Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011

• Antal röstningar
    0

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Gick med i SMC innan jag tog A-kortet för rabatten på försäkringen och för att kunna köra med SMC på rörken och liknande.

Nu har jag betalat i 3år utan att känna att jag fått nåt tillbaks.

Samarbetet med folksam har upphört och tagits upp med Bilsport och MC som inte ens försäkrar en sådan hoj som jag kör.

På rörken, tuvängen samt järfälla gocartbana har jag åkt dit flera ggr och fått vända hem så den biten har jag gett upp.

På storbanor har jag kört med andra arrangörer alla ggr nu i sommarän de SMC arrangerat.

Den nya banan i Arlanda ger samma säkerhet som vanliga landsvägar mer eller mindre utan några avåkningszoner samt med diken så att betala för att åka allmänväg är inte intressant, kör rätt ok på gata så fila på den delen är jag inte intresserad av då jag kör med bra marginal på gata (säg vad ni vill men snabbare kommer jag inte köra på gata pga. omständigheterna)

Resten vad SMC kämpar för har jag ingen aning om, eller ser det inte som det gynnar mig nåt då bankörning blir mer och mer intressant.

Så frågan är mer eller mindre om det är nåt att betala för nästa år eller ska man skita i det?

Det intressantaste var just billigare försäkring, men hann inte ens utnyttja det innan det sket sig.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ja, det ger en del rabatter här och där. T.ex. på CSS, som jag tänkte försöka köra åtminstone någon dag level 4 varje år, så.. Men jag köper i övrigt ditt resonemang till fullo, och är benägen att hålla med.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Får 800 rabatt på min försäkring per år, smc kostar 250 eller nåt så jag e med, men jag har aldrig utnyttjat några andra förmåner eller är vidare insatt i vad SMC gör o inte gör.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Du får nog 10 procent hos folksam. Jag fick iallafall rabatt i år för att jag är medlem i SMC.

Vad gäller din kritik mot Arlanda banan så måste jag tyvärr hålla med dig. Storbanekurser (BKK/SHK) bör gå på banor med en hög säkerhet.

På en utbildning i hög hastighet skall vara "möjigt" att göra ett misstag utan att skada sig allvarligt

Last edited:

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Du får nog 10 procent hos folksam. Jag fick iallafall rabatt i år för att jag är medlem i SMC.

icke jag! sa att jag är med och då sa de att de inte sammarbetade med SMC längre. gjort detta vid 2 tillfällen med mina hojar och fick samma svar

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Blir själv lite besviken på SMC:s lobbying för att möjligheten att ta mc-kort blir knepigare och knepigare samt dyrare och dyrare samt all fokus SMC lägger på bandagar och kurser, detta känns som att det slukar rätt mycket energi och pengar.

Dock är jag nöjd med SMC:s arbete mot införandet av registreringsskylt fram, trafikförsäkringsskatten steg 2 samt uppmärksammar om problemen med dagens vajerräcken samt svar på tal om varför det inte ska vara obligatorisk reflexväst och dylikt så jag kommer att stanna ett par år till.

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
icke jag! sa att jag är med och då sa de att de inte sammarbetade med SMC längre. gjort detta vid 2 tillfällen med mina hojar och fick samma svar

jag har oxå 10% medlemsrabatt på folksam bara att uppge sitt medlems nr så lägger dem in rabatten, det är sporthojsförsäkringen dem lade ner men inte medlemsrabatten ring igen!

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
jag har oxå 10% medlemsrabatt på folksam bara att uppge sitt medlems nr så lägger dem in rabatten, det är sporthojsförsäkringen dem lade ner men inte medlemsrabatten ring igen!

Jag sa bara att jag är med i SMC och ifall det gav några rabatter, och fick det svar jag fick. Nämnde inget om sporthojsförsäkring eller liknande.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag sa bara att jag är med i SMC och ifall det gav några rabatter, och fick det svar jag fick. Nämnde inget om sporthojsförsäkring eller liknande.

Jag har också 10%, din handläggare är inkompetent :)

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag får rabatt på min förs i Folksam.

Kurserna på storbana är givande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är ingen klubb/förenings/gruppmänniska ÖHT, det ska till rejäla fördelar för att jag ska bli medlem, jag kan betala en femma extra för fikat.

Historiskt sett påstås SMC ha räddat sporthojen, men i dagsläget känns det som om SMC själva har tröttnat på dom svarta fåren på två hjul.

Lokalt här syns aldrig SMC till, annat än när dom iförda reflexvästar och med uppfällda bogvisir står och delar ut moralkakor när det är MC helg i stan.
99% verkar köra syntetcustom eller BMW med extra allt, eller Guldvinge med dragkrok :huvet

Jag får inte billigare försäkring och jag är inte intresserad av deras bankörningar, och avrostningarna kör dom två månader efter att jag har tagit fram hojen, så det känns inte heller aktuellt (dom är väl dessutom öppna för allmänheten tror jag)

Men visst, jag tror att det måste finnas någon motpol till dom som vill förbjuda motorcyklar, SMC gör säkert mycket där, men känns samtidigt beredda att offra sporthojssegmentet när som helst, om det skulle gynna deras medlemmar.

