Ska bli göteborgare.. Var ska man bo!?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tjena!

Fick ett ryck och tänkte att jag skulle studera lite. Så nu blir det Chalmers i tre år. Men så måste man ju ha någonstans att bo också, frågan är vart?

Antar att det finns ställe man ska hålla sig borta ifrån, vilka är dessa? Vilka område är bra?

Hur är det att bo i Kungsbacka tex om man ska in i centrala Gbg varje dag?

Kanske t.om. någon som är sugen på att hyra ut ett rum? :näsblod

/ Fredrik

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det är väll tyvärr så i götet att man bor där man kan..... inte så att det finns särskilt mycket att välja på.

Även dom mindre atraktiva områdena är helt uthyrda.

www.boplats.se

Lycka till

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det är väll tyvärr så i götet att man bor där man kan..... inte så att det finns särskilt mycket att välja på.

Även dom mindre atraktiva områdena är helt uthyrda.

www.boplats.se

Lycka till
Har också fått den uppfattningen :gnissla

Men att ta sig från Kungälv, Mölnlycke, Kungsbacka, Lerum och in till stan är väl inga större problem? Åka tåg är ju inte direkt jobbigt så.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Från Kungsbacka och Lerum går det pendel ganska ofta. Brorsan bor lite utanför Mölnlycke och det går bra med kollektivtrafik där. Gissar på att det är likadant med Kungälv.
Jag har fått för mig att det dock inte är så jättelätt att hitta bostad i de områdena heller, om man inte hostar upp en del cash. Är osäker på det så det kan ju vara värt att kolla upp. :)

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Hypermotard
Från Kungsbacka och Lerum går det pendeltåg väldigt ofta. Skall du bo åt Kungälv eller Mölnlyckehållet så blir det buss. De flesta studenterna bor ju i studenthem som är spridda på olika platser runt GBG. De flesta ligger väl väldigt centralt och störst tror jag är Johanneberg eftersom Chalmers ligger där. Både tjejen och en polare bor i Johanneberg. Att få tag i ett hyreskontrakt på en vanlig lägenhet tror jag blir svårt även om du anger att du vill bo i Angered, Bergsjön, Hammarkullen (Där jag för övrigt är uppväxt) och Gårdsten som några av de mer "livligare" förorterna heter :)
//Robban

Josefine*

.....
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
R6 -00
De flesta studenterna bor ju i studenthem som är spridda på olika platser runt GBG. De flesta ligger väl väldigt centralt och störst tror jag är Johanneberg eftersom Chalmers ligger där.
//Robban

Jag tänkte på det också, kolla upp studentlägenheterna. Hade själv föredragit Johanneberg alla gånger, före exempelvis Kungsbacka, mest för avståndets skull. Helt omöjligt är det ju inte att hitta lght, bara lite tålamodsprövande:gnissla Ett alternativ är ju att börja att bo i nån av grannkommunerna, o sen lägga lite tid på att hitta ett ok boende mer centralt, med plats att ställa hoj o så...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Fick ett Pm av en här på Sh nyss. Kanske löser sig oväntat bra! :)

Tack för alla svar och tips! Guld värt när man som yngling kommer till en ny stad! :tummenupp

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Ska gå mekatronik-utbildningen :)

Dvs Lindholmen?

Isf kan det nog vara lite tungt att bo uppe i Johanneberg.
Jag vet att dem bygger studentboenden så det knakar ca 150m från chalmers lindholmen.

Bor du i någon av kranskomunerna, som kungsbacka, mölnlycke, mölndal, kungälv etc, så går det kanonbra lokaltrafik via centralstationen, och sen går stombussen (16) var 5-10onde minut i rusningstrafiken. funkar kanon!

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Jag bor på Linholmen, och det är ett hyfsat område att bo i om man bortser från Bandidos klubblokal och hemmet för knarkande ungdomar. Det är också ganska nära några lite sämre områden på Hisingen men själva Lindholmen/Sannegårdshamnen är väldigt fint.

Mycket bra kommunikation via stombussar, bra kebabhak med fullständiga rättigheter och gångavstånd till Coop/Burger King. SGS har garageplatser och polisen patrullerar området med ganska täta intervall. Det är bara att flytta hit :tummenupp

sgsstudentbostader.se

edit: Om utbildningen nu är på Chalmers Lindholmen vill säga.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Såååååja! Nycklar hämtade :D

Tackar Miss_Orchidee för allt! Sjysst som tusan! :tummenupp :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy