Ska byta cross, vilket märke tycker ni??

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mina reflektioner som ex duktig enduroåkare:

Honda CRF:
Jäkla skräpcykel för den som inte har obegränsat med pengar. Honda har alltid sina trogna kunder men om man skall vara objektiv så finns där inte många anledningar att handla den. Den levererar inte mer effekt eller är lättare än någon annan 450 däremot kräver motorn mycket service och har frekventa bytesintervall på dyra delar. Hondaåkare byter kolvar/vevar och ventiler i mängder samtidigt som de talar om den fina Hondakvalitén....:va
Skall du dessutom använda cykeln för endurobruk så är cykeln modifierad av HM (italienskt bolag) för att klara registreringskraven. Detta gör att man bla måste byta ljudddämpare och lite annat för att få en konkurenskraftig cykel. Dessutom är fjädringen långt ifrån endurovänlig och kräver ofta en omschimsning oavsett om du är nybörjare eller ej.

Yamaha WR 250/450
Yamaha var först att konkurera med Husaberg/KTM i den stora fyrtaktsklassen och det gör dem med bravur. En wr250/450 håller ruskigt bra kvalité och är den endurocykel som kräver minst underhåll. Många motionsåkare kör en hel säsong utan någon mer omfattande service än oljebyten och cykeln rullar långt innan renovering. Fjädringen är väl inte top notch direkt men som motionsåkare duger den utmärkt.
De enda som jag har sett köra sönder sina Yammor är crossåkare utan motoröra som använder varvstoppet som växelindikator och gärna låter cykeln studsa mot varvstoppet när de hoppar. Köp inte en 3 år gammal YZ!

KTM
Mest ready to race av endurocyklarna, kräver lite mer frekvent underhåll med ventiljustering men är å andra sidan den mest lättmeckade.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Mina reflektioner som ex duktig enduroåkare:

Honda CRF:
Jäkla skräpcykel för den som inte har obegränsat med pengar. Honda har alltid sina trogna kunder men om man skall vara objektiv så finns där inte många anledningar att handla den. Den levererar inte mer effekt eller är lättare än någon annan 450 däremot kräver motorn mycket service och har frekventa bytesintervall på dyra delar. Hondaåkare byter kolvar/vevar och ventiler i mängder samtidigt som de talar om den fina Hondakvalitén....:va
Skall du dessutom använda cykeln för endurobruk så är cykeln modifierad av HM (italienskt bolag) för att klara registreringskraven. Detta gör att man bla måste byta ljudddämpare och lite annat för att få en konkurenskraftig cykel. Dessutom är fjädringen långt ifrån endurovänlig och kräver ofta en omschimsning oavsett om du är nybörjare eller ej.

Yamaha WR 250/450
Yamaha var först att konkurera med Husaberg/KTM i den stora fyrtaktsklassen och det gör dem med bravur. En wr250/450 håller ruskigt bra kvalité och är den endurocykel som kräver minst underhåll. Många motionsåkare kör en hel säsong utan någon mer omfattande service än oljebyten och cykeln rullar långt innan renovering. Fjädringen är väl inte top notch direkt men som motionsåkare duger den utmärkt.
De enda som jag har sett köra sönder sina Yammor är crossåkare utan motoröra som använder varvstoppet som växelindikator och gärna låter cykeln studsa mot varvstoppet när de hoppar. Köp inte en 3 år gammal YZ!

KTM
Mest ready to race av endurocyklarna, kräver lite mer frekvent underhåll med ventiljustering men är å andra sidan den mest lättmeckade.

När det gäller enduro håller jag med dig. Skulle nog köpt en KTM då (och isåfall mest troligt en 400 eller nya 250n), men på crossbanan är det en annan femma...

