Skåpbilstråden

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Inspiration och tips sökes!

Köpte mig en sån här bad boy för ett par veckor sedan. Planen är att inreda skåpet så jag kan transportera min banhoj med tillbehör runt om på olika bandagar, trackdays, ev lite tävlingar framöver om det faller mig i smaken. Samt även fungera för övernattning under dessa tillställningar.
Detta är minsta versionen av Fords Transit Custom (H1L1) så det gäller att utnyttja utrymmet så effektivt som möjligt, (bygga på höjden?)

Tar tacksamt emot tips och ideer på hur ni gjort i era skåp, och vad man bör tänka på som kanske inte är så uppenbart vad gäller layout och vilken utrustning man skall ha med sig.

20210709_122922.jpg

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Är inne på min andra bil L3H2 så jag kan inte säga så mycket om dom små.
Vet inte hur stor din bil är, lastutrymmets längd och bredd.
Dom flesta hojar kräver cirka 210 centimeter i längd och 80 bredd. 1,35m höjd räcker oftast.
Jag gillar att sätta in framhjulsstöd typ https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/...rks-premium-16-21-framhjulsstod_pid-PIA-25874. Tyvärr har Biltema slutat sälja billiga.
Några spännband och nån planka eller ramp förstås.
En kupevärmare, helst med termostat räcker.
Nån kabelrulle, nån skarvsladd och en laddningsbar lampa.
Bromsrengöring, WD40 och hushållspapper.
Laddare till transpondern. 230V till USB laddare.
Om du kör med slicks, däcksvärmare och gärna en liten kompressor. Men det finns oftast andra som har tryckluft.
Däcktrycksmätare som visar rätt.
Dom vanliga verktygen, silvertejp och buntband. Najtråd.
En stor klocka så du vet när du ska ut.
Reservdunkar med soppa. En eldsläckare. Depåmatta.
Tänkte du ha med ett depåtält? Annars regntäcke till hojen.
Somliga med små bilar föredrar att ha med ett tält att sova i. Andra kör med vanlig madrass eller luftmadrass direkt på golvet.
All övrig inredning ska va lätt att plock ur så man kan använda bilen till annat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror det här är ganska optimal layout för en liten rejsbuss.

Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
Bra input!
Ser ut att bli tajt med att få med allt, men jag gör nog någon slags layout skiss för att se hur man bäst placerar ut grejerna.
Precis avklarat ett nytt golv med matta och just nu ser det ut som att hojen kommer få stå till vänster, och kanske att man bygger några mindre förvaringsskåp över hjulhusen för småprylar (där det ändå blir ganska mycket oanvänd volym). Lastutrymmet i en L1H1 är L2555 x B1775 x H1406 så hojen går iaf in utan problem.

Sen har jag sett att jag har mycket space under bilen bredvid bränsletanken, fnular lite på om man inte kunde få in en liten kompressor och elverk där...?

Bör man försöka dra in ström på något sätt, från en extern källa, ett ingång under bilen kanske med 230V utag innuti skåpet? till tex kupevärmare mm

20210729_141553.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Till båt,husbil,husvagn finns färdiga elintag med jordfelsbrytare och säkring.
Det är inget man ska slarva med.
Du får då också CEE-kontakt på intaget.
Som värmekälla skulle jag välja ett litet oljefyllt element. Kupévärmare och liknande som bygger på glödtråd är inte lämpligt där du har bränsleslabb ikring.
Det finns i o f s keramiska värmare.
Glöm inte luftintag i golvet eller lågt ned på väggen och ventilation i taket så du får bra syresättning i skåpet.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om kompressor. Man kanske kan klara sig med en sån där liten som går på cigarettuttaget. I fall man inte kan låna tryckluft av nån granne. Eventuellt matad från en sån där omvandlare som används till kylboxar. En kylbox är inte fel för frukost mm. Om du får plats.
Du borde ha (kanske) 40 cm framför hojen, Kan användas till hyllor eller att stapla lådor på. Alltid enklast att ha hojen längst bak. För att slippa lasta ur en massa grejor innan du tar ut hojen.
På förra bussen drog jag bak en ciguttagförlängningskabel. För att mata kylboxen under färd. Den nya har redan ett.
Om 230V elutag i bussen. I skåpsläpet jag har för dom andra två rejshojarna, har jag monterat ett intag, typ husvagn utanpå och ett dubbeluttag inne. I bussen har jag bara en kort skarvsladd med trippeluttag. Sladden ut genom sidodörren. Att ha en liten glipa är ändå inte fel. Lite ventilation behövs på nätterna. Förra bussen hade en takventil, typ https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilation/ventilatorer/ventilator-2000040481. Inte fel att sätta på en om man står ut med att bilen blir lite högre.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
12v kompressor bör som sagt var räcka för de flesta. Vill man kunna blåsa rent saker med tryckluft så kan man ju ha en trycktank som 12v-pumpen pumpar tryck i så kan man puffa lite. Jag har en semafortank med schraderventil i ena hålet som jag kan pumpa med 12v kompressorn och i andra änden har jag en tryckluftkoppling. Använder man semafortank så behöver man punktera membranet i den.

Ett problem jag märkt med 12v-pumparna är dock att dom bränner säkringen ifall man pumpar för högt tryck så förslagsvis kompletterar man i så fall med en tryckvakt så stänger strömmen när trycket blir för högt.

Jag hade 2 batterier tidigare i min buss, ett fritidsbatteri som jag använde när jag körde mikron för att inte riskera att tömma startbatteriet. Och en strömbrytare mellan batterierna. Finns ju reläer som sköter den saken också.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
Provade att lasta de viktigaste prylarna i helgen och bygga lite skiljeväggar i kartong.
Lutar åt att bygga ett skåp med tre våningar på högersidan för däck, bensin verktygslåda mm.
Har ett stort fack under passagerarsätet som jag tror blir bra till kylbox.
Långa grejer som lastramp och ev depåtält borde man kunna lägga på golvet vänster om hojen.

20210730_173527.jpg

Ford Transit Custom L1H1 Floor v1.jpg

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag använder en sån här kompressor;

Duger till vad jag behöver den till på banan, i garaget har jag en större men den är för stor och tung för att vara riktigt praktisk att ta med.

Mvh,
Ingvar

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag hade fullt med fästöglor bara för att spänna fast grejer. I övrigt helt rent. Alla grejer låg i stora kraftiga plastbackar som gick att stapla. Snabbt att lasta och ha koll på allt. En lastplanka som ramp och en madrass och sovsäck med. I lilla bilen fick jag själv plats bredvid hojen för att sova, i den stora gick det in tre sporthojar, men ingen plats att sova då. Numera är det släp som gäller, med kåpa och ofta sovandes på hotell el dyl :)

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
Jag hade fullt med fästöglor bara för att spänna fast grejer. I övrigt helt rent. Alla grejer låg i stora kraftiga plastbackar som gick att stapla. Snabbt att lasta och ha koll på allt. En lastplanka som ramp och en madrass och sovsäck med. I lilla bilen fick jag själv plats bredvid hojen för att sova, i den stora gick det in tre sporthojar, men ingen plats att sova då. Numera är det släp som gäller, med kåpa och ofta sovandes på hotell el dyl :)

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
Har en lastplanka jag med för tillfället som jag hakar på öglan till dörrlåset, kommer nog uppgradera till en fin-ramp så småningom om.. ?
Kommer nog köra plastbackar för smågrejer

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...