Ska bygga en flotte/flytbrygga

Borde det inte fungera att man bygger en "stomme" i 45x145-190, med lagom stora "rutor" för 3-4 st dunkar? Som man sedan surrar med spikband?
Ja, det gäller vanliga Aspen-dunkar, så de är väl rätt så mjuka.

Jo, jag kom på det efter att ha funderat ett tag. Så lastpallssoffor får det bli hemma på magasinet istället. Funkar nog som sagt bättre med lösa stolar/bord.

Flådigt :tummenupp
Känns dock som att man skulle vilja ha ett lägre räcke för att det ska fungera med kastspöna.
Får väl köra med flytvästtvång :rolleyes:

Som sagt, jag är tveksam till att det kommer funka tillräckligt bra men det kan ju vara värt att testa. Jag har gratis tunnor så därför valde jag det. Men nu ska jag bygga en ny flytbrygga som förlängning av bryggan vid stugan och den kommer jag troligtvis bygga med cellplast som jag kommer forma som en köl och sedan plasta in dem med glasfiberväv så att det blir slagtåligt och styvt. Med en 60hk+ motor på den så lär den gå fort :)
Räcket är inte för högt för att stå och fiska vid och vill man sitta ned och kasta (vilket man inte gör ändå) så har man öppning både på sidan och i fören.
Jag och brorsan har fångat många abborrar från bryggan och det är en perfekt partybrygga då man utan problem kan sitta 10-12st och grilla på den så bygg inte för litet när du väl bygger.
Jag har en 60kp-elmotor på den, började med en 32kp men den var för klen och batterierna tog slut för fort. Nu kan man köra maxfart i ca 2h på ett bra batteri.

Borde det inte fungera att man bygger en "stomme" i 45x145-190, med lagom stora "rutor" för 3-4 st dunkar? Som man sedan surrar med spikband?
Ja, det gäller vanliga Aspen-dunkar, så de är väl rätt så mjuka.

En femlitersdunk lyfter ungefär fem kilo.
Om den är helt nedsänkt i vattnet.
Du vill förmodligen bara ha halva dunken nedsänkt.
2,5 kilo/dunk.
Man vill dessutom ha den tillräckligt högt i vattnet (obelastad) för att inte virket skall vara under ytan.
Det behövs tillräcklig flytkraft för att åtminstone 4 personer skall kunna stå på en sida.
Spikband kommer att skava igenom plasten ganska fort.

Vi har byggt med plastfat surrade med spännband.
Det sliter märkbart bara det.
Flytblock med ett par brädlappar under i färdriktningen fungerar förmodligen bäst när man skall motorisera.

Skall man hålla sig någorlunda nykter och inte ha obevakade småbarn på, så är inte räcket så viktigt.
Ramlar man i, så klättrar man upp igen.
Eller så snackar man med Bosse och städar ur plånboken.
http://www.floattech.se/sv/fotoalbum-bryggor-och-flotter/flottar/

Med tanke på ölen så kanske det är lika bra att bygga en bur istället :D

Ja, det där kanske var lite overkill.

Som sagt, jag är tveksam till att det kommer funka tillräckligt bra men det kan ju vara värt att testa. Jag har gratis tunnor så därför valde jag det. Men nu ska jag bygga en ny flytbrygga som förlängning av bryggan vid stugan och den kommer jag troligtvis bygga med cellplast som jag kommer forma som en köl och sedan plasta in dem med glasfiberväv så att det blir slagtåligt och styvt. Med en 60hk+ motor på den så lär den gå fort :)
Räcket är inte för högt för att stå och fiska vid och vill man sitta ned och kasta (vilket man inte gör ändå) så har man öppning både på sidan och i fören.
Jag och brorsan har fångat många abborrar från bryggan och det är en perfekt partybrygga då man utan problem kan sitta 10-12st och grilla på den så bygg inte för litet när du väl bygger.
Jag har en 60kp-elmotor på den, började med en 32kp men den var för klen och batterierna tog slut för fort. Nu kan man köra maxfart i ca 2h på ett bra batteri.

Ja, min tanke var mest att göra något så enkelt som möjligt. Och kommer nog iaf att testa köra med dunkarna. Annars får man väl ta och leta på några tunnor.

Det låter ju riktigt trevligt med en stor brygga. Men har väldigt begränsat med plats där man ska dra upp bryggan.
Om man nu öht måste ta upp den? :va Grannens flytbrygga har legat i 10+ år utan problem.

Men det kanske ändras innan det är dags att bygga...
Vad har du räknat på att cellplast + plastning kommer att kosta?

Haha, siktar du på snabbaste flotten eller? :D

Motor har jag inte tänkt på så mycket än.
Har ett par som ligger i boden, så det får lösa sig då.

En femlitersdunk lyfter ungefär fem kilo.
Om den är helt nedsänkt i vattnet.
Du vill förmodligen bara ha halva dunken nedsänkt.
2,5 kilo/dunk.
Man vill dessutom ha den tillräckligt högt i vattnet (obelastad) för att inte virket skall vara under ytan.
Det behövs tillräcklig flytkraft för att åtminstone 4 personer skall kunna stå på en sida.
Spikband kommer att skava igenom plasten ganska fort.

Vi har byggt med plastfat surrade med spännband.
Det sliter märkbart bara det.
Flytblock med ett par brädlappar under i färdriktningen fungerar förmodligen bäst när man skall motorisera.

Flytkraften tror jag nog inte är något större problem. Är ju bara att sätta dit flera dunkar det.
Bra att du sa det, hade inte tänkt på att det skaver.

Kanske skulle kika på plastfat istället då...

Om du har nån livsmedelsindustri i närheten så har de nog plastdunkar o plasttunnor som de ska slänga

Det låter ju riktigt trevligt med en stor brygga. Men har väldigt begränsat med plats där man ska dra upp bryggan.
Om man nu öht måste ta upp den? :va Grannens flytbrygga har legat i 10+ år utan problem.

Men det kanske ändras innan det är dags att bygga...
Vad har du räknat på att cellplast + plastning kommer att kosta?

Haha, siktar du på snabbaste flotten eller? :D

Jag räknar med att hamna på under 12 000:- med cellplast och glasfiber men det är bara vad jag hoppas på. Då blir det riktigt mycket flytkraft och jäkligt stabilt.
Snabbaste flotten är vad jag siktar på ja. Enligt uppgift så ska den snabbaste flytbryggan i Hjälmaren/mälaren toppa 18 knop och jag vill gärna komma upp i +20 :) Dock måste nog större motor inhandlas till det men jag börjar snålt för att se hur mycket mer som krävs. En aluminiumram kommer även omgärda det hela för extra stabilitet och jag ska även få ett pris på svetsade pontoner i aluminium men jag misstänker att det blir jääääävligt dyrt även om jag bara betalar inköpspris på material och utan kvitto på svetsningen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick