Sköta batteriet under vintern?

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
halloj alla!
Tyvärr så blir det bara kallare och mörkare som ni säkert har märkt, så det är väl dags att börja tänka på vinterförvaringen :näsblod :3freak

Så hur ska man göra med batteriet under vintern?
Måste det underhållas med att laddas lite då och då? hur ofta isf? :va

Hojen står i garage med ca 10+ om det har någon som helst betydelse

Har sökt lite men hittar bara gamla trådar så tänkte om det har hänt lite på batterifronten

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej, här kommer du få de mest skiftande svar på hur medlemmarna sköter sina batterier.

Man "ska" egentligen ta bort batteriet från hojen och koppla dit en intelligent laddare som får sitta hela vintern. Så gjorde inte jag.
När hösten kom ställde jag in hojen, låste och kom tillbaks när vårsolen började skina. Punkt. :)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Smacka dit en smart laddare och låt stå, eller dra dit laddaren nån gång ett par dagar per månad eller nått. Så tänkte jag göra i alla fall, får se om hojen startar i vår. :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Optimal förvaring av ett fungerande batteriet är följande:

-Koppla loss det och plocka bort det från hojen
-Ladda upp det fullt 1 gång
-Ställ in det i frysen
-Låt den stå där under hela vintern
-Dagen innan du skall ut och åka igen så plockar du ut det och låter det återfå rumstemperatur i egen takt. Typ över natten.
-Montera tillbaka det i hojen och kör.

Ett batteri som skall förvaras länge mår bra av att vara fulladdat och sedan förvaras i kyla.
Nu tänker de flesta att kalla batterier fungerar ju sämre... :va
Ja, det är helt korrekt. det är därför du skall låta batteriet återfå rumstemperatur innan du börjar bruka det igen.
Men skall det bara förvaras med laddning en längre så är kyla det som gäller.

I gamla mobbförråd (ni vet när vi fortfarande hade möjlighet att mobilisera militära förband) så förvarades fordonsbatterierna i frysar för att kunna plockas ut, värmas upp och vara i funktionsdugligt skick, fasten de förvarats där i xx antal år.

Edit: Värt att notera att ett hälsosamt bilbatteri med rätt laddning/syranivåer har en fryspunkt kring -50/-60. Så det skall klara av att stå i frysen.

Men har man inte möjlighet till att göra ovanstående eller är lite lat så underhållsladdar man det några timmar varannan månad med t.ex. CTEKs mc-laddare. Att låta laddaren stå och mata in laddcykler i den hela vintern är bara onödigt oavsett hur smarta laddarna är.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
halloj alla!
Tyvärr så blir det bara kallare och mörkare som ni säkert har märkt, så det är väl dags att börja tänka på vinterförvaringen
NEJ! LALALALALA! :3freak
Så hur ska man göra med batteriet under vintern?
Måste det underhållas med att laddas lite då och då? hur ofta isf?
Sätt en smartladdare på batteriet. Det är inte hemskt noga egentligen, jag har haft min SX i 5 år nu, och det sitter ett originalbatteri på den fortfarande. Har nog underhållsladdat den 3 av vintrarna, kanske... Och har råkat dra ur batteriet helt genom att råka sätta hojen i parkeringsläge ett par gånger med. :hihi
Hojen står i garage med ca 10+ om det har någon som helst betydelse

Har sökt lite men hittar bara gamla trådar så tänkte om det har hänt lite på batterifronten
Varmgarage är ju att föredra, så det inte pendlar mellan plus och minusgrader hela vintern så det blir massa kondensfukt överallt.

Håll inte på och okynnesstarta hojen utan att varmköra den ordentligt i vinter heller, då det inte är speciellt snällt mot motorn och bygger massa skoj kondensfukt det med. Det är jävligt svårt att ge fan i att starta den när man har den nära till hands när vinterångesten är som värst i februari nån gång.
Finns nog ett par trådar, men ingen större fara. Det är nog fler nybörjare som undrar så din tråd gör ingen direkt skada. :hihi

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Wiseguy's råd är bra om du tänker behålla ditt gamla blybatteri.
Själv försöker jag att vara så elak jag kan mot mina blybatterier så att jag så snart som möjligt kan byta ut dem mot LiPo/LiFe.

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag ställde in hojen förra året lät den stå och startade den på våren. Laddade upp batteriet fullt innan men mer behövdes inte. Jag hade tänkt att gå ut o ladda typ en gång i månaden men det blev aldrig av.

Hojen startade dirrreckt på våren, inga problem alls.

Jag har kallutrymme så temperaturen följer årstiderna.

iNK

Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tack för alla svar :tummenupp

Då det inte finns plats i frysen (+ frugan säger nog stopp på den idén ganska tvärt så tänker inte ens nämna det) kan det då räcka att ladda fullt och låta det stå på balkongen? Inte inglasad eller så och med betonggolv. Eller kommer det vara för stora temperaturskillnader då?

Någon som kan tipsa om en prisvärd (gärna billig) laddare?
Med billig så kanske 4-800:- och inte 2000:- :musik :huvet

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
har en ctec zafir kostar väl runt 500 har originalbatteri i min 05a gsx1400men de första 4 åren hadde jag ingen laddare till den

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då det inte finns plats i frysen (+ frugan säger nog stopp på den idén ganska tvärt så tänker inte ens nämna det) kan det då räcka att ladda fullt och låta det stå på balkongen? Inte inglasad eller så och med betonggolv. Eller kommer det vara för stora temperaturskillnader då?
Mitt försök förra året i att rensa nedersta facket i frysen för 3 batterier slutade med att facket en dag magiskt hade fyllts med frysta grönsaker. Jag som inte ens äter grönsaker :va
Så jag plockade loss dem från hojarna, hade dem i garaget och laddade dem 2 ggr under vintern.
Det är väl vad de flesta gör.