WRen behöver en hel del justering innan det blir någon fart på den också, speciellt 250n. Plocka strypningarna (vilket innebär att man måste ta sönder ljuddämparen på vissa modeller, gjorde det på en hoj i USA), ombestyckning, tändning... Ungefär som en HM honda me andra ord

Hondan är dock helt onödig för endurokörning.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Mina val hade varit KTM av de som nämns här mot slutet, men egentligen en Husqvarna (för att jag haft 5 st utan några som helst problem och jag tycker det är kul att göra nått annorlunda)
På motionsnivå skulle jag rekommendera att prioritera att ha ett märke som många "polare" också har eller som man har goda kontakter med en handlare för - eftersom det blir lättare med delar och mecktips då!

för enduro anser jag att de stora cyklarna (450cc och mer)är för starka för att motionärer ska få ut mycket utav dem.. Tror att 250cc (4t) till 400cc (4t) är det bästa valet. Då får du en hoj som du kan få "pressa" lite ibland, och det är det som är kul! En hoj som hotar att kasta av dig, eller skicka iväg dig i omloppsbana är inte kul i längden i skogen bland träden. Dessutom blir man onödigt trött.
Jag har fått väldigt goda rekomendationer angående KTMs 400cc 4-t enduro. Ska enligt många (bl.a. mc-tidningar) vara den ultimata enduron för alla som inte är "elit".
Lycka till!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Mina reflektioner som ex duktig enduroåkare:

Honda CRF:
Jäkla skräpcykel för den som inte har obegränsat med pengar. däremot kräver motorn mycket service och har frekventa bytesintervall på dyra delar. Hondaåkare byter kolvar/vevar och ventiler i mängder samtidigt som de talar om den fina Hondakvalitén....:va


Yamaha WR 250/450
och är den endurocykel som kräver minst underhåll. Många motionsåkare kör en hel säsong utan någon mer omfattande service än oljebyten och cykeln rullar långt innan renovering. De enda som jag har sett köra sönder sina Yammor är crossåkare utan motoröra som använder varvstoppet som växelindikator och gärna låter cykeln studsa mot varvstoppet när de hoppar. Köp inte en 3 år gammal YZ!

KTM
Mest ready to race av endurocyklarna, kräver lite mer frekvent underhåll med ventiljustering men är å andra sidan den mest lättmeckade.

Jag kan inte påstå att jag tycker att honda skulle vara sämre än yamaha, ok ventilerna kanske inte räcker lika länge. En hoj är inte sämre än sin ägare stämmer i många fall. Är man ute efter minsta underhåll kan man väl säga att man valt fel sport. Ventiler, vevar och lager kommer alltid att paja, det får man vara beredd på om man ger sig in i det här, oavsett märke.

Det kräver inget mer att köra sönder en yamaha än andra märken.

Jäkla skräpcykel för folk med obegränsat med pengar tycker jag var ett synnerligen onyanserat omdöme.
 
Last edited:

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
En annan stor fördel med KTM och de andra europeiska hojarna är att deras elsystem är betydligt enklare att få lite ström till Xenonlamporna. Visst finns det möjligheter för japanarna med men dom är betydligt krångligare att hämta den ur.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Allting har med viljan att göra.
Jag är helt grön men köpte mig en yz450, det ska nog gå bra.
Medan alla på 250 osv kör för full rulle så tänker jag sitta där med ena foten över styret och ta en kopp kaffe samtidigt som jag kör om polarna på bakhjulet, ska låta älsklingen sköta allt.

:arsele
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kan inte påstå att jag tycker att honda skulle vara sämre än yamaha, ok ventilerna kanske inte räcker lika länge. En hoj är inte sämre än sin ägare stämmer i många fall. Är man ute efter minsta underhåll kan man väl säga att man valt fel sport. Ventiler, vevar och lager kommer alltid att paja, det får man vara beredd på om man ger sig in i det här, oavsett märke.

Det kräver inget mer att köra sönder en yamaha än andra märken.

Jäkla skräpcykel för folk med obegränsat med pengar tycker jag var ett synnerligen onyanserat omdöme.

