Ska bygga en flotte/flytbrygga

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Någon här borde ha erfarenhet av detta? Jag hade lite flyt-don på G men det rann ut i sanden men jag ska försöka ta tag i det hela igen.
Men nu är det själva byggandet som går först, flytandet får bli ett senare problem :)
Vart hittar jag ritningar, om det ens finns? Hur stor bör den vara? Vilka mått fungerar bäst, hur djupt ska den gå, hur beräknar jag flytkraften, vilket virke osv.

Mina önskemål: 4x6 m eller 3x6 m, den ska fraktas ca 200m på en trafikerad väg så det är inte hela världen om den är så stor.
Man ska kunna vara 6-8pers ombord samtidigt som MAX.
Staket hela vägen runt om, med grind framtill och öppet baktill där badstege och motor kommer infinna sig.
Uppfällbar gångbro som ska kopplas ihop med bryggan.

Nå, är det något speciellt jag ska tänka på innan jag sätter igång? Som sagt, flyt-don och motor kommer senare, tänkte bygga den inom kort medans jag har några dagar över och sen fyller styvfar 40 på torsdag så det blir troligtvis en present till päronen.

Jag är mycket tacksam för någon ritning av något slag MEN även bra bilder på flottar där jag ser hur de är uppbyggda.
Nu ska jag sätta mig och göra en provisorisk ritningså jag vet hur mycket virke det går åt och vad det kommer kosta.

Ritning? Är det inte bara att anpassa storleken efter flytdonen (tunnor?) och använda lite fantasi ....

Lycka till under de närmsta 4 dagarna. :tummenupp

Jo men det är bara det att jag har det inte klart med flytdon ännu och måste vara klar med ritningar (något sånär iaf) till på onsdag så jag vet hur mycket den kommer kosta i byggmateriel. Svärfar skulle kolla upp vad det kostar för honom att köpa oljefat (oanvända givetvis) genom sitt företag men han är i Östersund till på onsdag :(
Ska även försöka få tag på återförsäljare av "cellplast-block" eller dylikt och se vad som blir bäst i både pris och funktion.
Sen räknar jag stort på måtten just nu för att sedan kunna minska ned dem när jag har fått allt klart, bara för att veta vad max-priset kommer hamna på.

Vad kostar tryck-impregnerat virke i dessa mått: 2x4, 2x5, 1x2? (tum givetvis)

Som Morlock säger ritningar är lite svårt.

Skaffa plastunnor dom rostar inte,ring till närmsta kemiska industri och fråga där.

Lägg ut X antal tunnor i det mönstret du vill ha, bygg en regelstomme runt dom och lås fast tunnorna med plastband (sådana som man använder till pallar osv).

Slå på staketstolpar och lägg sedan däcket.

Gör klart staket och andra finesser.

Plätt-lätt.

Långa farbron skrev:
Som Morlock säger ritningar är lite svårt.

Skaffa plastunnor dom rostar inte,ring till närmsta kemiska industri och fråga där.

Lägg ut X antal tunnor i det mönstret du vill ha, bygg en regelstomme runt dom och lås fast tunnorna med plastband (sådana som man använder till pallar osv).

Slå på staketstolpar och lägg sedan däcket.

Gör klart staket och andra finesser.

Plätt-lätt.

Näe, det är ingen bra ide enligt mig för då får jag inte den som jag vill ha den. Plast-tunnor dock är en bra ide, men svårt att få tag på BILLIGT.

Nån som vet vart jag får tag på vägtrummor eller dylikt? Tänkte kapa av dem snett i ena änden och sedan plasta ihop dem med dubbla bottnar med fogskum mellan=tätt. Det är det bästa alternativet hittills men då vet jag inte priset ännu dock :( 3 stycken sådana skulle ge en bärkraft på över 3 ton och vi behöver ca 1600kg bärkraft :tummenupp

Gör en en plattform som du vill ha den med "kjolar" neråt en 30-100 cm, vänd upp und ner och fyll med polyuretan 2-komponent. Hey presto, den flyter.

Tänk på att få ut flytkropparna mot hörnena så mycket som möjligt. bättre att lämna tomt i mitten under än att knuffa in grejerna i mitten.

