Skönaste ljudet någonsin!?

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
sånt här är för mej ett av de skönaste ljuden...
rogivande på ngt sätt.

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/34SGFXIgiZM&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/34SGFXIgiZM&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

btw: Jörgen, vart är tråden om din badbalja med råolje-eldare???

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ety nämnda motor brukar vara med på motorns dag i Målilla, så sökte jag på det.
Hittade en bra filmsnutt från årets arrangemang.
Rekomenderas.
[YOUTUBE-ID]oHawVDGZrYQ[/YOUTUBE-ID]

Du måste ta med mig och några ungjävlar till när det är nästa år. Kom ihåg att bjuda med mig!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Saabs främsta motorutvecklare är en annan benämning.

Volvos också dessutom!

Han tillverkade B18 (och B36 som var en V8 av två B18 motorer har jag bestämt för mig)

Hedersmedlem i P1800 klubben av den anledningen!

På Saab började han väl med V4'an men det han är mest berömd för var att han löste problemen med turboladdning så att det gick att ha i en vanlig familjebil.

(han var inte först med turboladdning, långt därifrån (70 år ungefär), men han var först med att få det att fungera!)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
sånt här är för mej ett av de skönaste ljuden...
rogivande på ngt sätt.

btw: Jörgen, vart är tråden om din badbalja med råolje-eldare???

Ja jag kanske skulle starta en tråd om båten. Men jag tycker att jag skriver alldeles för mycket på det här forumet redan. Så det känns lite förmätet att dessutom starta trådar om tex dieselmercasinen och Vinö på detta hojforum.
Dessutom så har jag ju redan genomfört den mest omfattande renoveringen av Vinös skrov och maskineri för flera år sedan. Så nuförtiden är det mest finpyssel och sjöresor jag kan skriva om vad gäller henne, samt sotningar var 800:e timme.

Här är en fin film. En skuta med en encylindrig 40 hk Wichman tändkula med ställbar propeller (I likhet med Vinö) som manöverar runt i en norsk hamnbassäng. Lite skillnad på 40 tändkulehästar och 40 Evinrudehästar vad gäller dragkraft helt klart! :D

Killen som kör har lite dåligt motoröra tycker jag, droppar varvet för mycket ibland. Eller så hade han mycket i huvet under manövern.
Men snyggt manövrerat!

[YOUTUBE-ID]jBOJ779LtBM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja jag kanske skulle starta en tråd om båten. Men jag tycker att jag skriver alldeles för mycket på det här forumet redan. Så det känns lite förmätet att dessutom starta trådar om tex dieselmercasinen och Vinö på detta hojforum.
Dessutom så har jag ju redan genomfört den mest omfattande renoveringen av Vinös skrov och maskineri för flera år sedan. Så nuförtiden är det mest finpyssel och sjöresor jag kan skriva om vad gäller henne, samt sotningar var 800:e timme.

Här är en fin film. En skuta med en encylindrig 40 hk Wichman tändkula med ställbar propeller (I likhet med Vinö) som manöverar runt i en norsk hamnbassäng. Lite skillnad på 40 tändkulehästar och 40 Evinrudehästar vad gäller dragkraft helt klart! :D

Killen som kör har lite dåligt motoröra tycker jag, droppar varvet för mycket ibland. Eller så hade han mycket i huvet under manövern.
Men snyggt manövrerat!

[YOUTUBE-ID]jBOJ779LtBM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

ääh..du vet att intresset för båten finns så upp me en tråd du...

Vem vet, kanske gömmer sig några fler me såna här i krokarna...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är ett till exempel på att tändkulehästar är ngt annat an moderna hk.
Här är en 20 hk kula som ganska oansträngt driver upp denna lastade kutter i sin deplacementfart. Det gör man inte med en 20 hk evinrude eller 20 hk Penta segelbåtsdiesel.

[YOUTUBE-ID]fdRdbZMJj8U&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Så här ser en snygg tilläggning ut, inget jiddrande. Först en snygg avspänd insegling. Sedan en enda bestämd... men modest backmanöver där motorn bara drar en lagom avpassad pull. Sedan inget mer. När pullen är slut så ska båten ha backat stopp samt kommit dikt mot med kajen. :Bugar

....så att däcksfolket bara behöver luta sig över relingen och lägga tamparna över pollarna. Fiskare: havets bönder och proffs fickparkerar.

Inte som i Sandhamn: polyesterbåtar som behöver en massa juckande med dubbla drev och bogpropeller.

[YOUTUBE-ID]RnV1odHZLBc[/YOUTUBE-ID]

ääh..du vet att intresset för båten finns så upp me en tråd du...

Vem vet, kanske gömmer sig några fler me såna här i krokarna...