Hur många Yamahaåkare byter kolv efter 50h?
Hur många Yamahaåkare byter ventiler titt som tätt och svär över originalgrejerna och byter till aftermakret?

Det är väl inte ett helt nyanserat omdöme men som motionsåkare i enduro så kräver CRF betydligt mer och dyrare underhåll än vad Yamaha gör. Det är ett faktum du inte kan komma ifrån.

CRF är bra som cykel men underhållskostnaderna är löjliga med tanke på att den inte är lättare eller levererar mer effekt än de andra cyklarna i klassen.

Allting har med viljan att göra.
Jag är helt grön men köpte mig en yz450, det ska nog gå bra.
Medan alla på 250 osv kör för full rulle så tänker jag sitta där med ena foten över styret och ta en kopp kaffe samtidigt som jag kör om polarna på bakhjulet, ska låta älsklingen sköta allt.

:arsele

Och sen när ni svänger av gräsprovet eller grusvägen så är du ifrånåkt innan du hinner säga flaska....

Wr250f är snabb nog att vinna novemberkåsan på......
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hur många Yamahaåkare byter kolv efter 50h?
Hur många Yamahaåkare byter ventiler titt som tätt och svär över originalgrejerna och byter till aftermakret?

Det är väl inte ett helt nyanserat omdöme men som motionsåkare i enduro så kräver CRF betydligt mer och dyrare underhåll än vad Yamaha gör. Det är ett faktum du inte kan komma ifrån.

CRF är bra som cykel men underhållskostnaderna är löjliga med tanke på att den inte är lättare eller levererar mer effekt än de andra cyklarna i klassen.

En kolv per säsong kan jag inte påstå är särskilt löjligt, det går att köra längre, men det är nog ingen som vågat testa riktigt. Vad yamaha beträffar så spottade en bekants yz450 ur sig både ventilskaft och bitar av ventiltallrikar i somras, den cykeln var en -06:a som gått 30-40h.

Personligen har jag bytt kolv efter 50h, då har jag använt hojen som SM. Rimligtvis borde kolven hålla det dubbla för motionsåka i skogen. Ventiler har jag aldrig bytt, schimsat en avgasventil dock.

Men det är väl så, att var och en bildar sig en egen uppfattning om olika hojar, och för min del har Honda fungerat finfint. Att man åker på att renovera en motor ibland ser jag inte som något anmärkningsvärt.

Sammanfattningsvis kan man säga att det kan vara rysk roulette att köpa begagnat, där borde vi väl vara överens iallafall:)

tänker jag sitta där med ena foten över styret och ta en kopp kaffe samtidigt som jag kör om polarna på bakhjulet, ska låta älsklingen sköta allt.

:arsele


Det är nog snarare så att du har en del att stå i, medan dina polare har det betydligt lättare....
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu när Yamahan har fått så gott omdömme tänkte jag göra reklam för min kära YZF 450 -06 som jag har till salu.
Tänkte bara ta 34900kr och anledningen till att jag säljer den är för att jag kommer att köra motard för Husaberg under 2008.
Det är alltså inte så populärt att ha en Yamaha i garaget.

Fantastisk hoj och det var någon som skrev att inte fjädringen var så bra på Yammorna det stämmer fram bara tom 2005 för 2006 när nya chassiet kom och ytterligare en ny gaffel så fik de bästa i test i flera tester inte minst i de stor Amerikanska.

