Chrille skrev:Intressant med det här är att om Nyteknik gör uppror mot sin materialnoja och kör billigsoppa hela sommaren så vet vi mycket mer i höst än vad vi vet nu.
oFFkeFF skrev:...Jag kör 1:26 i blandning, mest för att 1l olja i en 25-liters dunk soppa gör att jag slipper stå med mätglas. vilket ger strax under 4% olja.
Teddy skrev:Ah, sehr schönt (Tyska: Åh, så bekvämt). Någon som har en 25-liters dunk som ligger och skräpar?
Teddy skrev:Ah, sehr schönt (Tyska: Åh, så bekvämt). Någon som har en 25-liters dunk som ligger och skräpar?
Teddy skrev:...produktbladssnack från respektive tillverkares marknadsavdelning och hörsägen. Vad vet man egentligen? Vad vet någon egentligen? Är det en enxakt vetenskap? I så fall borde det finnas mer bevis för de dyra produkternas överlägsenhet annat än hörsägen och tillverkarnas lockrop.
oFFkeFF skrev:Vad gäller oljeblandning, ja, kör du i mer olja får du feta på bestyckningen, med airbox är lufttillförseln inget problem, det finns luft så det räcker, så effektförlust för lite extra olja, nej, snarare tvärtom, mindre friktion=mer effekt.
Jag kör 1:26 i blandning, mest för att 1l olja i en 25-liters dunk soppa gör att jag slipper stå med mätglas. vilket ger strax under 4% olja.
sleven skrev:Helträtt Och inte att förglömma att oljan även tätar i cylinderloppet vilket också gör att motorn går bättre.
/Sleven.
Nyteknik skrev:Järnspikar! Cylinderloppet missade OK – där "tätar" inte deras oljor.
sleven skrev:Hallå!!!!... Jag pratade inte om Ok olja utan om inblandningsprocenten=mer olja tätare motor=mer effekt.
/Sleven.
Nyteknik skrev:Ok. Och var går gränsen för hur mycket olja som ger "mer effekt". Mycket kunnande och expertråd här...
oFFkeFF skrev:Det får du nog laborera med själv på din egen hoj och testa fram. Vet att man körde en rg500 med 10% olja vilket gav mest effekt, men sedan kan det ju då följa andra problem som att skiten sotar igen lite för fort, eller blir för tröglytande genom förgasarna osv.
Ligg iaf inte på allra lägsta gränsen, under 3% är bara att ta onödiga risker, better to be on the safe side.
Nyteknik skrev:Hur mycket olja som ska blandas i bensinen (3-4%) verkar ju vara ganska klart. Verkar dyrt, skitigt och onödigt att använda mer. Men att billig olja skulle vara lika bra som dyr tycker jag är intressant. Samma sak med bränslet.
Nyteknik skrev:Ok. Och var går gränsen för hur mycket olja som ger "mer effekt". Mycket kunnande och expertråd här...
sleven skrev:Inte för att hacka... Men jag har nog skruvat tvåtakt lite längre än du och lärt mej den svåra,dyra vägen. Och du....har du kommit ut på banorna än???
Nyteknik skrev:Jag gör knappast anspråk på att vara expert – det överlåter jag gärna åt dig att vara. Och ser fram emot fler råd från en som "skruvat tvåtakt lite längre".
Goodstuff skrev:En annan aspekt på val av olja i tvåtaktsmotorer är att olika oljor ger olika sotning och därmed hur svåra/lätta de är att läsa av. Inte för att dyra oljor skulle vara lättare att läsa av men en del tycker A747 är betydligt lättare att läsa av än Motul A800. En smaksak som man väl får träna sig fram till antar jag.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|