Sköta batteriet under vintern?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag brukar inte göra någe alls... Vrida på tändningen å starta på våren...

Kanske inte de smartaste, men de funkar för mig...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Har en ICharger 208b och ett P350 nätaggregat från Autopartner.
Ställer in min på Pb battery i program select och i Pb charge på .40A 12.0V (6S). Gäller blyack.
0,4 A är väldigt fegt. En tiondel av kapacitet kan man ladda utan att batteriet bryr sig ett smack.
(motsvarande tal för LiFe är att ha en laddström som är lika som kapaciteten).
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
0,4 A är väldigt fegt. En tiondel av kapacitet kan man ladda utan att batteriet bryr sig ett smack.
(motsvarande tal för LiFe är att ha en laddström som är lika som kapaciteten).
Läste nu på mcbodens råd(sök på laddström mcbatteri) och förstod att man generellt laddar med 14,2-14,6V spänning. Ställer nu in min laddare på 14V(7S) vid laddning av Pb batteri(gel) och samma strömstyrka.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns många olika skolor inom området hur man ska hantera batteriet under vinterförvaringen.

Jag personligen har testat lite olika.

I lägenheten vi bodde i så fanns inga uttag i parkeringsgaraget så då fick hojen helt sonika stå utan underhållsladdning och det fungerade utmärkt. Självurladdningen i ett blybatteri är bara någon enstaka procent på en månad så under förutsättning att inte hojen har elektronik som drar ström medan den står så ska det inte vara något problem om bara generatorn har laddat upp batteriet helt.

Numera har jag garage med tillgång till el och då gör jag så att när jag ställer in den och inte räknar med att köra mer så kör jag en laddning med CTEK för att vara säker på att batteriet är helt fullt. Sen låter jag den stå utan underhållsladdning. Sen brukar jag någon gång under vintern koppla in laddaren för att se så att batteriet inte tappat laddningen. Den har i normalfallet gått igång då men inom loppet av kanske 15 minuter konstaterat att nu är batteriet fullt. Dvs det har inte tappat särskillt mycket.

Dvs du kan göra hur du vill så länge som du ser till att batteriet är fulladdat när du ställer undan hojen och du ser till att du inte har något som drar ström.
Kan du ha det kallt så är det att föredra då självurladdningen är lägre i låg temperatur men det har ingen avgörande betydelse.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tack för alla svar :tummenupp

Blir till att ladda fullt och sen koppla ur det och ladda någon gång ibland om man kommer ihåg :huvet
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top