Skicka mig ett PM!
Stefan
 

Clyde

Bygg om golfbanor till crossbanor...
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Sweden
Hoj
Honda CRF 450
Hej,
intressanta synpunkter som dyker upp kring Honda 450. Kör själv CRF 450-08 och har ägt Honda CRF 450 05:a,06:a samt 07:a helt utan problem. Jag tycker den är en välbalanserad hoj av mycket god kvalité. Notera att jag endast kör cross men ligger i snitt runt 2 träningspass i veckan (medelhård + sandbana) + tävlingar under en säsong. Min polare kör Yamaha 450-07 och är också mycket nöjd. Har har haft Yamaha 450 05:a och 06:a tidigare och ej upplevt några problem. KTMen kan jag inte uttala mig om förutom att de var många som körde dem (4-t) på Gotland Grand National i år. Synd bara att Mr.Everts blev "puttad" tillbaks till depån av två motionärer på Yamaha....vad nu det kan betyda:D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Förresten ger CRFen en hästkraft mer än de andra och har brantast effektkurva

Suzukin har mest botten och Yamahan har jämnast kurva
 

PAJSEN

pajsen
Gick med
17 May 2006
Ort
i ett hus
Hoj
R1 -07.crf450-09
Mina reflektioner som ex duktig enduroåkare:

Honda CRF:
Jäkla skräpcykel för den som inte har obegränsat med pengar. däremot kräver motorn mycket service och har frekventa bytesintervall på dyra delar. Hondaåkare byter kolvar/vevar och ventiler i mängder samtidigt som de talar om den fina Hondakvalitén....:va

Tjennna du har tydligen kört mycke Honda CRF HAHAHAA

Har nu haft 3 styck crf 450 en-05 har nu två -06
Har innan kört yzf250 och 450
Har kört aktivt sedan 20år tilbaka.

Alla cross hojar kräver service.
jag har aldrig behövt byta ventiler på någon av mina hondor
Kolven bytar man efter den tid man tycker är lagom med tanke på hur man kör.
yamahan känns som en tracktor på crossbanan för mig därför bytade jag märke.
Alla har en åsikt men båda är bra hojar som kräver service..

säga att den är kass är bara korkat.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Förresten ger CRFen en hästkraft mer än de andra och har brantast effektkurva

Suzukin har mest botten och Yamahan har jämnast kurva
Testresultat Motocrossdigital.com

450-klassen 2008..

Husqvarna 52,3 hk 8500rpm
Ktm 51,8 hk 8150rpm
Kawasaki 49.7 hk 8100 rpm
Honda 48.8 hk 8300 rpm
Suzuki 47.9 hk 8100rpm
Yamaha 45.3 hk 7900 rpm

Sen tror jag inte det spelar speciellt stor roll i verkligheten. Men men..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Testresultat Motocrossdigital.com

450-klassen 2008..

Husqvarna 52,3 hk 8500rpm
Ktm 51,8 hk 8150rpm
Kawasaki 49.7 hk 8100 rpm
Honda 48.8 hk 8300 rpm
Suzuki 47.9 hk 8100rpm
Yamaha 45.3 hk 7900 rpm

Sen tror jag inte det spelar speciellt stor roll i verkligheten. Men men..

Oj att husqvarnan var så stark var oväntat :) KTMen känns riktigt rapp och den har helt okej botten också

Jag tittade på tester på de äldre årsmodellerna
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Testresultat Motocrossdigital.com

450-klassen 2008..

Husqvarna 52,3 hk 8500rpm
Ktm 51,8 hk 8150rpm
Kawasaki 49.7 hk 8100 rpm
Honda 48.8 hk 8300 rpm
Suzuki 47.9 hk 8100rpm
Yamaha 45.3 hk 7900 rpm

Sen tror jag inte det spelar speciellt stor roll i verkligheten. Men men..


låter inte siffrorna väldigt höga för en orginal 450? :gnissla

Och jag måste få säga att dom som inte förstår Honda kritiken är rätt löjliga, finns verkligen HUR många exempel som helst. :pannkyss

crfen hör hemma på crossbanan inte i slingan
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nej,dom körde förmodligen inte alla sex hojjarna exakt samtidigt i bänken...

Tack för ett ordentligt svar :rolleyes:

Jag antar att du fattar vad jag menar så svara gärna seriöst...

Trodde den där typens beteende hörde hemma i 125cc forumet om ens det :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top