...kanske ska lägga den i tvåtaktsforumet under racingforumet, skulle nog bli poppillärt :D

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
...kanske ska lägga den i tvåtaktsforumet under racingforumet, skulle nog bli poppillärt :D

Ja fö fan :D..

Fan vettu, en annan har ju gått o blivit fruktansvärt sugen på att bygga bobber, o ja visa lite för polarn förut när vi satt här o drack öl o de sluta me att vi satt o kolla bobbers på youtube o han blev lika sugen han.. :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja fö fan :D..

Fan vettu, en annan har ju gått o blivit fruktansvärt sugen på att bygga bobber, o ja visa lite för polarn förut när vi satt här o drack öl o de sluta me att vi satt o kolla bobbers på youtube o han blev lika sugen han.. :D

HD- är ju sportigt! Backflip med 245 kg sportster. :tungan

[YOUTUBE-ID]Fqgwo_WdyRo[/YOUTUBE-ID]

Sportster hillclimber, grym trottelkontroll av föraren, han utnyttjar verkligen vridet, så fin kombo av HD-ryt och avslagssnarkande.

Sensmoral:
Det behövs inte bara ett nice maskineri för att det ska låta vackert, det behövs också en förare med trottelkänsla, det är då det blir poesi. Det här är ett glimrande exempel tycker jag. Var gång bakdäcket har grepp får HD.spisen rensa strupen, eljest är det skönt avslagssnark. :Bugar

[YOUTUBE-ID]hRx1waRZAZM[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
HD- är ju sportigt! Backflip med 245 kg sportster.

Sportster hillclimber, grym trottelkontroll av föraren, han utnyttjar verkligen vridet, så fin kombo av HD-ryt och avslagssnarkande.
Det behövs inte bara ett nice maskineri för att det ska låta vackert, det behövs också en förare med trottelkänsla, det är då det blir poesi. Det här är ett glimrande exempel tycker jag :Bugar

Ha ha! Anything you can do on a japs, i can do on a Harley:yoparty

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
HD- är ju sportigt! Backflip med 245 kg sportster. :tungan

Det behövs inte bara ett nice maskineri för att det ska låta vackert, det behövs också en förare med trottelkänsla, det är då det blir poesi. Det här är ett glimrande exempel tycker jag :Bugar

Tyvärr så kostar ju HD lite möe o en bobber ska ju vara billigt o enkelt så därför blir de bygge på en japan om det blir nåt.
Men det landar ändå på närmare 50 lakan skulle jag tro o det är ju en liten slant för nåt man bara ska finglida på...

Peder Rosberg

Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj

Peder Rosberg

Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Apropå allt-eller-inget-personligheter. Den här påsige glasögonfarbrorn med sin fatboy vill man inte möta vid ett rödljus inför polarna :D

http://www.rbracing-rsr.com/cinema/nitroduals.mov

Anders Jacobsson (om du vet vem det är) va och hälsade på den lokala trimmaren för ett par år sedan, han gjorde en likvärdig start med sin gathoj, det såg ungefär likadant ut fast upphöjt med iallafall 3 och själv kände jag bara för att gå hem:brinnerup

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Anders Jacobsson (om du vet vem det är) va och hälsade på den lokala trimmaren för ett par år sedan, han gjorde en likvärdig start med sin gathoj, det såg ungefär likadant ut fast upphöjt med iallafall 3 och själv kände jag bara för att gå hem:brinnerup

Haha! Skönt! :D

Det här är en av de skönaste ljuden jag funnit på YT. Ett UK Deltic lok. Googla på deltic om du inte känner till motorkonfigurationen. 3 vevar. Som tonåring bodde jag en sommar hos en Deltic-järnvägsmekaniker i UK i början på 80-talet. Han visade mig mysteriet...

Lyssna på denna kallstart, sedan den sköna centrifugalregulatorpendlingen samt turbokompressorvisslet!!:Bugar Mannish! :yoparty

[YOUTUBE-ID]CG91fYHcm-k[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Haha! Skönt! :D

Det här är en av de skönaste ljuden jag funnit på YT. Ett UK Deltic lok. Googla på deltic om du inte känner till motorkonfigurationen. 3 vevar. Som tonåring bodde jag en sommar hos en Deltic-järnvägsmekaniker i UK i början på 80-talet. Han visade mig mysteriet...

Lyssna på denna kallstart, sedan den sköna centrifugalregulatorpendlingen samt turbokompressorvisslet!!:Bugar Mannish! :yoparty

[YOUTUBE-ID]CG91fYHcm-k[/YOUTUBE-ID]

Haha :yoparty jag förstår äntligen innebörden av miljöpartiet. :crash

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83

Men snyggt manövrerat!

kom igen!
upp med en tråd om båten... :tuttar
(eller har du nån tråd om den i nåt annat forum ämnat för båtar)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept