Ska bygga en raketmotor!

Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Ärr secksa
En vätske-driven är på tok för svår att få att fungera BRA..

En med fasta bränslen är.. lite tråkigt.. För lätt?

Så.. drivmedlet får bli, VATTEN!

Idén är då en såkallad "steam rocket", som tydligen har en tank för vatten som är kopplad till en ventil och vidare till "dysan" (?).
Sen så värmer map upp vattnet till, tex 250 grader så att det blir överhettat och inte kan koka eller ånga bort pga trycket i tanken. Sen så öppnar man ventilen.. de ska tydligen va ett JÄVLA tryck i sådanna!

Är det nån som vet nått? Ritningar? Filmer?

Vad är viktigt att tänka på? Att tanken håller? ;)

Mvh

Rock ´n Robin skrev:
2316355 En vätske-driven är på tok för svår att få att fungera BRA..

En med fasta bränslen är.. lite tråkigt.. För lätt?

Så.. drivmedlet får bli, VATTEN!

Idén är då en såkallad "steam rocket", som tydligen har en tank för vatten som är kopplad till en ventil och vidare till "dysan" (?).
Sen så värmer map upp vattnet till, tex 250 grader så att det blir överhettat och inte kan koka eller ånga bort pga trycket i tanken. Sen så öppnar man ventilen.. de ska tydligen va ett JÄVLA tryck i sådanna!

Är det nån som vet nått? Ritningar? Filmer?

Vad är viktigt att tänka på? Att tanken håller? ;)

Mvh

Har hört talas om och varit med och byggt diverse raketer/jetmotorer men denna har jag missat. Låter lite vanskligt med vatten som upphettas eftersom du inte kan kontollera trycket precis. Men ser du till att tanken klarar ett visst tryck och sedan sätter en säkerhetsventil på den så ska det vara lungt.

Sen är det väldigt viktigt med utformningen på dysan/utblåset för att få maximal effekt. Så mitt tips är att testa lite olika utformingar. Läs på lite aerodynamik så får du en idé om hur det ska vara.

Lycka till och glöm inte att visa resultatet här sen!

Raketmotor är ämnet o ni tar upp ångmaskiner & bottle rockets o skit.. :P :6surkart

Sorry, men det var ju bara för lätt för att avstå... :hihi :lol :rofl

War-psycho skrev:
2316395 Raketmotor är ämnet o ni tar upp ångmaskiner & bottle rockets o skit.. :P :6surkart

Exakt, skjut upp en HD i omloppsbana istället. Då snackar vi raket!

War-psycho skrev:
2316395 Raketmotor är ämnet o ni tar upp ångmaskiner & bottle rockets o skit.. :P :6surkart

tss.. :fyllisar

INTE en bottlerocket ELLER ångmaskin.. :brinnerup

Överhettat vatten! :yoparty

GrimReaper skrev:
2316369 Har hört talas om och varit med och byggt diverse raketer/jetmotorer men denna har jag missat. Låter lite vanskligt med vatten som upphettas eftersom du inte kan kontollera trycket precis. Men ser du till att tanken klarar ett visst tryck och sedan sätter en säkerhetsventil på den så ska det vara lungt.

Sen är det väldigt viktigt med utformningen på dysan/utblåset för att få maximal effekt. Så mitt tips är att testa lite olika utformingar. Läs på lite aerodynamik så får du en idé om hur det ska vara.

Lycka till och glöm inte att visa resultatet här sen!

Sök efter "steam rocket" på google and you will find!

Offan! Du vet va du pratar om alltså? Vet du var man kan få information om dysor? Gissar på att utfomningen ändrar acc/fart? Men man kan väl kontrolera trycket? eller förstår jag inte vad du menar?

Edit.. BLIR det ens nått speciellt tryck i behållaren? Jamenar man kan ju ha överhettat vatten utan tryck! Så länge det inte år nån ånga som kan pressa på så blir de väl inget tryck? eller ä ja ute o cyklar nånstans?

Last edited:
Rock ´n Robin skrev:
2316432Sök efter "steam rocket" på google and you will find!

Offan! Du vet va du pratar om alltså? Vet du var man kan få information om dysor? Gissar på att utfomningen ändrar acc/fart? Men man kan väl kontrolera trycket? eller förstår jag inte vad du menar?

Precis, det finns bara en utformning för att skapa den optimala dragkraften och det gäller att hitta den. Det är lättare sagt än gjort och jag kan tyvärr inte bara säga hur det ska vara. Jag kan dock kolla i mina gamla aerodynamikböcker för att se om jag kan hitta någon formel för det hela.

Det du vill åstakomma är iaf en linjär utströmning av ångan och inte en diffuserad. Det blir lite som om du tar bort "pistolen" från din trädgårdsslang så sprutar vattnet överallt och det vill man inte.

