Ska däck/kolv se ut såhär?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Mitt framdäck har "bölder" som gör att däcken inte rullar jämnt. Någon som vet vad detta är och om det är bäst att kassera däcket?

Vad sägs om kolven? Kan man säga något om dess skick och hur lyckad bestyckningen har varit?

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    40 KB · Visningar: 315
  • kolv.jpg
    kolv.jpg
    59.6 KB · Visningar: 442

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Däcket har plockat upp gummi från banan, ganska vanligt att det ser ut så... Om man är petig kan man peta bort det, fast fasen vet om det gör nån skillnad, blir nog mest terapi..

/B

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Kolven kan jag inte uttala mig om, jag är inte så insatt i bestyckning av tz-250:s. Däcket däremot ser väl helt normalt ut. Du har kört sista varvet på banan, rullar in i depån, däcken är varma och goa, och på vägen in klistrar det fast sig massa svarta grejer på ditt däck. De svarta grejerna är däcksrester och när däcket blir kallt klistrar sig dessa fast och ser lite udda ut. Kommer i håg det här från min tid som Go-kart förare, det var snarare regel än undantag...

EDIT: Bj.o.Rn hann före

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
den där kolven såg inte bra ut.....

hur ser den ut på sidan...(mot avgasporten)

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Kolven har nog gjort sitt, vet du hur långt den gått?
Min gissning är: mycket mer än 500 km. (Vilket alltså är av tillverkaren rekommenderat bytesintervall för Yamaha TZ 250).
De blanka ytorna på skörtet i bakkant (finns säkert på framkant också) visar att kolven är sliten, dessa ytor är så släta (blanka) att de inte håller någon oljefilm och kan alltså vara orsak till att det i framtiden "nyper". Vore intressant att se främre skörtet.
Att det finns avlagrade förbränningsgaser under ringen tyder också på lång tjänst, annars inget problem med det, för det har läckt på "rätt" ställe.
Förbränningsresterna på kolvtoppen tyder på att den gått fett, vilket i så fall kan förklara att kolven inte "ställt till" med något trots drifttiden. Men det går inte att dra några bestyckningsslutsatser av sotet, för du vet kanske inte förhållandet när sotet skapades...

Kläm i nya kolvar, hoppas att cylindrarna inte fått stryk, kör med "säker" bestyckning o läs av kolvtoppen därefter.

/ Racerpelle

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Eftersom det läckt så är ringen säkert lika gammal som kolven. Jag byter ring vid kolvens halva livslängd(kör en kolv 60-80 mil), främst för att inte tappa effekt. Som sagt,i med nya kolvar och kolla cyllarnas skick, ibland kan de behöva putsas lite. Det gör du med fint slippapper (400-600) i ett zick-zackmönster(finns säkert beskrivet i din manual).Jag vet inte om detta är överkurs, men jag har fått lära mig detta: Innan du sätter i dina nya kolvar så kan du ta en fin nålfil och fila bort alla skarpa kanter på kolvarnas skört och i håligheterna vid kolvbulten, därefter putsar du kolven med samma fina slippapper i zick-zack mönster, bara några gånger så att du ser att du får en "skrovlig" yta på kolven som oljefilmen fäster lättare på.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tack för bra svar!

Kolvarna skall enligt förre ägaren ha gått 30 mil. Om inte det verkar stämma känns det lite kymigt att lita på uppgiften att veven har gått 130 mil. Stämmer inte det och den i själva verket är glapp på alla håll kan jag ju råka ut för ett riktigt jobbigt haveri. Kan man kontrollera detta utan att ta ur och skicka iväg den till för renovering?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Tack för bra svar!

Kolvarna skall enligt förre ägaren ha gått 30 mil. Om inte det verkar stämma känns det lite kymigt att lita på uppgiften att veven har gått 130 mil. Stämmer inte det och den i själva verket är glapp på alla håll kan jag ju råka ut för ett riktigt jobbigt haveri. Kan man kontrollera detta utan att ta ur och skicka iväg den till för renovering?

Att mäta toleranserna borde väl gå utan att skicka iväg den. Exakt tillvägagångssätt får du fråga ngn annan om.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Tack för bra svar!

Jo, att den kolven gått 30 mil är i det närmaste att betrakta som otroligt. Fast helt säker kan man ju aldrig vara. Känner du dig osäker på veven tycker jag du ska plocka ur den och mäta upp alla spel och toleranser, de finns i handboken. Jobbigt, visst, men inte lika jobbigt som ett haveri.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Jo, att den kolven gått 30 mil är i det närmaste att betrakta som otroligt. Fast helt säker kan man ju aldrig vara. Känner du dig osäker på veven tycker jag du ska plocka ur den och mäta upp alla spel och toleranser, de finns i handboken. Jobbigt, visst, men inte lika jobbigt som ett haveri.

