Skärmar

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Jag funderar på att skaffa ny skärm. Tyvärr hittar jag väldigt dåligt med tester av skärmar på nätet. Ja, iaf om man avser handla en skärm som är nyare än ett par år gammal.

Är det någon här som har länkar till tester?

Någon här som kan uttala sig om Samsung Syncmaster 959NF?

Är dessa "halvbilliga" skärmar tillräckligt bra för att det inte ska vara motiverat att köpa en skärm som ligger i toppklassen?

Jag köper hellre en BRA 17" än en halvdan 19". Ska jag lägga pengarna på en 17" från Eizo (tex) istället för att lägga dem på en 19" från Samsung?
Faktum är att min 5 år gamla 15" mäter sig väldigt bra mot många av dagens 17":are. Så kom inte med förslag som att köpa en 17" för 1500kr eller nåt.

Om ni sitter med en skärm ni tycker är bra, så tipsa gärna.

Skuggmask är inte att tänka på. Deflection tension mask (vad heter det på svenska?) kan övervägas. Gallermask är att föredra.
Krav är att det ska gå att köra 1280x1024 i minst 85Hz. Det får gärna gå att köra 1600x1200 utan att man förlorar skärpa.
Prislappen bör vara runt 4kkr.

Hoppas att ni orkat läsa allt osammanhängande dravel. :)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
dumbo skrev:
Jag funderar på att skaffa ny skärm. Tyvärr hittar jag väldigt dåligt med tester av skärmar på nätet. Ja, iaf om man avser handla en skärm som är nyare än ett par år gammal.

Är det någon här som har länkar till tester?

Någon här som kan uttala sig om Samsung Syncmaster 959NF?

Är dessa "halvbilliga" skärmar tillräckligt bra för att det inte ska vara motiverat att köpa en skärm som ligger i toppklassen?

Jag köper hellre en BRA 17" än en halvdan 19". Ska jag lägga pengarna på en 17" från Eizo (tex) istället för att lägga dem på en 19" från Samsung?
Faktum är att min 5 år gamla 15" mäter sig väldigt bra mot många av dagens 17":are. Så kom inte med förslag som att köpa en 17" för 1500kr eller nåt.

Om ni sitter med en skärm ni tycker är bra, så tipsa gärna.

Skuggmask är inte att tänka på. Deflection tension mask (vad heter det på svenska?) kan övervägas. Gallermask är att föredra.
Krav är att det ska gå att köra 1280x1024 i minst 85Hz. Det får gärna gå att köra 1600x1200 utan att man förlorar skärpa.
Prislappen bör vara runt 4kkr.

Hoppas att ni orkat läsa allt osammanhängande dravel. :)

Sony har ju ett rykte att vara bland dom bästa/skarpaste monitoreran, vad jag kan rekomendera för dig för dina ändamål är

SONY CPD E250 17" Trinitron

Rekomenderade Upplösning 1280x1024 i 91 Hz
Max Upplösning 1600x1200 i 77Hz
dot pitch (punktavstånd) 0.24
Pris 3579:-

Läs mer här
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=SOCPD-E250

Last edited:

Crash

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Dr 750 BIG
Jag har en nec mulitsync "flatruta" 19 tum den e Kanon kniv skarp
har samsung 17tums med den e inte alls samma klass lite äldre dock men det e ingen bra skärm.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Jag bör kanske undvika Samsung och dess likar då iaf.

R1 Uffe:
Ja, Sony brukar vara rätt bra. Jag tittade på deras skärmar när jag skulle köpa min nuvarande skärm. Då tyckte jag dock inte att de var särskilt prisvärda. Rätt lite bättre bild för ett rätt mycket högre pris. Men det kan ju ha ändrat sig. Det var ju ett tag sedan jag köpte min nuvarande skärm. :)

Crash:
Vad är det för modell på din NEC?

Jag kollade lite på NEC MultiSync FP912SB/Mitsubishi Diamond Pro 930SB. Enl. specarna (och bilderna) verkar det vara samma skärm, med olika namn. Den går ju att hitta för 4k5kr, vilket ju är lite i överkanten av vad jag tänkt mig, men kan jag få en vettig 19" till ett inte allt för högt pris är det att föredra. Skärm byter man ju inte varje år precis.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
dumbo skrev:
Jag bör kanske undvika Samsung och dess likar då iaf.

R1 Uffe:
Ja, Sony brukar vara rätt bra. Jag tittade på deras skärmar när jag skulle köpa min nuvarande skärm. Då tyckte jag dock inte att de var särskilt prisvärda. Rätt lite bättre bild för ett rätt mycket högre pris. Men det kan ju ha ändrat sig. Det var ju ett tag sedan jag köpte min nuvarande skärm. :)

Crash:
Vad är det för modell på din NEC?