Det jag mena med att man inte kan reglera trycket är att om du ska värma vatten så är det svårt att hålla vattnet på en konstant temeratur för ett konstant tryck. Men detta går ju att kontrollera med ventiler förståss. Allt beror på hur avancerat det ska vara.

Ska googla lite och kolla mina aerodynamikböcker så återkommer jag.

Rock ´n Robin skrev:
2316432Edit.. BLIR det ens nått speciellt tryck i behållaren? Jamenar man kan ju ha överhettat vatten utan tryck! Så länge det inte år nån ånga som kan pressa på så blir de väl inget tryck? eller ä ja ute o cyklar nånstans?
Ja, du är ute o cyklar mer än vanligt, Mr_Robin,, Varmt vatten expanderar = tryck. Ju varmare desto högre tryck.

GrimReaper skrev:
2316459 Precis, det finns bara en utformning för att skapa den optimala dragkraften och det gäller att hitta den. Det är lättare sagt än gjort och jag kan tyvärr inte bara säga hur det ska vara. Jag kan dock kolla i mina gamla aerodynamikböcker för att se om jag kan hitta någon formel för det hela.

Det du vill åstakomma är iaf en linjär utströmning av ångan och inte en diffuserad. Det blir lite som om du tar bort "pistolen" från din trädgårdsslang så sprutar vattnet överallt och det vill man inte.

Det jag mena med att man inte kan reglera trycket är att om du ska värma vatten så är det svårt att hålla vattnet på en konstant temeratur för ett konstant tryck. Men detta går ju att kontrollera med ventiler förståss. Allt beror på hur avancerat det ska vara.

Ska googla lite och kolla mina aerodynamikböcker så återkommer jag.

Okej! Ja det vore guld värt o få lite information om dysor och utformning! Är dom utfomade som en kon eller har dom tex större delning i början än i slutet?

Nej så nej! Men jag kommer ha övertrycks ventil.. MEN kommer det bli tryck i behållaren? VAD ger tryck?

Edit.. termostat får duga!

Thermal skrev:
2316465 Ja, du är ute o cyklar mer än vanligt, Mr_Robin,, Varmt vatten expanderar = tryck. Ju varmare desto högre tryck.

Expanderar varmt vatten? OCH kallt vatten/is?

Jag funderar på om det inte är du som är lite ute o cyklar.. för man kan ju få överhettat vatten i en mugg från microvågsugnen tex.. och de händer ju ingenting förrens man typ lägger i en tepåse.. o då i en sluten behållare UTAN LUFT, BARA vatten i.. Vattnet kommer väl inte att reagera förrens det når dysan?

Rock ´n Robin skrev:
2316496 Expanderar varmt vatten? OCH kallt vatten/is?

Jag funderar på om det inte är du som är lite ute o cyklar.. för man kan ju få överhettat vatten i en mugg från microvågsugnen tex.. och de händer ju ingenting förrens man typ lägger i en tepåse.. o då i en sluten behållare UTAN LUFT, BARA vatten i.. Vattnet kommer väl inte att reagera förrens det når dysan?

Har du inte ens så mycket koll på vatten, ånga och tryck att du inte vet att vatten expanderar under tillförd värme ska du nog låta bli det där projektet.
Ett enkelt experiment, ta en tom treotub, fyll i lite vatten och sätt på korken. Värm upp, vad händer? Jo korken åker upp. Varför? Läs ovan.

Thermal skrev:
2316521 Har du inte ens så mycket koll på vatten, ånga och tryck att du inte vet att vatten expanderar under tillförd värme ska du nog låta bli det där projektet.
Ett enkelt experiment, ta en tom treotub, fyll i lite vatten och sätt på korken. Värm upp, vad händer? Jo korken åker upp. Varför? Läs ovan.

Men för i helvete ge dig! Du skämmer ju ut dig själv!

ÅNGA GER TRYCK! ÖVERHETTAT VATTEN GER INTE TRYCK!

Alltså hade jag rätt! Jag har INTE sagt att ÅNGA inte ger tryck.. men om man fyller en sluten behållare med vatten till 100% o hettar upp den till 250grader så blir det inte så mycket tryck! För du vet väl att vatten inte kokar under tryck? :fatta!

Alltså vet du vad överhettat vatten innebär?

Dessutom så expanderar inte vatten av värme.. Läs fysik!

Rock ´n Robin skrev:
2316496 Okej! Ja det vore guld värt o få lite information om dysor och utformning! Är dom utfomade som en kon eller har dom tex större delning i början än i slutet?

Nej så nej! Men jag kommer ha övertrycks ventil.. MEN kommer det bli tryck i behållaren? VAD ger tryck?

