorna än???

Jag gör knappast anspråk på att vara expert – det överlåter jag gärna åt dig att vara. Och ser fram emot fler råd från en som "skruvat tvåtakt lite längre". :hej
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Nyteknik skrev:
Jag gör knappast anspråk på att vara expert – det överlåter jag gärna åt dig att vara. Och ser fram emot fler råd från en som "skruvat tvåtakt lite längre". :hej


Okaj :tummenupp Inget illa ment,menar bara att tvåtakt är känsligt,svårt att ställa in och dyrt....OCH VANSINNIGT ROLIGT!!!!!

:)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En annan aspekt på val av olja i tvåtaktsmotorer är att olika oljor ger olika sotning och därmed hur svåra/lätta de är att läsa av. Inte för att dyra oljor skulle vara lättare att läsa av men en del tycker A747 är betydligt lättare att läsa av än Motul A800. En smaksak som man väl får träna sig fram till antar jag.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
En annan aspekt på val av olja i tvåtaktsmotorer är att olika oljor ger olika sotning och därmed hur svåra/lätta de är att läsa av. Inte för att dyra oljor skulle vara lättare att läsa av men en del tycker A747 är betydligt lättare att läsa av än Motul A800. En smaksak som man väl får träna sig fram till antar jag.

Skulle "mer" sot göra det lättare eller svårare att bedöma om bestyckningen är mager eller fet?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top