Nyteknik skrev:Tack för bra svar!
Kolvarna skall enligt förre ägaren ha gått 30 mil. Om inte det verkar stämma känns det lite kymigt att lita på uppgiften att veven har gått 130 mil. Stämmer inte det och den i själva verket är glapp på alla håll kan jag ju råka ut för ett riktigt jobbigt haveri. Kan man kontrollera detta utan att ta ur och skicka iväg den till för renovering?
Goodstuff skrev:Att mäta toleranserna borde väl gå utan att skicka iväg den. Exakt tillvägagångssätt får du fråga ngn annan om.
Nyteknik skrev:Tack för bra svar!
Kolvarna skall enligt förre ägaren ha gått 30 mil. Om inte det verkar stämma känns det lite kymigt att lita på uppgiften att veven har gått 130 mil. Stämmer inte det och den i själva verket är glapp på alla håll kan jag ju råka ut för ett riktigt jobbigt haveri. Kan man kontrollera detta utan att ta ur och skicka iväg den till för renovering?
Chris Ash skrev:Jo, att den kolven gått 30 mil är i det närmaste att betrakta som otroligt. Fast helt säker kan man ju aldrig vara. Känner du dig osäker på veven tycker jag du ska plocka ur den och mäta upp alla spel och toleranser, de finns i handboken. Jobbigt, visst, men inte lika jobbigt som ett haveri.
håkanolsson skrev:Om det känns behöver man inte gå vidare.
Nyteknik skrev:Hur menar du?
håkanolsson skrev:Toleranserna är ju så små att de inte känns. Om man känner något, så är det (förmodligen) åt helsike för mycket. Och då är det ju rätt ointresant att mäta vidare med finare grejer.
(Jag avsåg vevstakslagren i kolvriktningen)
/h
oFFkeFF skrev:Njae, egentligen inte. Yammakolvarna blir blanka rätt fort.. Sotavlagringarna på toppen av kolven blir bättre/enklare att läsa av efter som norrbaggefuskaren kört på blyad soppa..
Och vid högre komp är det lättare hänt att det läcker förbi lite vid kolvringarna..
Det kan se ut sådär redan efter 25 mil på mina kolvar ibland, även om det är sällan.
Nyteknik skrev:Ok. Inget kännbart glapp ska kännas där alltså. Ska se efter...
Chris Ash skrev:En vev som glappar kännbart(med handen) i lill eller storända för ett jävla oväsen då man startar motorn. Det utgår jag från att du gjort?
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|