Njae, egentligen inte. Yammakolvarna blir blanka rätt fort.. Sotavlagringarna på toppen av kolven blir bättre/enklare att läsa av efter som norrbaggefuskaren kört på blyad soppa..
Och vid högre komp är det lättare hänt att det läcker förbi lite vid kolvringarna..
Det kan se ut sådär redan efter 25 mil på mina kolvar ibland, även om det är sällan.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Upp/ned toleranser borde ju vara lätt o kolla. Man börjar med grovkollen. Händerna. Om det känns behöver man inte gå vidare. Annars bör man ju kunna testa med klocka. Men sedan kan ju lagerlägen var nedgångna o sprickor på rullarna förekommer men jag vet inte hur vanligt det är. Man måste nog kolla med en som har massa erfarenhet av just denna modell. Det skulle ju kunna vara så att statistiskt, är det aldrig problem utöver t ex toleranserna. Min hoj-modell's vevaxel har sällan problem med toleranserna. Min var även den OK. Trots det var den "slut" och måste fixas p g a annat. Era värstingar går ju så kort på bitarna att man skulle kunna gissa att det kanske är det omvända. T ex, mäter man upp standard-tolerans-check o konstaterar att det är bra, så är resten bra åxå - av erfarenhet.

Jag skulle söka upp någon pratglad TZ-guru. Watz, kör inte han TZ? Ett ytlänskt forum någonstans?

edit: o andra sidan skulle det kännas fint i slutet på rakorna om man viste :D

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Nyteknik skrev:

Toleranserna är ju så små att de inte känns. Om man känner något, så är det (förmodligen) åt helsike för mycket. Och då är det ju rätt ointresant att mäta vidare med finare grejer.

(Jag avsåg vevstakslagren i kolvriktningen)

/h

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
håkanolsson skrev:
Toleranserna är ju så små att de inte känns. Om man känner något, så är det (förmodligen) åt helsike för mycket. Och då är det ju rätt ointresant att mäta vidare med finare grejer.

(Jag avsåg vevstakslagren i kolvriktningen)

/h

Ok. Inget kännbart glapp ska kännas där alltså. Ska se efter...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Njae, egentligen inte. Yammakolvarna blir blanka rätt fort.. Sotavlagringarna på toppen av kolven blir bättre/enklare att läsa av efter som norrbaggefuskaren kört på blyad soppa..
Och vid högre komp är det lättare hänt att det läcker förbi lite vid kolvringarna..
Det kan se ut sådär redan efter 25 mil på mina kolvar ibland, även om det är sällan.

Har inte en enda kolv som ser ut sådär. Då har jag en som gått 77 mil bla.
Men jag vet ju bara hur mina grejor "ska" se ut.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Nyteknik skrev:
Ok. Inget kännbart glapp ska kännas där alltså. Ska se efter...

Stämmer. Har inga ungefärliga sifror vad det handlar om, men jag gissar på någon/några hundradelar. Ett par tips:

Man måste verkligen anstränga sig för att hitta glapp. Stark vilja att hitta m a o (även om det låter dumt)

Sen glappar ju vevstaken 90 grader mot kolvrörelsen(i kolvbultens längdriktning), någon mm eller så vid lillendan, vilket är ok Det är svårt som f_n att centrera vevstaken när man testar upp/ned rörelsen. Ofta blir man lurad att tro att det är glapp när man i själva verket råkar röra den *fel*.

En annan enkel test är med bladmått på samma lager fast rörelsen längs med vevtappen o mellan vevstaken/vevskivan eller om det sitter brickor där. De är bara o låta vevstaken glida lite åt sidan typ 0.5 mm eller nått. Sen in med bladmått mellan. Gissar att du kommer åt. Jag har aldrig fattat varför man kollar det. Kanske det är mest en indikering på almänt slitage liksom :va

Dessa grejer med värden brukar stå i manualerna rätt bra. Har du någon?

edit: Vet inte om du har kollat redan, men ramlager vänster/höger. Känn på dem i alla riktningar. Kan inte tänka mig att de har gått så långt att de är glapp. Men, det händer och det vill du veta isåfall.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
En vev som glappar kännbart(med handen) i lill eller storända för ett jävla oväsen då man startar motorn. Det utgår jag från att du gjort?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
En vev som glappar kännbart(med handen) i lill eller storända för ett jävla oväsen då man startar motorn. Det utgår jag från att du gjort?

Nej, jag har faktiskt inte startat motorn! Har inte haft blybensin att fylla på den tomma tanken med och nu har jag monterat av cylindar etc. Så om det finns ett fatalt fel på veven kommer jag upptäcka det på licenskursen. :smasha

Mäta hit och dit är inte något för mig. Jag kommer låta någon med bättre koll känna där det går att känna och lyssna efter missljud. Watz menade att man oftast hör om veven är i behov av renovering.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!