En tvåhundraliterstunna ger knappt 200 kg flytkraft om du sänker ner den helt under vatten. En tunna per passagerare borde väl vara en rinlig marginal, plus ett par för plankor o dyl.

Fler flytkroppar ger större säkerhet om du går läck. En stor tank och du sjunker om du river ett hål. 8 tunnor och en som går läck märks knappt.

*KTM Mannen* skrev:
Har byggt några flytbryggor och har handlat av www.svenskaflytblock.se dom har det mesta!

skicka efter katalogen eller ladda ner ring även dom så får du råd!

mvh Thomas

Tack för den länken, ska ringa dem imorrn!

Chrille, jo jag satsar på att montera det efter sidorna. Fick dock reda på priset nu, 200:-/fat (200liter om jag inte fattade fel). Inte så dyrt kan tyckas, men det går åt 10-12st sen kommer byggmaterialet samt motor= uppe i nästan 10lax :(

sismo, det är en hyffsad ide som jag och polaren spånade på förut men vart får jag tag på grejjer till det och vad kostar det? Byggskum på ekonomi-tub skulle sitta fint :)

Edit/ kollade priserna på flytblocken nu och de var inte billiga :( 520:-/styck och ungefär 8 (minimum) går åt. Mao inget alternativ om jag inte köper dem i tyskland där de kostar runt hälften förmodar jag.

Last edited:
Polyuretan är inte så dyrt, men var du får tag på det, det vet jag ej.

Förmodligen ngn fackhandel... Kolla runt lite på nätet, så hittar du nog snart.

F.ö. så är tryckat trä realtivt dyrt, kolla med ngn polare som är snickare, de kan oftast fixa hyffsad rabatt.

sismo skrev:
Polyuretan är inte så dyrt, men var du får tag på det, det vet jag ej.

Förmodligen ngn fackhandel... Kolla runt lite på nätet, så hittar du nog snart.

F.ö. så är tryckat trä realtivt dyrt, kolla med ngn polare som är snickare, de kan oftast fixa hyffsad rabatt.

Hmmm, svärfar har fixat Polyuretan-stavar till mig som kostar lite drygt från 1000:-/m med dimension av 75mm och uppåt, inte så dyrt :rolleyes: Iofs så kanske det är billigt i flytande form men ändå....
Jag har jobbat som snickare och ska snart starta egen byggfirma så det är nog inget problem, sen kostar det från 15:-/lm och uppåt på de billigare bygghusen. Just nu är problemet flytdonen men det får bli ett senare problem i värsta fall, måste börja bygga inom kort så jag hinner klart med den innan jag har arslet fullt igen :(

Ok, varsågod; Det blev 6st tunnor men jag har 3st till står i garaget för montering. Flottten blev ca 12 kvm stor och vi har åkt 10 pers samtidigt på den. Den blev jävligt bra faktiskt, lite bökigt att ta upp den ur sjön då den är så stor. Nu till helgen kommer det en lastbil med kran och lyfter upp den åt mig.
Bilder finns redan på sporthoj :)

Kör ytterliggare ett trådlyft i denna tråd.

Tänkte försöka få till någon sorts flytbrygga uppe i stugan. För fiske och :fyllisar.
Tror nog måttet 12kvm skulle kunna vara lagom.

Har "obegränsat" med plastdunkar (25l) att använda.
Och kompis som jobbar på brädgård.
Så materialet är inte direkt något problem.

Frågan är dock hur jag/vi ska bygga den.
~3x4m kanske skulle vara lagom? (Har två stenar den ska vinschas upp mellan, så bra om den inte är för bred.)
Ska man ha bänkar eller lite lägre soffor? Någon typ av bord?
Kanske något med lastpallar? :va (Går ju att bygga ryggarna hemma, och bara ställa dit pallarna när man är klar med själva flotten.)

soffa+lastpallar.bmp

http://mittgronalillarum.blogspot.com/2011/06/soffa-av-lastpallar.html
http://inspirationsdesign.blogg.se/2009/may/sittplats-av-lastpallar-igen.html

snyggt-bord-av-lastpallar_127721576.jpg

Räcken? Ska ju fortfarande gå att fiska från den...
Hur göra plats för eld/grill? Finns ju gott om vatten att släcka med :rolleyes:

Alla förslag/synpunkter är bra :tummenupp

Last edited:
Kör ytterliggare ett trådlyft i denna tråd.

