Mina reflektioner som ex duktig enduroåkare:
Honda CRF:
Jäkla skräpcykel för den som inte har obegränsat med pengar. Honda har alltid sina trogna kunder men om man skall vara objektiv så finns där inte många anledningar att handla den. Den levererar inte mer effekt eller är lättare än någon annan 450 däremot kräver motorn mycket service och har frekventa bytesintervall på dyra delar. Hondaåkare byter kolvar/vevar och ventiler i mängder samtidigt som de talar om den fina Hondakvalitén....
Skall du dessutom använda cykeln för endurobruk så är cykeln modifierad av HM (italienskt bolag) för att klara registreringskraven. Detta gör att man bla måste byta ljudddämpare och lite annat för att få en konkurenskraftig cykel. Dessutom är fjädringen långt ifrån endurovänlig och kräver ofta en omschimsning oavsett om du är nybörjare eller ej.
Yamaha WR 250/450
Yamaha var först att konkurera med Husaberg/KTM i den stora fyrtaktsklassen och det gör dem med bravur. En wr250/450 håller ruskigt bra kvalité och är den endurocykel som kräver minst underhåll. Många motionsåkare kör en hel säsong utan någon mer omfattande service än oljebyten och cykeln rullar långt innan renovering. Fjädringen är väl inte top notch direkt men som motionsåkare duger den utmärkt.
De enda som jag har sett köra sönder sina Yammor är crossåkare utan motoröra som använder varvstoppet som växelindikator och gärna låter cykeln studsa mot varvstoppet när de hoppar. Köp inte en 3 år gammal YZ!
KTM
Mest ready to race av endurocyklarna, kräver lite mer frekvent underhåll med ventiljustering men är å andra sidan den mest lättmeckade.
Honda CRF:
Jäkla skräpcykel för den som inte har obegränsat med pengar. Honda har alltid sina trogna kunder men om man skall vara objektiv så finns där inte många anledningar att handla den. Den levererar inte mer effekt eller är lättare än någon annan 450 däremot kräver motorn mycket service och har frekventa bytesintervall på dyra delar. Hondaåkare byter kolvar/vevar och ventiler i mängder samtidigt som de talar om den fina Hondakvalitén....
Skall du dessutom använda cykeln för endurobruk så är cykeln modifierad av HM (italienskt bolag) för att klara registreringskraven. Detta gör att man bla måste byta ljudddämpare och lite annat för att få en konkurenskraftig cykel. Dessutom är fjädringen långt ifrån endurovänlig och kräver ofta en omschimsning oavsett om du är nybörjare eller ej.
Yamaha WR 250/450
Yamaha var först att konkurera med Husaberg/KTM i den stora fyrtaktsklassen och det gör dem med bravur. En wr250/450 håller ruskigt bra kvalité och är den endurocykel som kräver minst underhåll. Många motionsåkare kör en hel säsong utan någon mer omfattande service än oljebyten och cykeln rullar långt innan renovering. Fjädringen är väl inte top notch direkt men som motionsåkare duger den utmärkt.
De enda som jag har sett köra sönder sina Yammor är crossåkare utan motoröra som använder varvstoppet som växelindikator och gärna låter cykeln studsa mot varvstoppet när de hoppar. Köp inte en 3 år gammal YZ!
KTM
Mest ready to race av endurocyklarna, kräver lite mer frekvent underhåll med ventiljustering men är å andra sidan den mest lättmeckade.