Edit.. termostat får duga!

Expanderar varmt vatten? OCH kallt vatten/is?

Vatten är så vitt jag vet det ända ämnet som både expanderar när det blir fast form (is) och när det blir gas (ånga). Det är väldigt speciellt på det sättet. Annars gäller regeln att vid kyla komprimeras ämnen och vid värme expanderar dom.

Dysan kan utformas som en kon. Det är nog det lättaste alternativet. Något du måste veta när du bygger är Bernoullis princip:
bernoulli.gif

Den säger att "dynamiskt tryck" + "statiskt tryck" = "totalt tryck". Och om vi tar venturiröret som exempel så ökar det dynamiska trycket vid minskad diameter och minskar vid ökad diameter. Det motsatta gäller för det statiska trycket. (detta illusteras på bilden).

GrimReaper skrev:
2316586 Vatten är så vitt jag vet det ända ämnet som både expanderar när det blir fast form (is) och när det blir gas (ånga). Det är väldigt speciellt på det sättet. Annars gäller regeln att vid kyla komprimeras ämnen och vid värme expanderar dom.

Dysan kan utformas som en kon. Det är nog det lättaste alternativet. Något du måste veta när du bygger är Bernoullis princip:

Den säger att "dynamiskt tryck" + "statiskt tryck" = "totalt tryck". Och om vi tar venturiröret som exempel så ökar det dynamiska trycket vid minskad diameter och minskar vid ökad diameter. Det motsatta gäller för det statiska trycket. (detta illusteras på bilden).

Jo men vatten blir inte till ånga då de är i en sluten behållare FULL med vatten! Så då blir det ingen stor tryckförändring! Så det stämmer det jag sade.

Tack så mycket för bilden! Det blir ut till mekrummet nu..

Edit.. tjänar man på att kyla dysan?

Rock ´n Robin skrev:
2316602 Jo men vatten blir inte till ånga då de är i en sluten behållare FULL med vatten! Så då blir det ingen stor tryckförändring! Så det stämmer det jag sade.

Tack så mycket för bilden! Det blir ut till mekrummet nu..

Edit.. tjänar man på att kyla dysan?

Kyla dysan? Vet inte vad du skulle tjäna på det. Men däremot så är frågan om du ska köra med en vanlig konvergent dysa (kon) eller en konvergent-divergent dysa (raket dysa). Sen har du formen på hur den ska se ut.

Jag vet inte vad du ska välja eller hur det ska se ut exakt men om jag kommer på det återkommer jag.

Så här är det.
När vatten uppettas så börjar det att förångas, eller som man säger i vanligt tal KOKA.
När man kokar vatten i en kastrull så får man inget tryck för att man släpper ut det i atmosfären. Sätter du en lock på en kastrull med kokande vatten så bildas det ett tryck därinne.

Fyller man ett slutet kärl med vatten och värmer på kärlet så kommer vattnet att börja förångas (kokas). vattenångan börjar få svårt att få plats och trycket stiger. Det fortsätter stiga tills kärlet går sönder.

Varför stiger då trycket?? jo, när man tillför värme så ökas vattenmolekylernas rörelse. När det övergår till vattenånga (kokas) så ökar rörelsen ännu mer och tar större plats=tryckökning. Alltså motsats till kyla när molekylerna saktar ner och vi ser vad vi kallar för IS. Sänker man temperaturen så sjunker också trycket.

Sen kan vattenånga bli mättad. det betyder att det inte finns ett endaste uns med vatten kvar utan bara vattenånga. Värmer man ångan ännu mer så blir ångan överhettad och man kan öka trycket mer genom att värma på ångan.

Jag föreslår att du går till biblioteket och lånar Energiteknik av Henrik Alvarez ISBN 91-44-31481-7 På sidan 345 börjar äventyret om ångans termodynamik. Men då det faktumet kvarstår att du är idiot av naturen så kommer du aldrig att förstå ändå.

Rock ´n Robin skrev:
2316602Tack så mycket för bilden! Det blir ut till mekrummet nu..
Det är den bilden som man ser först i aerodynamikböker & jetmotorlära.

Det var precis det jag pratade om i den andra tråden.

Plugga på grunderna, så blir det lättare. :)

GrimReaper skrev:
2316613 Kyla dysan? Vet inte vad du skulle tjäna på det. Men däremot så är frågan om du ska köra med en vanlig konvergent dysa (kon) eller en konvergent-divergent dysa (raket dysa). Sen har du formen på hur den ska se ut.

Jag vet inte vad du ska välja eller hur det ska se ut exakt men om jag kommer på det återkommer jag.