Tänkte försöka få till någon sorts flytbrygga uppe i stugan. För fiske och :fyllisar.
Tror nog måttet 12kvm skulle kunna vara lagom.

Har "obegränsat" med plastdunkar (25l) att använda.
Och kompis som jobbar på brädgård.
Så materialet är inte direkt något problem.

Frågan är dock hur jag/vi ska bygga den.
~3x4m kanske skulle vara lagom? (Har två stenar den ska vinschas upp mellan, så bra om den inte är för bred.)
Ska man ha bänkar eller lite lägre soffor? Någon typ av bord?
Kanske något med lastpallar? :va (Går ju att bygga ryggarna hemma, och bara ställa dit pallarna när man är klar med själva flotten.)

soffa+lastpallar.bmp

http://mittgronalillarum.blogspot.com/2011/06/soffa-av-lastpallar.html
http://inspirationsdesign.blogg.se/2009/may/sittplats-av-lastpallar-igen.html

snyggt-bord-av-lastpallar_127721576.jpg

Räcken? Ska ju fortfarande gå att fiska från den...
Hur göra plats för eld/grill? Finns ju gott om vatten att släcka med :rolleyes:

Alla förslag/synpunkter är bra :tummenupp

Svårt att se hur man får till det på ett smidigt sätt med 25l-dunkar, som dessutom är ganska mjuka?
Tänk på vikten, lastpallar väger en hel del. Jag har ett vanligt stort plastbord med plats för 8 och sen vikstolar i plast till det som även funkar som solstolar. Funkar perfekt och väger inte mycket.

Så här gjorde jag med räcke på båten, nu sitter det grind både fram och på sidan och sen en utfällbar stege till det.
Öppningen på sidan är för att underlätta vid kräftfisket.
flytbrygga.jpg

Svårt att se hur man får till det på ett smidigt sätt med 25l-dunkar, som dessutom är ganska mjuka?
Tänk på vikten, lastpallar väger en hel del. Jag har ett vanligt stort plastbord med plats för 8 och sen vikstolar i plast till det som även funkar som solstolar. Funkar perfekt och väger inte mycket.

Borde det inte fungera att man bygger en "stomme" i 45x145-190, med lagom stora "rutor" för 3-4 st dunkar? Som man sedan surrar med spikband?
Ja, det gäller vanliga Aspen-dunkar, så de är väl rätt så mjuka.

Jo, jag kom på det efter att ha funderat ett tag. Så lastpallssoffor får det bli hemma på magasinet istället. Funkar nog som sagt bättre med lösa stolar/bord.

Så här gjorde jag med räcke på båten, nu sitter det grind både fram och på sidan och sen en utfällbar stege till det.
Öppningen på sidan är för att underlätta vid kräftfisket.

Flådigt :tummenupp
Känns dock som att man skulle vilja ha ett lägre räcke för att det ska fungera med kastspöna.
Får väl köra med flytvästtvång :rolleyes:

Borde det inte fungera att man bygger en "stomme" i 45x145-190, med lagom stora "rutor" för 3-4 st dunkar? Som man sedan surrar med spikband?
Ja, det gäller vanliga Aspen-dunkar, så de är väl rätt så mjuka.

Jo, jag kom på det efter att ha funderat ett tag. Så lastpallssoffor får det bli hemma på magasinet istället. Funkar nog som sagt bättre med lösa stolar/bord.

Flådigt :tummenupp
Känns dock som att man skulle vilja ha ett lägre räcke för att det ska fungera med kastspöna.
Får väl köra med flytvästtvång :rolleyes:

Skall man hålla sig någorlunda nykter och inte ha obevakade småbarn på, så är inte räcket så viktigt.
Ramlar man i, så klättrar man upp igen.
Eller så snackar man med Bosse och städar ur plånboken.
http://www.floattech.se/sv/fotoalbum-bryggor-och-flotter/flottar/

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...