Det kanske blir bättre om fler av dom som kör sporthoj vore aktiva medlemmar, istället för passiva betalare som jag gissar att dom flesta sporthojsåkare är.

Jag vet att jag skulle vara en jävligt passiv medlem om jag var med, därför är jag inte det.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
det va väl dom som redan hade smcförsäkringen som fick 10% året ut, resten får inget erbjudande?

För dig som är med i SMC

SMC-försäkringen upphör under 2010. När det är dags för ny försäkringsperiod kommer du som har SMC-försäkringen att bli erbjuden vår ordinarie mc-försäkring med 10% rabatt.

Fram till dess gäller din SMC-försäkring precis som vanligt.

Mig veterligen är det bara den specifika SMC-försäkringen som utgår/utgått.

10% är kvar som rabatt, det stod även i SMCs tidning

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
det va väl dom som redan hade smcförsäkringen som fick 10% året ut, resten får inget erbjudande?

I så fall är det definitivt dags att byta försäkringsbolag. Vad jag vet ger alla andra bolag SMC-rabatt, vanligtvis 10%.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag fick med 10% när jag tecknade försäkring i våras för min hoj när jag sa att jag var med i SMC.

Ring:

Egen kundtjänst för SMC-medlemmar

• Kundtjänst för SMC 020-55 70 10

Mån-fre 7.30-21, lör-sön 9-19

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast 10% på försäkringen hos folksam kanske inte är billigare än en försäkring utan 10% hos ett annat bolag ändå.

Är folksam 20% dyrare än ett annat bolag på just sporthojar så är dom ju bara 10% dyrare om man dessutom är medlem i SMC

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
Fast 10% på försäkringen hos folksam kanske inte är billigare än en försäkring utan 10% hos ett annat bolag ändå.

Är folksam 20% dyrare än ett annat bolag på just sporthojar så är dom ju bara 10% dyrare om man dessutom är medlem i SMC

8% egentligen... men du är förlåten eftersom det är sent

1,2*0,9=1,08

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Några milstolpar i SMCs historia:

1963 SMC bildas av några hundra entusiaster

1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på 70 km/h för mc.

1973 SMC drar igång avrostningar för mc-förare.

1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.

1979 Samarbetet med Holmia inleds som gav års-, chopper- och
offroadförsäkringar

1982 SMC stoppar åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.

1989 Nya rättvisare försäkringsklasser för motorcyklar införs.

1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.

1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mcorganisation,FEMA.

2000 SMCs protester lönade sig: accisen slopas för mc och
förslag om enhetsskatt för bil och mc skrotas.

2004 SMC kör de första sporthojskurserna. Kontrollbesiktning
för mc glesas ut, en fråga SMC drivit.

2005 SMC inför Folksam försäkringsrabatt efter genomförd
fortbildning. SMC blir partner till California Super bike School, CSS.

2007 SMC och Vägverket undertecknar ett handlingsprogram
för säkrare infrastruktur för motorcyklister.

saxat från internetz

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
letar....
Jag blir nog kvar som medlem, men jag är fruktansvärt besviken på att SMC inte samarbetar med ett försäkringsbolag som gynnar även oss sporthojsåkare. Känns lite som vi blev bortglömda under vägen.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag är ingen klubb/förenings/gruppmänniska ÖHT, det ska till rejäla fördelar för att jag ska bli medlem, jag kan betala en femma extra för fikat.

Historiskt sett påstås SMC ha räddat sporthojen, men i dagsläget känns det som om SMC själva har tröttnat på dom svarta fåren på två hjul.

Lokalt här syns aldrig SMC till, annat än när dom iförda reflexvästar och med uppfällda bogvisir står och delar ut moralkakor när det är MC helg i stan.
99% verkar köra syntetcustom eller BMW med extra allt, eller Guldvinge med dragkrok :huvet

Jag får inte billigare försäkring och jag är inte intresserad av deras bankörningar, och avrostningarna kör dom två månader efter att jag har tagit fram hojen, så det känns inte heller aktuellt (dom är väl dessutom öppna för allmänheten tror jag)

Men visst, jag tror att det måste finnas någon motpol till dom som vill förbjuda motorcyklar, SMC gör säkert mycket där, men känns samtidigt beredda att offra sporthojssegmentet när som helst, om det skulle gynna deras medlemmar.

Det kanske blir bättre om fler av dom som kör sporthoj vore aktiva medlemmar, istället för passiva betalare som jag gissar att dom flesta sporthojsåkare är.

Jag vet att jag skulle vara en jävligt passiv medlem om jag var med, därför är jag inte det.

Glöm inte att SMC är en organisation som består av ideelt arbetande medlemmar till 99,9 procent. Eftersom en stor majoritet av dessa medlemmar INTE kör sporthoj, så avspeglas det naturligtvis på aktiviteterna ute i distrikten.

Förövrigt är omöjligt för SMC att försvara att somliga sporthojsförare leker RR på 70 vägar i + 150 km/h och sedan fungera som trovärdig remissinstans för MC-relaterade frågor.

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...