Jag kollade lite på NEC MultiSync FP912SB/Mitsubishi Diamond Pro 930SB. Enl. specarna (och bilderna) verkar det vara samma skärm, med olika namn. Den går ju att hitta för 4k5kr, vilket ju är lite i överkanten av vad jag tänkt mig, men kan jag få en vettig 19" till ett inte allt för högt pris är det att föredra. Skärm byter man ju inte varje år precis.

Du har rätt dumbo, SONY har varit/är strået dyrare än andra skärmar, men det kanske är därför dom är bättre, men 3579 för en sony är väl inte dåligt eller.....

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
NEC MultiSync FP912SB

Jag sitter framför en sådan när jag är hemma.
Den är jag helt nöjd med.
Bra priser har de också.

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Vill slå ett slag på trumman för Iilyamas skärmar.
Jag har en Iiyama vision mastser pro 450(19"), har inte riktigt koll på vad de nyare skärmarna kostar/heter men bilden är kanin.
Köpte den beg i fjol för 2500. Plant bildrör med de där svarta streckarna, kommer inte ihåg vad det kallas dock

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
R1 Uffe:

Nej, det är väl inte så fasligt dyrt SÅ... Jag bara nämnde att mina tidigare erfarenheter säger att det är en rätt liten förbättring av bildkvalitet i förhållande till hur mycket mer man får betala. Min MAG betalade jag inte mycket mer än hälften av vad motsvarande Sony då kostade och bildkvaliteten var inte långt ifrån. Jag vet dock inte om det fortfarande är så.
Att Maginnovision har halkat efter en hel del sedan dess är en annan sak. :)
Nåja, ingen idé att bråka om det. :) Jag har inte ratat Sony. Jag ska se om jag kan hitta en dylik att titta på.

zykl0n:
Hur är det mer bildgeometri och konvergens och sånt på din skärm? Moaré? Har du kollat något på det? Vilken upplösning kör du den i?
Får man lov att fråga var du köpte den och vad du gav för den?
Jag har inte sett några "seriösa" tester på den utan "bara" användarutlåtanden. De har dock varit positiva.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Casca skrev:
Vill slå ett slag på trumman för Iilyamas skärmar.
Jag har en Iiyama vision mastser pro 450(19"), har inte riktigt koll på vad de nyare skärmarna kostar/heter men bilden är kanin.
Köpte den beg i fjol för 2500. Plant bildrör med de där svarta streckarna, kommer inte ihåg vad det kallas dock

Namnet som jag aldrig kan komma ihåg hur det stavas.

Iiyama har fått förvånansvärt bra kritik i de tester jag hittils lyckats hitta. De ligger inte i absolut toppklass men det kompenseras av det rätt mycket lägre priset, kan man väl sammanfatta testerna med. Dock har nämnts att kvaliteten inte är den allra bästa. Detdär är ju dock ofta mer en känsla hos de som testar än baserat på statistik.

Jag tror att de använder Diamondtron, som är Mitsubishis svar på Sony Trinitron. Gallermask mao. :)

miffo*

aka Assassin
Gick med
2 May 2003
Hoj
Derbi Senda X-treme Super Motard -02
Jag kör me en Hitachi CML174 SXW 17" flat eller va den nu heter...
Den har skitskarp bild och ingen ghost i spel... Den fick väl nästan max poäng på Toms hardware.
En av de bästa flatskärmarna, enligt mig iaf. :tummenupp
Dyr är den dock dryga 550€ kosta den dvs ca 5000 kr.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
miffo* skrev:
Jag kör me en Hitachi CML174 SXW 17" flat eller va den nu heter...
Den har skitskarp bild och ingen ghost i spel... Den fick väl nästan max poäng på Toms hardware.
En av de bästa flatskärmarna, enligt mig iaf. :tummenupp
Dyr är den dock dryga 550€ kosta den dvs ca 5000 kr.

TFT-skärmar är väl bra på mågna sätt, men de ger betydligt mindre valuta för pengarna. Dels har de sämre prestanda/upplösning vid samma pris, dels har de betydligt kortare livslängd än en skärm med CRT. De har åxå ett betydligt mindre färgspektra. Så det passar inte riktigt mina behov.
16ms responstid ger ju drygt 60Hz uppdateringsfrekvens vilket borde ge oskärpa/skuggor i många spel. Jag får iaf en hygglig bit mer än 60FPS i många spel
Tackar för tipset ändå.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag skulle satsa på en Eizo isf, sitter på en Sony 21" nu och den är inte skarp i 1600.. samma sak med Viewsonic 19" som jag har hemma.
Problemet med Eizo kan kanske vara att den är för skarp vilket resulterar i huvudvärk.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!