Ett batteri mår dåligt om det står utan ström i sig en längre stund. Eller rent krasst sett så mår ett batteri dåligt från första minuten den är urladdad, men man märker inte kapacitetminskningen förens efter en stund.

Så...så länge du inte har något som drar ström på den, så kommer ett normalt batteri att må alldeles utmärkt av att stå svalt, torrt och laddas upp fullt t.ex 2 ggr under vintern.
Om det står på balkongen, i hallen eller i garaget spelar nog inte så stor roll i ditt fall.
Hade du bott uppe i norr med konstanta minusgrader kanske jag hade sagt balkongen, men nu svalt och torrt.
Är det ett sämre batteri så kan man ju kolla med en voltmeter under vintern ifall volten kryper ned. Gör de det så ladda upp det igen bara.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Många bra tips redan. En CTEK laddare eller dylikt är en bra investering. Inte bara under vinterförvaring av motorcykeln utan även om man t ex reser bort ett par veckor till bilen. Vid köp av laddare hade jag köpt en som är användbar även till t ex bilen. T ex CTEK MSX 5.0 som många mc-firmor, bilfirmor eller biltillbehörsfirmor brukar ha på hyllan.

Genom åren har jag haft två metoder i samband med vinterförvaringen. Den ena var att plocka ur batteriet varje höst. Ladda upp det fullt och sedan låta det vara. Eventuellt ladda upp det en gång under vintern om jag kom ihåg det. Slutligen ladda upp det fullt innan det installerades i hojen på våren. Det fungerade klanderfritt alla år.

Numera har jag en snabbkontakt som gör att jag slipper plocka ur batteriet för att smidigt komma åt det. För att eliminera risken att batteriet laddas ur när batteriet är inkopplat på hojen brukar jag numera koppla in laddaren något oftare under vinterhalvåret.

Nyckeln till ett långlivat batteri är att man inte låter det laddas ur eller bli svagt. De fordon jag har haft genom åren där jag fått byta batteri har berott på att batteriet av olika skäl har blivit misshandlade.

Har nämnt det tidigare att mitt batteri som sitter i 748an fortfarande är det som levererades med hojen 2002. Jag är väldigt förundrad över det. Har blivit lite av en sport att se hur länge man vågar lita på det.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
En CTEK laddare eller dylikt är en bra investering. Inte bara under vinterförvaring av motorcykeln utan även om man t ex reser bort ett par veckor till bilen.

Det där retar mig med moderna bilar. Hade tidigare en BMW som brukade ladda ur sig om den stod en vecka. "Max 3 dagar klarar dessa utan underhållsladdning" meddelade märkesverkstan glatt. Då var detta en 750 av modernare snitt och fullsmetad med elektronik, men jag tyckte ändå det var dåligt att man i princip inte kunde ta bilen till flygplatsen...

Det slutade med att jag knallade över till säljavdelning och uttryckte mitt intresse att köpa en ny av samma model "om den klarar av att parkeras i minst två veckor utan att batteriet ballar ur". "Inga problem - skriv på här bara..."

Tog honom i armen och gick över till verkstan. "Prata med varandra för f----n!"

Generatorn byttes på garanti, sen var det löst.

iNK

Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra

Då jag själv håller på med radiostyrt och har en laddare så kan jag då använda den? :näsblod
Det hade varit jäkligt smidigt :tummenupp

Står det på batteriet vad det heter? tänker det finns ju LiPo, LiFe, Gel osv osv
Gissar att det sitter ett vanligt blybatteri i men vet inte vad det kallas :va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det där retar mig med moderna bilar. Hade tidigare en BMW som brukade ladda ur sig om den stod en vecka. "Max 3 dagar klarar dessa utan underhållsladdning" meddelade märkesverkstan glatt. Då var detta en 750 av modernare snitt och fullsmetad med elektronik, men jag tyckte ändå det var dåligt att man i princip inte kunde ta bilen till flygplatsen...

Det löste ju sig smidigt. Alltid lika roligt med dåliga förklaringar. Jag håller med dig om att det är lite av ett problem med moderna bilar. Ett annat är att man av rädsla för att något ska ta skada inte vill lämna dem strömlösa genom att koppla ur batteriets ena pol om man vet med sig att den ska stå ett bra tag. Det är där en underhållsladdare kommer in i bilden.

Äldre bilar med enkel elektronik var det bara att sätta en brytare vid batteriet. Se till att batteriet var i god kondition. Bryta strömmen vid längre förvaring och sedan sluta kretsen igen genom att skruva på reglaget och vrida om startnyckeln. Det är något befriande med det i all sin enkelhet.

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Har inte läst tråden men dom gånger jag har haft problem med batterier är när jag underhållsladdat under vintern. Nu skiter jag i det och låter hojen stå. Inte haft ett problem dom senaste 3 åren.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ser till att det är bra laddat, normalt från hojens laddning, parkerar i varmgarage och kopplar loss kablarna från batteriet - klart.

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
Då jag själv håller på med radiostyrt och har en laddare så kan jag då använda den? :näsblod
Det hade varit jäkligt smidigt :tummenupp

Står det på batteriet vad det heter? tänker det finns ju LiPo, LiFe, Gel osv osv
Gissar att det sitter ett vanligt blybatteri i men vet inte vad det kallas :va
Har en ICharger 208b och ett P350 nätaggregat från Autopartner.
Ställer in min på Pb battery i program select och i Pb charge på .40A 12.0V (6S). Gäller blyack.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...