Vattnet expanderar snabbare om det är kallt.. ( då varmt till kallt går fortare ju kallare det är :hihi ) så om man då kyler dysan o får ner värmen en 50grader så borde man få en liten ökning då som sagt var vattnet expanderar snabbare / kraftigare!

Ja, men konvergent dysa lär väl bli lättare? Vad bör man tänka på när man bygger en dysa?

Thermal skrev:
2316620 Så här är det.
När vatten uppettas så börjar det att förångas, eller som man säger i vanligt tal KOKA.
När man kokar vatten i en kastrull så får man inget tryck för att man släpper ut det i atmosfären. Sätter du en lock på en kastrull med kokande vatten så bildas det ett tryck därinne.

Fyller man ett slutet kärl med vatten och värmer på kärlet så kommer vattnet att börja förångas (kokas). vattenångan börjar få svårt att få plats och trycket stiger. Det fortsätter stiga tills kärlet går sönder.

Varför stiger då trycket?? jo, när man tillför värme så ökas vattenmolekylernas rörelse. När det övergår till vattenånga (kokas) så ökar rörelsen ännu mer och tar större plats=tryckökning. Alltså motsats till kyla när molekylerna saktar ner och vi ser vad vi kallar för IS. Sänker man temperaturen så sjunker också trycket.

Sen kan vattenånga bli mättad. det betyder att det inte finns ett endaste uns med vatten kvar utan bara vattenånga. Värmer man ångan ännu mer så blir ångan överhettad och man kan öka trycket mer genom att värma på ångan.

Jag föreslår att du går till biblioteket och lånar Energiteknik av Henrik Alvarez ISBN 91-44-31481-7 På sidan 345 börjar äventyret om ångans termodynamik. Men då det faktumet kvarstår att du är idiot av naturen så kommer du aldrig att förstå ändå.

Men ärligt.. jag brukar flejma.. men nu är du VERKLIGEN VERKLIGEN trög.. ÅNGA SKAPAR TRYCK! Det vet vi alla sen förskolan.. MEN tänk dig att du fyller en termos med 100% vatten.. (typ suger ur den luften som finns i vattnet naturligt) då är det tätt, FULLT, och utan luft i vattnet.. Sen stoppar du in den i micron tills det blir 100grader.. då är tryckskillnaden I termosen marginel..

JAG SNACKAR FÖR FAN INTE OM ÅNGA! :fatta!

Jag snackar om VATTEN! Det är skillnad!

War-psycho skrev:
2316624 Det är den bilden som man ser först i aerodynamikböker & jetmotorlära.

Det var precis det jag pratade om i den andra tråden.

Plugga på grunderna, så blir det lättare. :)

Du är söt :)

Okej vi gör en "deal".. Jag pluggar grunderna inom jetmotorlära (igen) och aerodynamik så pluggar du grundläggande motorlära (såsom takter osv) samt fysikens grunder!

Rock ´n Robin skrev:
2316632Men ärligt.. jag brukar flejma.. men nu är du VERKLIGEN VERKLIGEN trög.. ÅNGA SKAPAR TRYCK! Det vet vi alla sen förskolan.. MEN tänk dig att du fyller en termos med 100% vatten.. (typ suger ur den luften som finns i vattnet naturligt) då är det tätt, FULLT, och utan luft i vattnet.. Sen stoppar du in den i micron tills det blir 100grader.. då är tryckskillnaden I termosen marginel..

JAG SNACKAR FÖR FAN INTE OM ÅNGA! :fatta!

Jag snackar om VATTEN! Det är skillnad!
Ok, jag tror du inte riktigt förstår vad jag pratar om här.
Vad du beskriver om en termos med 100% vatten och ingen luft är fel. Först och främst så har inte luft något som helst med ångbildning att göra. Sen så kommer värmen man tillför denna termos med 100% vatten börja att värma vattnet. När vattnet kommer upp till sig 100 grader så kommer det att börja koka (förångas). Bubblorna du ser i en kastrull med kokande vatten
är inte luft utan VATTENÅNGA som består av förångat VATTEN. Den lilla röken som kommer upp ur kastrullen är Vattenånga med små små vattendroppar i. Därför ser du den.I överhettad ånga ser du inte ångan.

Ångan skapar i sig inget tryck, men stänger man inne ångan i ett slutet kärl så stiger trycket. Kokar du vatten i en öppen kastrull så stiger inte trycket!! Lägger du ett lock på så stiger det. Sen att kokpunkten ökar med trycket har inget med saken att göra.

Men kan du göra mig en tjänst? Fyll ett kärl fullt med vatten. Gärna ett som är tryckklassat till 40-50 bar, värm upp det kraftigt medans du håller huvudet intill. Är du villig att dö för din övertygelse? Det är nästan att jag hoppas att du testar.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back