Ska däck/kolv se ut såhär?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Nej, jag har faktiskt inte startat motorn! Har inte haft blybensin att fylla på den tomma tanken med och nu har jag monterat av cylindar etc. Så om det finns ett fatalt fel på veven kommer jag upptäcka det på licenskursen. :smasha

Mäta hit och dit är inte något för mig. Jag kommer låta någon med bättre koll känna där det går att känna och lyssna efter missljud. Watz menade att man oftast hör om veven är i behov av renovering.

Japp, cykeln vibrerar som fanken om det är lite glapp i veven.. Dock behöver den inte göra det precis innan den skär ändå..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Japp, cykeln vibrerar som fanken om det är lite glapp i veven..

Fast jag har ju inget att jämföra med. Senaste tvåtaktaren jag ägde var en Honda CR500R och den var inte precis fri från vibrationer. Hur ska det vibrera om det är bra/normala vibrationer? :confused:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Fast jag har ju inget att jämföra med. Senaste tvåtaktaren jag ägde var en Honda CR500R och den var inte precis fri från vibrationer. Hur ska det vibrera om det är bra/normala vibrationer? :confused:

En 250 racer viberar inte särskilt mycket faktiskt, men det får du känsla för efter ett tag.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nyteknik skrev:
Så om det finns ett fatalt fel på veven kommer jag upptäcka det på licenskursen. :smasha

Watz menade att man oftast hör om veven är i behov av renovering.


jag vet inte vad du fick för mail från Hårek...men till mig skrev han....

>Veiakseler er blitt overhalt til hver sesong og sylindre har fått nytt
>nicasil belegg flere ganger. Vei som sitter i nå bør overhales.


jag förstod det som att veven måste renoveras...lr????
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Förresten kan det vara cylinderloppet som är lite slitet och inte kolvringen som gjort att de släppts förbi lite..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Jepp, som sagt, kika lite på cyllarna.

Tyvärr har jag ingen aning vad jag ska kika efter. :confused:


ObruT skrev:
"Veiakseler er blitt overhalt til hver sesong og sylindre har fått nytt nicasil belegg flere ganger. Vei som sitter i nå bør overhales."

En -94 TZ250-vev bör hålla 300 mil mellan renoveringarna. Kan man belägga en cylinder med nicasil hur många gånger som helst?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har ett svagt minne av att Sandy Berlin berättade för mig typ 1996 att en ny TZ250 vev gick 300 mil, sen efter första renoveringen gick den 200 mil och sen om den gick renovera en tredje gg så kunde man köra 100 mil på den.

Hans TZ var visserligen en '91:a men det kanske kan stämma på din hoj med?

Om-nicasila kan man göra obegränsade gg.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Har ett svagt minne av att Sandy Berlin berättade för mig typ 1996 att en ny TZ250 vev gick 300 mil, sen efter första renoveringen gick den 200 mil och sen om den gick renovera en tredje gg så kunde man köra 100 mil på den.

Hans TZ var visserligen en '91:a men det kanske kan stämma på din hoj med?

Aj då...

Axxexs skrev:
Om-nicasila kan man göra obegränsade gg.

Bra.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kan kanske hända att vevaxelrenoverarna förbättrat sin teknik när dom renoverar vevarna nu än vad som dom gjorde för några år sedan? Så att dom håller längre vid en renovering? Att dom skulle få något kortare livslängd vid en renovering än mot en ny tycker iaf inte jag låter för otroligt.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nyteknik skrev:
Tyvärr har jag ingen aning vad jag ska kika efter. :confused:




En -94 TZ250-vev bör hålla 300 mil mellan renoveringarna. Kan man belägga en cylinder med nicasil hur många gånger som helst?


vev.......vågar man köra 300 mil så är det ju lungt.


cylinder.........japp går nicasila hur många ggr som helst (Blir dock MYCKET dyrt när dom måste laga cylindrana)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
obruT skrev:
vev.......vågar man köra 300 mil så är det ju lungt.


cylinder.........japp går nicasila hur många ggr som helst (Blir dock MYCKET dyrt när dom måste laga cylindrana)

Mycket dyrt....tja en merkostnad på 3-400kr tycker inte jag är "mycket dyrt" om man betalar typ 2000kr för nikasilen.
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top